PDA

Bekijk Volledige Versie : Animo Check: Zwaluwstaart mal (technische discussie)

TH0M
11-01-11, 09:39
Hoi Allen,

Topic voor technische discussie
Voor "commerciele zaken" zie http://woodworking.nl/viewtopic.php?f=3&t=2690

Ik ben al een tijdje opzoek naar een eenvoudige maar slimme zwaluwstaartmal voor de bovenfrees. Ik kwam onderstaand filmpje tegen en deze voldoet volgens mij aan mijn verwachtingen. Ik zal hem opnieuw engineeren en laten snijden zodat het voor mijn bovenfrees geschikt is.

Ik vraag me af of deze voor "alle" diktes hout geschikt is. Als je hem instelt voor bijvoorbeeld 15mm, werk hij dan ook voor 10 mm? En tot hoe dik maak je doorgaan zwaluwstaarten? Is 20mm dikte bereik genoeg?

Filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=L_dw_iV6-0E

Alvast bedankt,

TH0M
11-01-11, 16:51
Voor het gemak ook even een plaatje van de mal:

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/21211=4289-dovetail_through97_big.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/21211=4289-dovetail_through97_big.jpg)

rickkoorman
11-01-11, 17:39
lijkt me wel een grappig systeem. heb je de mogelijkheden om dergelijke maillen te laten frezen?

TH0M
12-01-11, 09:28
Een goede kennis van mij werkt als laser snijder programeur / operator en maakt soms wat voor mij. Ik maak dan zelf de tekeningen en hij snijdt ze uit in het gewenste materiaal!

rickkoorman
12-01-11, 10:16
ben wel benieuwd naar de mogelijkheden hiervan, laat je het weten wanneer je deze laat snijden?

TH0M
12-01-11, 11:57
Ik zal het je zeker laten weten!

In de bijlage een tekening van hoe ik denk dat het worden moet. Ik vraag me alleen af of ik de zwaluwstaart goed geconstueerd heb. Ook zou ik moeten kijken of de geleidering van mijn frees werkelijk 16mm in dia is en 3mm hoog.

Attached files Zwaluwstaart freesmal V1.pdf (http://woodworking.nl/upload/attachments/21276=4294-Zwaluwstaart freesmal V1.pdf) (7.8 KB)

de Haan
12-01-11, 12:53
Ik heb er in principe ook belangstelling voor.

WR1944
12-01-11, 18:19
Als je frezen wilt gebruiken, die gewoonlijk in de handel voorkomen, zal je de mal er op moeten aanpassen. De schuinte van de zwaluwstaartfrees bepaald de schuinte van de tanden. Er bestaan enkele verschillende hoeken die afhangen van de hardheid van het hout.
Bij veel zwaluwstaartmallen wordt daarom ook een zwaluwstaartfrees meegeleverd naast de rechte frees.

Scheppie
16-01-11, 17:52
Het zou met name interessant kunnen zijn om hiervan een langere lengte te laten maken bijvoorbeeld 1 meter zodat je echt lange verbindingen kunt dovetailen? De regulier verkrijgbare jigs zijn allemaal max een centimeter of 50.

Als je iemand dit kunt laten snijden dan denk ik dat er best wel wat animo op dit forum is om een leuke serie te maken. De reguliere jigs zijn schrikbarend duur en dit systeem moet goed kunnen werken voor een leuke prijs.

TH0M
17-01-11, 11:09
Ha,

Om het universeel te maken moet wel iedereen de zelfde zwaluwstart frees, rechte frees en geleiderring gebruiken.

Een lange versie maken is natuurlijk mogelijk maar niet helemaal noodzakelijk omdat je de mal gewoon kunt doorschuiven in principe.

Om een universeel design te maken moet ik eigenlijk weten:
-Wat de meest gebruikelijke frees is
-Welke geleidingsringen er gebruikt worden.
-Wat een gangbare maatvoering is voor zwaluwstaart verbiningen.

Scheppie
17-01-11, 12:43
Natuurlijk kun je de kortere liniaal opschuiven mar bij dit soort zaken is het instellen het meeste werk. Juist als je in 1 keer door kunt werken kun je snel wat doen. Daarom lijkt mij een langere liniaal best handig.

Ik denk als je dit op poten wilt zetten dat je een standaard product moet pakken van een merk wat niet veel verandert. bijvoorbeeld een maat frees die Festool, RVS, CMT oid levert. Kopieerringen zijn er volgens mij voor alle merken met vaste diameters dat dat moet t probleem niet zijn.

armadaman
18-01-11, 20:42
Hallo Thom

Ik voel een nieuw idee opborrelen. We hebben het op het forum al eens gehad over eigen beitels maken. Misschien is het een idee dit als forum samen te gaan opstarten . Ik geloof dat er veel interesse is onder de leden. Ik ook.

Sjoerd
18-01-11, 23:23
Inderdaad, ik heb ook wel interesse!

Dergelijke mallen zijn te koop voor ca. 100 Euro, de vraag is hoe betaalbaar iemand een dergelijke mal kan laten snijden! ;)

TH0M
19-01-11, 11:42
Ha Allen,

Ik heb een prijs opgevraagd voor het snijden. Ik ga / wil mijn kennis hier niet voor vragen aangezien hij er geen geld voor vragen kan en dat vind ik dan niet terecht.

