PDA

Bekijk Volledige Versie : welk freesbit voor gefineerd MDF



grrt
27-05-18, 18:50
Werkt er wel eens iemand met gefineerd MDF? Ik ben op zoek naar het juiste freesbit hier voor. Gaat om Querkus plaat met aan beide zijden 0,6mm echt eiken fineer.

Groeten Gerry

Jaap380
28-05-18, 10:24
Ik heb pas voor een orgel 22 mm gefineerd mdf gefreesd met een 6 mm freesje (ik geloof van Ecotools) . Gaat prima. Daarna even schuren. Alleen moet je -zoals altijd- niet bergop, maar bergaf frezen (t.o.v. de nerf.)

stekkestim
28-05-18, 10:52
Eventueel een compressie bit gebruiken.

Wim Kluck
28-05-18, 11:59
Eventueel een compressie bit gebruiken.
Alsg iemand vraagt wat voor freesje hij nodig heeft voor met fineer beplakt plaatmateriaal dan zou het best zo kunnen zijn dat hij/zij geen idee heeft wat een compressie bit is.

stekkestim
28-05-18, 12:17
TS vraagt wat voor bit hij best gebruikt, ik raad aan een compressie bit. Ik geef toch een antwoord op zijn vraag? Dan staat het de TS toch vrij om hier iets mee te doen of niet zoals bijvoorbeeld opzoeken op google wat een compressie bit is?

Toxiq
28-05-18, 12:24
Alsg iemand vraagt wat voor freesje hij nodig heeft voor met fineer beplakt plaatmateriaal dan zou het best zo kunnen zijn dat hij/zij geen idee heeft wat een compressie bit is.

Ja, maar dat zou je je dan bij elke bit af kunnen vragen
Dan zou dus een antwoord moeten zijn

Weet wat een compressie bit is (ts snapt er dan nog minder van) als dat ja is, kan de suggestie van de compressie bit, is het nee dan verwijs je hem naar google ?
Ik vind het antwoord van een compressie bit zo gek niet

Anyway: dit is een filmpje over CNC bits, maar het laat wel het eea goed zien

https://www.youtube.com/watch?v=2FjXsZKrobQ

grrt
28-05-18, 19:45
Ik hoopte op de goede ervarings verhalen. Bedankt voor jullie antwoorden.

Jaap jij hebt waarschijnlijk een recht bit gebruikt dan. met wat voor een toerental en feedrate heb je gewerkt? En wat bedoel je met even schuren? Geen beschadigingen hoop ik?

Stekkestim, welk compressiebit gebruik jij? Heb je misschien een merk/link en je toerental en feedrate?

stekkestim
29-05-18, 07:49
Zelf gebruik ik ze niet aangezien ik meestal kunstoffen, mdf of niet zo kritisch multiplex frees. Hierbij gebruik ik steeds een rechte frees geen spiraal.
Reden dat ik een compressie bit aanhaalde is da deze (indien je in 1 pas door het materiaal heen kan) de onderste laag in het materiaal trekken/snijden en de toplaag ook.
Het filmpje van Toxic laat de eerste 3 freesjes mooi zien, maar de compressie bit net niet. Een compressie bit is ontworpen om in 1 keer te gebruiken bij een bepaalde materiaal dikte en niet in meerdere dunne passen.

Als ik toch een frees(merk) moet aanraden, kan ik misschien het houtbewerkers huismerk aanraden? CMT zal velen hier vast wel vertrouwd in de oren klinken. https://www.garnotec.be/producten/BE/13/747
Staan zelfs leuke grafiekjes bij welke freesdiameter je kan gebruiken voor welke freessnelheid en materiaal dikte.

Wim Kluck
29-05-18, 11:32
TS vraagt wat voor bit hij best gebruikt, ik raad aan een compressie bit. Ik geef toch een antwoord op zijn vraag? Dan staat het de TS toch vrij om hier iets mee te doen of niet zoals bijvoorbeeld opzoeken op google wat een compressie bit is?
Het is een antwoord op de vraag. Maar volgens mij zijn er meerdere varianten. Spiraalvorm? Toxic doet er een filmpje bij maar dit is niet het door jouw bedoelde model. Wat ik bedoel met mijn opmerking is niet om wie dan ook af te zeiken maar degene die een antwoord geeft denkt vaak dat iedereen dan meteen weet waarover het gaat. Ook heb ik gemerkt dat diegene die de vraag stelt niet altijd doorvraagt als hij of zij het antwoord niet begrijpt. Dan als algemene opmerking worden er engelse termen/woorden in een nederlandse zin gezet. Ik ben geen taalpurist laat staan dat mijn nederlands perfect is maar probeer de juiste nederlandse technische term te gebruiken.