We moeten (of Ik moet) nog het volgende doen:

- Type / merk zwaluwstaartfrees
- Type / merk rechte frees
- copieer ring maten diverse machines
- hartsfstand zwaluwstaart verbinding

Voor de zwaluwstaart zelf heb ik nu de staart tenopzichte van het gat 0 gemaakt dus theoretisch even groot. Zou ik het gat wat kleiner (0.2mm) maken zodat de verbinding vaster komt ipv mogelijke kieren?

Sjoerd
19-01-11, 12:10
Ik heb zwaluwstaartfreesjes gezien met een kogellager aan de bovenzijde, dan heb je geen kopieerring nodig.
Of dat praktisch is weet ik niet, maar er moet wel gekozen worden tussen een kogellager of een kopieerring.
Ik weet niet hoe universeel de maatvoering van een kopieerring is.

Voor de schacht van het freesje lijkt 8mm me het meest gangbaar.

Verder heb ik even geen intelligente suggesties! :)

TH0M
19-01-11, 13:14
Ik denk dat een kogellager niet gaat werken. Als je namelijk ondiepere zwaluwstaarten freest komt het lager voorbij de mal. Maar wel bedankt voor het meedenken!

Sjoerd
19-01-11, 13:20
Ik zag dat lager bij de mal van Tendotools:
http://www.tendotools.com/documents/cat ... ml?lang=nl (http://www.tendotools.com/documents/catalog/handgereedschap/dovetail-tt300.xml?lang=nl)

In de handleiding staat de werking vrij goed beschreven:
http://www.tendotools.com/documents/cat ... l_2009.pdf (http://www.tendotools.com/documents/catalog/pdf/dovetail-tt300-tt600-_nl_2009.pdf)

TH0M
19-01-11, 14:05
Ik zag dat lager bij de mal van Tendotools:
http://www.tendotools.com/documents/cat ... ml?lang=nl (http://www.tendotools.com/documents/catalog/handgereedschap/dovetail-tt300.xml?lang=nl)

In de handleiding staat de werking vrij goed beschreven:
http://www.tendotools.com/documents/cat ... l_2009.pdf (http://www.tendotools.com/documents/catalog/pdf/dovetail-tt300-tt600-_nl_2009.pdf)

Ha Sjoerd,

Hier werkt het inderdaad wel aangezien de frees altijd op de zelfde hoogte staat. Wanneer je dunner hout gaat verbinden laat je het hout zakken ten opzichte van de mal.

Met het systeem zoals ik nu voorstel druk je te bewerken stuk hout altijd tegen de mal aan. De freesdiepte bepaald de dikte van het te monteren tegen deel. Vandaar dat een lagertje niet 1 op 1 hier ook toepasbaar is.

TH0M
19-01-11, 14:10
Natuurlijk kun je de kortere liniaal opschuiven mar bij dit soort zaken is het instellen het meeste werk. Juist als je in 1 keer door kunt werken kun je snel wat doen. Daarom lijkt mij een langere liniaal best handig.

Ik denk als je dit op poten wilt zetten dat je een standaard product moet pakken van een merk wat niet veel verandert. bijvoorbeeld een maat frees die Festool, RVS, CMT oid levert. Kopieerringen zijn er volgens mij voor alle merken met vaste diameters dat dat moet t probleem niet zijn.

Hoi Scheppie,

En als we het op de volgende manier doen dan? Als je een langere lengte wilt neem je bijvoorbeeld 3 eenheden en koppel je die aan elkaar en schroef je ze vast op het montage hout. Op deze manier houden we maar 1 type wat de prijs ten goede komt.

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/21976=4390-frees aml.JPG (http://woodworking.nl/upload/attachments/21976=4390-frees aml.JPG)

Scheppie
19-01-11, 21:07
Slimme oplossing dat koppelen... zo houd je hem als 1 stuk en kun je hem zo lang maken als je wilt, desnoods tot 2 meter toe. Wellicht alleen dan en idee om die koppeling met hoeken te maken ipv een rondign, op die manier richt hij zichzelf beter dan met een ronding denk ik of niet? Of moet het rond zijn omdat dat makkelijker snijd.

Ik zou wel interesse hebben zeker als die mogelijkheid erbij komt om ze te koppelen. Heb je inmiddels een idee van de prijs?

jpandriesse
20-01-11, 11:43
Rond of hoeken snijden maakt voor cnc niet uit. Wellicht zou er wel gekeken kunnen worden of de gekozen vorm ook licht conisch gesneden kan worden zodat de mallen lekker stevig in elkaar klemmen.

TH0M
20-01-11, 13:48
Of is een Zwaluwstaart verbinding een optie?

Ik wacht even op de prijs zodat het voor iedereen duidelijk is of de interesse blijft bestaan. Vervolgens zal ik het design gaan optimaliseren!

TH0M
21-01-11, 17:08
Ha,

Zoals belooft een prijs indicatie:

Als we er 10 stuks afnemen kosten ze:

12 Euro per stuk in 3mm dik staal
OF
20 Euro per stuk in 3mm dik RVS

Indien je interesse heb laat het me weten. meld ook even:
-Wat de diameter en hoogte van je copieer ring is.
-Het aantal mallen (ze zijn koppelbaar voor langere lengtes)
-Materiaalsoort

jpandriesse
21-01-11, 17:44
Wat word de lengte van de mallen?
*gaat diameter kopieerring even nakijken*

TH0M
21-01-11, 18:08
Wat word de lengte van de mallen?
*gaat diameter kopieerring even nakijken*

Lengte is nu ongeveer 400mm. Dit lijkt me een praktische lengte. Maar als de mening van het volk 500 is of 300, laat het maar horen? :)

armadaman
21-01-11, 19:10
Hallo Thom

Dit is een prijs waar ik vrolijk van word. Ik heb interesse.
Ik heb er geen verstand van maar volg onze deskundigen op het forum.

Hartelijke groet Hugo

primera
21-01-11, 19:12
een lengte vsn 400 lijkt me lang zat.
Ik heb ook wel intresse.
De frees koop ik nog wel eens, zodra het mag mijn mijn vrouw,

Scheppie
21-01-11, 19:52
Ik ben wel in voor 2 of 3 stuks al naar gelang de lengte. Ik zou 500mm wel een mooi maat vinden, 2 stuks maakt dan een hele mater en 500 mm past nog makkelijk overal in om op te bergen.

Kwa kopieerring, ik heb een 30mm ring voor mijn OF-1400 maar een 24mm zou ook goed kunnen. frees die daar mooi doorheen past is de 491165 van Festool. Die heeft een Diameter van 20mm, nuttige snijlengte van 26mm en as van 8mm. De zwaluwhoek is 10 graden.

Sjoerd
21-01-11, 20:02
Ik wil ook wel 2 stuks, hoeft voor mij niet per se in RVS, staal lijkt me ook prima.
De kopieerring zal ik straks even opmeten, maar volgens mij was die 16mm...

koffiedrinker
21-01-11, 21:09
Tja,

mijn eerste vraag is natuurlijk een beetje het verschil tussen staal en rvs.
Niet alleen de prijs.

Ik weet dat met name de roestvastheid het verschil is,
maar ook de sterkte (minder bij rvs) en niet magnetisch bij rvs.

Eigenlijk is mijn vraag dus, hoe erg niet roest vast is dit staal?
Mijn gereedschap ligt al expres niet in de garage, maar op zolder.
Alleen wordt dit "slechts" gestookt tot ongeveer 13 graden.
Mijn eerste impuls is dan ook: RVS
maar is dat nodig ????
Heeft iemand hier een idee over??

qua lengte zit ik eerder in de richting van 30 a 40 cm te denken.
Ik wil er ook (of juist) ook wat kleinere dingen mee doen en dan is 50 cm wel een lel.

Ander punt.
Uiteindelijk willen we de mallen ook allemaal thuis krijgen.
Gewone brievenpost is Maximumformaat: 38 x 26,5 x 3,2 cm
daarboven bel-post dus duurder. (Ç 6,75)
(Nou speelt het gewicht toch ook al een rol: dus misschien maakt het niet zo veel uit).

Van het weekend zoek ik mijn maten van de kopieerringen op.
Hopelijk kan iemand mij helpen met mijn vraag over het staal.

Top initiatief overigens !

Sjoerd
21-01-11, 21:17
We zullen wel moeten kiezen welke freesjes we gebruiken.
De hoek van de zwaluwstaartfrees bepaalt de vorm van de mal.
Die zal vaak 10 graden zijn, maar het zou jammer zijn als je er 1 gebruikt van 9 graden, dat gaat nooit mooi passen! ;)

Gezamenlijk even kijken wat een goed en betaalbaar freesje is met voldoende diepte, en die dan goed opmeten om de vorm van de mal goed te krijgen?

koffiedrinker
21-01-11, 21:36
Als Festool fan houd ik het graag op 10 of 15 graden.

iwan
21-01-11, 21:45
goededag thom ik wil er ook graag 2 hebben van rvs
ik heb een festool 1010 frees

Creatief_Met_Hout
21-01-11, 21:53
Ook ik heb interesse in zo 'n mooie mal.

Ik heb echter geen kopieerringen. Zijn dit universele dingen die op elke bovenfrees past?, of is dit merkgebonden?
(Ik heb namelijk een hele goedkope en lichte bovenfrees van ferm :oops:)

koffiedrinker
21-01-11, 22:38
Ooit ook een ferm gehad.
Zit er in de doos niet een ovaal stuk met een rondje erboven op (van plastic)
Die kun je aan de onderkant in de frees schroeven, dat is dan de kopieerring (van belabberde kwaliteit, maar voor een keer best te doen)

WR1944
21-01-11, 23:09
Even terzijde: er bestaat RVS dat wel degelijk magnetisch is. De mate van magnetisatie hangt af van de legeringsdelen en de hoeveelheid ervan.

SamPonette
22-01-11, 11:51
ik heb ook interesse, maar niet voor meteen aangezien ik mijn eerste zwaluwstaartverbinding nog moet maken. Dus ik kijk even hoe het gaat met de hand ;)

Is er een kans dat ik hier later (een jaar ofzo) nog op terug kan komen?

armadaman
22-01-11, 12:36
Hallo Thom

Ik vind het knap dat jij dit project zo snel van de grond krijgt. Ik wil je daarom best wel een dagje komen helpen met de verpakking en de verzending. Ik heb een flinke stapel grote post enveloppen 34 bij 24 cm. Voor verzendingen gebruik ik er vaak 2 in elkaar. werkt prima. Ik spreek je hier vast nog wel over.

Hartelijke groet Hugo

janvandijk
22-01-11, 12:43
Tof project, IK heb ook absoluut interesse in een mal, wat mij betreft is staal goed genoeg, maar als we voor RVS gaan is me dat ook prima. Ik neem inderdaad aan dat de frees en kopieer-ring die je gebruikt de vorm van de mal bepaald, maar met mijn festool 1010 ben ik wat dat betreft flexibel genoeg.

houtenklaas
22-01-11, 13:16
Schitterend wat een groep teweeg kan brengen. Op het forum van de FOG (Festool Owners Group) hebben ze systainers laten maken in FOG stijl.

Ik doe nu niks met zwaluwstaarten (ben vooral 'plaatwerker'), maar zeg nooit nooit. Het schip moet nog helemaal worden ingericht met meubels. Ik doe graag mee, 2xRVS. Een geschikte kopieerring moet ik nog kopen. Ik heb nu een 17mm voor de OF1010, andere maten voor de 1010 zijn 27, 30 en 40 mm. 24mm is niet beschikbaar. 27 of 30 lijkt me dan het meest geeigend. Voor de hoek van de frees pas ik me aan aan de meerderheid.

Groet,
Karel

PS Th0m, houd je er rekening mee dat er met zo'n groepsbestelling een puist werk op je afkomt, en dat je ook nog kosten gaat maken voor inpakken en verzenden. Verder zijn er vaak nog afzeggers. Met andere woorden, zorg dat je er niet op toelegt en dat je niet met niet afgenomen spul blijft zitten!

houtenklaas
22-01-11, 16:08
Het aardige van de koppelbare versie is dat je er in principe nooit meer dan twee nodig hebt. Als het werkstuk langer is laat je de mallen 'haasje over' springen.

Groet, Karel

knutselaar
22-01-11, 16:36
is het niet zo dat je op elke frees een kopieerring kan plaatsen van elke maat?
als dat zo is heb ik ook wel intresse in de rvs uitvoering natuurlijk :P

groeten bas

koffiedrinker
22-01-11, 18:08
@Houtenklaas:
De video geeft aan dat je de mallen vooraf goed moet plaatsen.
De mal verplaatsen, kan vast met voorgeboorde schroefgaten maar het zal snel mis gaan.

@TH0M:
Ik heb interesse in 1 mal, voorkeur lengte 400 mm of langer. (liefst langer zeg 500 mm)
mijn kopieerringen zijn 17mm-27mm-30mm-40mm, dus als een van deze kan is het wel fijn
Lichte voorkeur voor RVS,
maar als daar te weinig animo voor is,
dan is staal ook prima.

Groets aan iedereen.

TH0M
22-01-11, 18:20
Ha Allen,

Bedankt voor de leuke reacties!

Ik probeer morgen een overzicht te maken van de ge´nteresseerde en de openstaande vragen / opmerkingen. Ik moet nog eens uittekenen of 1mm diameter verschil van de kopieerring uitmaakt. Mijn gevoel zegt dat het alleen resulteert in een iets kleinere of grotere zwaluwstaart verbinding.

Groeten

Thom

houtenklaas
22-01-11, 18:59
@Houtenklaas:
De mal verplaatsen, kan vast met voorgeboorde schroefgaten maar het zal snel mis gaan.

Dat begrijp ik. Maar met het de voorgestelde koppeling kan je VLNR werkend met twee mallen ze een voor een overzetten. Eerst worden alle groeven in de linker mal ingefreest. Als je met de rechtermal bezig bent, kan je de linker verzetten zodat deze rechts van oorspronkelijke rechtermal mal komt te zitten. Doordat er steeds 1 mal vastzit hoef je niet steeds in te stellen, en kan je met twee mallen van 50cm met gemak 2 meter of meer overbruggen. Zo lang het blok hout waar de mal aan vast zit maar lang genoeg is. Of zo'n verbinding in de praktijk nog makkelijk in elkaar te zetten laat ik even in het midden.

Groet, Karel

knutselaar
22-01-11, 19:05
@Houtenklaas:

Dat begrijp ik. Maar met het de voorgestelde koppeling kan je VLNR werkend met twee mallen ze een voor een overzetten. Eerst worden alle groeven in de linker mal ingefreest. Als je met de rechtermal bezig bent, kan je de linker verzetten zodat deze rechts van oorspronkelijke rechtermal mal komt te zitten. Doordat er steeds 1 mal vastzit hoef je niet steeds in te stellen, en kan je met twee mallen van 50cm met gemak 2 meter of meer overbruggen. Zo lang het blok hout waar de mal aan vast zit maar lang genoeg is. Of zo'n verbinding in de praktijk nog makkelijk in elkaar te zetten laat ik even in het midden.

Groet, Karel

maar dan moet het eind van de mal wel hetelfde zijn als het begin van de mal anders kom je nog niet uit

groeten bas

houtenklaas
22-01-11, 19:21
maar dan moet het eind van de mal wel hetelfde zijn als het begin van de mal anders kom je nog niet uit

groeten bas

Daarvoor was dit toch bedacht?
http://www.woodworking.nl/download/file.php?id=4390&t=1

Sjoerd
22-01-11, 19:47
Ha Allen,

Bedankt voor de leuke reacties!

Ik probeer morgen een overzicht te maken van de ge´nteresseerde en de openstaande vragen / opmerkingen. Ik moet nog eens uittekenen of 1mm diameter verschil van de kopieerring uitmaakt. Mijn gevoel zegt dat het alleen resulteert in een iets kleinere of grotere zwaluwstaart verbinding.

Groeten

Thom

Die milimeter verschil van de kopieerring maakt wel uit, ik heb deze week ook al wat zitten broeden! ;)
Aan beide kanten haal je materiaal weg, wat aan 1 kant overblijft moet in de gemaakte gaten aan de andere kant passen.

Met een dunnere ring haal je meer weg, er blijven dus kleinere delen staan, en aan de andere kant maak je met die dunnere ring juist kleinere uitsparingen.
Grotere zwaluwstaarten in kleinere openingen gaat niet passen...

Leuke rekensom zo, maar de kopieerring bepaalt dus wel de vorm van de mal.
Tendotools werkt daarom met een lager bovenaan de frees, en Trend levert de kopieering mee.

knutselaar
22-01-11, 19:54
maar hoe groter de kopieerring hoe groter de afstand tussen de zwaluwstaarten en kort naast elkaar is toch wel het mooiste (vind ik)

groeten bas

Scheppie
22-01-11, 20:00
De kopieerring moet zeker een vaste maat hebben anders gaat het niet werken...

Overzetten van het sjabloon om langere verbindingen te maken is denk ik ook een utopie omdat de afstelling vast erg nauw komt. Een paar tienden uit het lood en je verbinding past niet meer. Bij de prijzen die genoemd wordt lijkt het mij ook wel mogelijk om een extra sjabloon te kopen als je zulke lange verbindingen wilt maken. 12 euro voor de uitvoering in staal is veel goedkoper dan commercieel beschikbare jigs.

Wellicht is het mogelijk om als er toch geproduceerd gaat worden om 2 soorten sjablonen te maken, 1 voor zwaluwstaarten en 1 voor vingerlas. Of een andere maat zwaluwstaart.

Zou dat een optie zijn Thom.... volgens mij woon jij in Arnhem, ik ook dus mocht dit plan gerealiseerd worden en tot produktie komen wil ik wel vrijwilligen om te zorgen voor de verzending etcetera.

gandel69
22-01-11, 20:33
Leuk initiatief.
Ik heb ook wel belangstelling voor 1 mal.
Heb nu een zwaluwstaartfrees met een hoek van 14 graden (is volgens mij heel standaard) en een kopieerring van 27 mm.
Qua kopieerring kan ik andere maten bestellen bij mijn frees (20, 24, 29, 30, 40 is ook mogelijk). En ook qua frees zit ik niet vast aan die hoek. Ik zal alleen niet veel zwaluwstaarten frezen, dus als er als standaard een duur freesje gekozen wordt (lees bijv. Festool) dan is het voor mij mogelijk geen optie meer...
Van mij hoeft het geen RVS te zijn en een lengte van 400 mm lijkt mij oke, maar mag ook 500 mm zijn.

gandel

koffiedrinker
23-01-11, 12:00
Even bij Baptist gekeken die RvS freesjes heeft (die zijn dacht ik ook heel goed)
en die zijn 9 en 14 graden.

houtenklaas
23-01-11, 12:11
Iemand ervaring met de freesjes van JVL (http://shop.jvl-europe.com/epages/61425996.sf/nl_NL/)?

Die hebben ook aardig wat zwaluwstaartfrezen, 14 en 15 graden, maar ook andere hoeken.

gr. Karel

knutselaar
23-01-11, 13:57
ik heb vorige week een freesje van jvl binnen gekregen gewoon een rechte frees heb ik wat vuren paneeltjes mee gefreest deed het goed maar ik heb er nog niet lang mee gefreest dus weet niet of die het lang volhoud

groeten bas

jpandriesse
23-01-11, 16:40
Diameter (mm) Asgat (mm) Hoogte (mm)

9,5 7,7 11,5
12 10 9
16 14,5 13
17 14 13
20 18 13
24 22 13
27 24 13
29 25 15
30 27 13

Dat zijn de voor mij beschikbare maten in kopieerringen. Die van 9,5 en 20 mm heb ik al. 1 Erbij bestellen voor een mal is geen probleem, als dat dus maar gaat werken met de beschikbare maten. Frees heb ik, maar dat is zo'n standaard zwaluwstaart freesje. Aanschaf van een goede (en dan meteen in de juiste hoek) is dus ook geen probleem. Asdiameter heb ik het liefst in 12mm, maar om het wat toegankelijker te houden zal het wel 8mm gaan worden.
Wat betreft mallen zou ik interesse hebben in 2 stuks in rvs.

knutselaar
23-01-11, 18:14
maar hoe zit het dan met de hoogte van de kopieerring als de mal 3 mm dik is en de kopieerring is veel dieper?

groeten bas

jpandriesse
23-01-11, 19:07
3mm Is veel te dun voor een mal, zou zeker een mm of 5 moeten zijn, maar je kan natuurlijk altijd een klein beetje van het tuutje van de kopieerring af halen.

TH0M
23-01-11, 19:13
Ja, Als de ring dikker is dan 3mm moet de mal dat ook zijn. 3mm is voor in principe dik genoeg om als mal te functioneren.

Ik zit ook nog wel beetje met het probleem van de diverse kopieerring diameters. Dit betekend dat er veel verschillende uitvoeringen zijn waardoor het aantal per stuk laag uitvalt. Kent iemand dit systeem en is er ook een metrische uitvoering van?

http://www.mlcswoodworking.com/shopsite_sc/store/html/smarthtml/pages/routacc2.html#universal_rout_tempguide_anchor

jpandriesse
23-01-11, 19:20
Ik vind 3 mm niet erg dik hoor, ben bang dat de mal dan snel krom zal staan.
Verder is het wat lastiger, maar ik denk dat het voor de kosten niet uit maakt om mallen met verschillende maten (tussen de vingers) te laten snijden. Buitenmaten en aantal snijbewerkingen blijft immers gelijk.

houtenklaas
23-01-11, 19:37
Ik zit ook nog wel beetje met het probleem van de diverse kopieerring diameters.

Voorzover ik het kan beoordelen heeft iedereen die een diameter heeft opgegeven de mogelijkheid voor een kopieerring van 27mm.

Scheppie noemt 24 of 30 mm, maar heeft een OF1400. Daarvoor is ook een 27mm ring beschikbaar.

Is het een idee om te inventariseren wie niet aan een 27mm ring voor zijn frees kan komen?

Groet, Karel

tuoh
23-01-11, 20:02
Verder is het wat lastiger, maar ik denk dat het voor de kosten niet uit maakt om mallen met verschillende maten (tussen de vingers) te laten snijden. Buitenmaten en aantal snijbewerkingen blijft immers gelijk.

Je moet wel steeds rekening houden met de stelkosten bij CNC machines :cry: de machine moet steeds geprogrammeerd worden om een bepaalde bewerking te kunnen uitvoeren. Het aantal snijbewerkingen kan dan misschien wel hetzelfde blijven, maar om de vorm te veranderen is er steeds een wijziging van het stuurprogramma nodig, en dat gaat niet vanzelf.

Mvg,

AndrÚ

jpandriesse
23-01-11, 20:06
Als je 1 tekening maakt met daarin de verschillende mallen maakt dat voor het instellen van het apparaat volgens mij niet uit.
Ik heb een tijdje in het rvs gewerkt en als we dan iets gesneden moesten hebben leverden we een tekening in cad in. Die werd ingevoerd in de machine en deze sneed dan de tekeningen uit. Voor zover ik nog weet werd de prijs bepaald door de hoeveelheid materiaal en snijtijd. Maakte dus niet uit of de cad tekening uit 1 voorwerp bestond of dat er meerdere tekeningen in 1 tekening stond.

Sjoerd
23-01-11, 20:11
27mm lijkt inderdaad vrij standaard, die is voor mijn DeWalt ook leverbaar!

TH0M
23-01-11, 21:40

Zit hem meer in de instelkosten. Tussen 5 en 10 stuks zit niet veel verschil, maar 1 of 5 is wel redelijk verschillend. Mischien kan ik er nog wat aan doen!

Krom staan zal denk ik niet snel gebeuren. Bij het snijden wordt het gekoeld, en naderhand wordt het vastgeschroefd op het montage deel. Aan de andere kan, prijs technisch maakt het ook niet veel uit verwacht ik.

knutselaar
23-01-11, 21:47
5mm is wel aangenamer om mee te werken dan schiet je niet zo makkelijk naast te mal als je je verstapt en voor die paar euro kan je ook maar beter goed doen naar mijn mening

groeten bas

TH0M
24-01-11, 10:12
Als je 1 tekening maakt met daarin de verschillende mallen maakt dat voor het instellen van het apparaat volgens mij niet uit.
Ik heb een tijdje in het rvs gewerkt en als we dan iets gesneden moesten hebben leverden we een tekening in cad in. Die werd ingevoerd in de machine en deze sneed dan de tekeningen uit. Voor zover ik nog weet werd de prijs bepaald door de hoeveelheid materiaal en snijtijd. Maakte dus niet uit of de cad tekening uit 1 voorwerp bestond of dat er meerdere tekeningen in 1 tekening stond.

Zover ik me kan herinneren moeten afzonderlijke producten "genest" worden en kun je dus niet 1 file met meerdere producten inladen. Toch denk ik dat 5 stuks van elke maat wel mogelijk moet zijn om een acceptabele prijs te halen. 5mm zal ook geen probleem zijn, alhoewel ik niet echt het voordeel daar van zie.

TH0M
24-01-11, 11:26
Zou dat een optie zijn Thom.... volgens mij woon jij in Arnhem, ik ook dus mocht dit plan gerealiseerd worden en tot produktie komen wil ik wel vrijwilligen om te zorgen voor de verzending etcetera.

Hallo Thom

Ik vind het knap dat jij dit project zo snel van de grond krijgt. Ik wil je daarom best wel een dagje komen helpen met de verpakking en de verzending. Ik heb een flinke stapel grote post enveloppen 34 bij 24 cm. Voor verzendingen gebruik ik er vaak 2 in elkaar. werkt prima. Ik spreek je hier vast nog wel over.

Hartelijke groet Hugo

Alvast bedankt voor de aangeboden hulp! Scheppie woont inderdaad mooi dichtbij!
Wellicht is het handig dat Scheppie een demomodel gaat proberen om mijn design te testen!

knutselaar
24-01-11, 14:25
dat is mischien wel wel handig kunen we met foto's zien of het goed werkt of niet :)

groeten bas

David80
24-01-11, 14:26
Ben evt. ook wel ge´nteresseerd. Aantal vragen:

- Gaan jullie eerst een 'prototype' laten maken en het ea. aan testen doen?
- Zelfs als je voor de kopieerring uitgaat van een bepaalde diameter. Deze ligt in een uitsparing in de freeszool en dat is bij iedere merk/model bovenfrees anders. Of heb ik het mis?
- Is het een idee om met een kogellager met een boring van 8mm werken. Dan kan je die zo op de as van het freesje schuiven.
- Krijg je met het aan elkaar 'klikken' van de mallen niet te maken met spelling? Die steeds groter wordt naarmate je er meer aan elkaar zet?

TH0M
24-01-11, 19:00
Ben evt. ook wel ge´nteresseerd. Aantal vragen:

- Gaan jullie eerst een 'prototype' laten maken en het ea. aan testen doen?
- Zelfs als je voor de kopieerring uitgaat van een bepaalde diameter. Deze ligt in een uitsparing in de freeszool en dat is bij iedere merk/model bovenfrees anders. Of heb ik het mis?
- Is het een idee om met een kogellager met een boring van 8mm werken. Dan kan je die zo op de as van het freesje schuiven.
- Krijg je met het aan elkaar 'klikken' van de mallen niet te maken met spelling? Die steeds groter wordt naarmate je er meer aan elkaar zet?

1. Ja zeker, oorspronkelijk wilde ik het alleen voor mezelf maken. Nu het een project wordt kan ik voor me eigen gevoel niet anders dan het een ander te laten testen!
2. de kopieer ring zit altijd gecentreerd over het hart van de frees, mag dus per merk niet uitmaken. Hooguit de lengte van de ring, deze bepaald de dikte van de mal. Als je ring dus 3mm voorbij de zool van je frees steekt voldoet een 3mm mal.
3. Met een lager gaat niet werken aangezien je de diepte van de frees instelt aan de hand van het te frezen materiaal. Daardoor zal het lager een ander positie ten opzichte van de mal krijgen.
4. Dat krijg je inderdaad maar het idee is om dit zo klein mogelijk te houden. Als je 10 mallen aan elkaar legt dan krijg je mischien wel een probleem, maar bij 2 of 3 zal dit binnen de marge blijven.

TH0M
24-01-11, 19:01
Design Idee

Misschien heb ik ook de optie om ze voor een vergelijkbaar tarief uit 5mm aluminium te frezen. Iemand daarin ge´nteresseerd?

Edit, Deze optie wordt uit de snoepwinkel gehaald!! :D

Creatief_Met_Hout
24-01-11, 19:09
Keuzes keuzes keuzes.

Persoonlijk denk ik dat staal of rvs minder slijtage gevoelig is.
Aan de andere kant Aluminium is lichter en dus goedkoper om te versturen met de post.

Ik vond het vroeger in de snoepwinkel ook zo moeilijk om uit te kiezen :|

de Haan
24-01-11, 19:10
Ik heb een De Wald bovenfrees met een 17mm copieerring, ik weet niet of er een 27mm leverbaar is.
De ring is 5mm dik, maar dit hoeft mijns inziens geen probleem te zijn.
Als hij te hoog is vijl je er een beetje af.
Ik ga dus voor 2 ijzeren strips van 5mm dik.

Sjoerd
24-01-11, 19:13
27mm is leverbaar voor DeWalt!

de Haan
24-01-11, 19:19
Dan kan ik ook voor een 27mm gaan met gelijk een bijpassend freesje.

tuoh
24-01-11, 19:24
Design Idee

Misschien heb ik ook de optie om ze voor een vergelijkbaar tarief uit 5mm aluminium te frezen. Iemand daarin ge´nteresseerd?

Thom,

de combinatie van een aluminium mal met een stalen kopieerring is geen gelukkige combinatie. Dat gaat sowieso inlopen. Staal op staal glijd ook beter dan aluminium op staal.
Een stalen mal is heel wat stijver en vormvaster, die mag al eens vallen, en het gewicht maakt niet uit, integendeel zelfs, hoe zwaarder hoe robuuster.
3 mm dik is meer dan voldoende naar mijn aanvoelen, hoe dikker de mal hoe minder diep je kan frezen.

En inderdaad een CNC machine is in wezen een stom ding, als je niet precies aanwijst wat ie moet doen gebeurt er niks, of het verkeerde. Voor elke bewerking moet de bediener dus het programma aanpassen of aanmaken, en omsteltijd kost geld, bij 100 stuks is dat verwaarloosbaar, maar bij 1 stuk loopt dat al snel op. Tel daar de afschrijving bij op en je krijgt stevige bedragen.

Mvg,

AndrÚ

koffiedrinker
24-01-11, 20:43
Hoi allemaal,

Ik heb eens naar het origineel gekeken.
http://www.mlcswoodworking.com/ordersta ... iljig.html (http://www.mlcswoodworking.com/orderstatus/html/smarthtml/pages/dovetailjig.html)

Daar worden 5/8" kopieerringen gebruikt (ongeveer 16 mm)
Dan zou voor ons de 17 mm meer in aanmerking komen,
omdat anders idd de afstanden tussen de pins (te) groot worden.

De nadelen van aluminium zijn hiervoor mij overtuigend uiteengezet (de kopieerring op de mal).
Dus ik blijf bij RVS (evt staal).
De dikte, liever 5 mm. Gewicht voor de post niet relevant, het gaat toch met belpost.

Groets,

TH0M
25-01-11, 09:23
Hoi allemaal,

Ik heb eens naar het origineel gekeken.
http://www.mlcswoodworking.com/ordersta ... iljig.html (http://www.mlcswoodworking.com/orderstatus/html/smarthtml/pages/dovetailjig.html)

Daar worden 5/8" kopieerringen gebruikt (ongeveer 16 mm)
Dan zou voor ons de 17 mm meer in aanmerking komen,
omdat anders idd de afstanden tussen de pins (te) groot worden.
.

Groets,

Ik ben het hier met je eens. Persoonlijk heb ik ook een 17mm ring en dit geeft de mogelijkheid tot kleinere verbindingen. Is er voor De Walt en Festool ook een 17mm optie?

houtenklaas
25-01-11, 09:39
Ik ben het hier met je eens. Persoonlijk heb ik ook een 17mm ring en dit geeft de mogelijkheid tot kleinere verbindingen. Is er voor De Walt en Festool ook een 17mm optie?

Voor de OF1010 wel, die heb ik al. Voor de OF1400 ook, heb ik net nagekeken.

David80
25-01-11, 11:39
Probleem blijft mijns inziens dat iedereen zelf een kopieer ring voor z'n bovenfrees moet regelen. Bovendien is misschien de diameter die gekozen wordt voord e mal niet voor ieder merk/type te krijgen?

Verder wil ik geen roe(s)t in het eten gooien. Maar krijgen de RVS mallen ook een nabehandeling met beits. Zoniet dan is er, afhankelijk van de legering tˇch een kans op roesten. Dit op alle plaatsen waar materiaal is weggefreesd/gestraald/gesneden.

knutselaar
25-01-11, 20:34
als je rvs 316 neemt is er niet zoveel aan de hand en het is toch zowiezo wel handig als je de mal ff beitst bijvoorbeeld met antox 71E

groeten bas

gandel69
25-01-11, 22:42
Een kopieerring van 17 mm is mogelijk inderdaad beter.
27 mm is vrij fors.
Maar past het freesje wel door de 17 mm kopieerring? Als het niet past, wordt het een heel gepruts om het freesje vast te zetten.
Overigens moet iedereen zelf een kopieerring regelen omdat de bevestiging op de bovenfrees niet universeel is. Ik heb twee bovenfrezen, bij de ene moet ik schroeven en de andere heeft een handig kliksysteem.. De kopieerringen zijn niet uitwisselbaar.
Overigens denk ik ook dat 3 mm beter is dan 5 mm.
Dikker gaat ten koste v/d freesdiepte en je zet de mal toch vast op een balk. Stevig zat.
En roest? Ach een beetje WD-40 erop en het gaat goed ;)
gandel

Sjoerd
25-01-11, 23:42
17mm zat standaard al bij mijn DeWalt geleverd, dus ik opteer wel voor 17mm! ;)

Mijn kopieerring steekt ook ongeveer 4 mm onder de voet uit, dus voor mij is een 3mm mal te dun, en dat zal voor meer mensen gelden.
Een normaal zwaluwstaartfreesje moet wel door 17mm heen passen, maar dat moeten we even namenten.

Creatief_Met_Hout
26-01-11, 10:44
Ik heb helaas helemaal geen kopieerring voor mijn ferm.

Dit is dan toch wel HET excuus voor een andere machine :)

Heb al stiekem even gekeken naar de bosch POV 1400 hier zijn diverse kopieerringen voor te krijgen, ook 17 en 27mm.

jaap
26-01-11, 14:36
Wat weer een machtig initiatief!!
Om nog even de boel wat op te schudden; ik heb sinds een jaar de zwaluwstaartfreeshulpstuk (soms in engels toch ) van Gifkins uit Australie. Die gebruik je op een freestafel, dat geeft wat meer controle. De frezen zijn voorzien van een aanlooplager ipv dat de frees een kopieerring heeft.
Kijk hier voor de info http://www.gifkins.com.au/.

Deze pagina is interessanter ivm de tussenruimte van de zwaluwstaarten, dikte van het hout etc.
Ik heb de A10 en B10 mal, de A10 heeft freesjes (zijn echt klein) met een aanlooplager van 12,7 mm en de B10 van 19 mm.
Ik las over kopieerring van 27 mm maar dat heeft wel invloed op het aantal staarten per strekkende meter. http://www.gifkins.com.au/TemplateSpecifications.pdf

jaap

David80
26-01-11, 14:53
Zijn er hier nog meer mensen met de Bosch GKF-600? Als ik daarvoor een kopieerhuls koop moet daar dan ook de ronde zool bij gebruikt worden of niet perse? Thanx.

MRTN
26-01-11, 16:33
Ik twijfelde eerst eventjes, maar aangezien het waarschijnlijk een eenmalige actie is me eigen toch aangemeld.

Mijn bovenfrees is een makita 3612C en hiervoor zijn volgens mij alle kopieerringen voor te krijgen voor zover ik het tot nu toe gelezen heb. Dus dat maakt mij verder niet zo veel uit.

Voor de dikte van de mal zou ik wel graag 5mm zien. Zowieso voor de sterkte e.d., maar ook voor de hoogte van de kopieerringen. In mijn geval moet ik er waarschijnlijk toch wel wat afhalen. (hoogte makita kopieer ringen is al snel 13mm)

Is het wellicht een idee om als er voldoende mensen per regio zijn een soort afhaalpunt op te zetten? In dat geval kan er 1x een groot pakket verzonden worden, en kan iedereen op dan punt zijn spulletjes ophalen. (ik zelf woon in zwijndrecht, dus voor mij zou bijv een afhaalpunt in dordrecht/rotterdam oid prima zijn)

TH0M
26-01-11, 16:41
Denk dat we met optie pakketen moeten werken. Wil liefst zo weinig mogelijk versies maken.

Indien de meerderheid 5mm wil. schrappen we de 3mm of andersom
Staal en RVS lijken me echte opties
en 17 en 27mm lijken me echte optie

A = Staal 17mm
B = Staal 27mm
C= RVS 17mm
D = RVS 27mm

We moeten nog frezen hebben voor beide sets!

jpandriesse
26-01-11, 16:46
Ik ben voor C. Rvs, 17mm kopieerring en 5mm dikte.

houtenklaas
26-01-11, 17:22
2xC

Karel

primera
26-01-11, 19:09
Nou dan ga ik ook maar voor C.

de ring heb ik. Gewoon een dewalt frees zit er dus standaard bij.

Rvs geen roest gezien al mijn gereedschap in de blokhut annex schuur ligt.
5 mm weet je zeker dat je er niet uit schiet met de frees.

(ben af en toe te ongeduldig met alle gevolgen van dien.)

Creatief_Met_Hout
26-01-11, 20:30
Ik opteer ook optie A of C in ieder geval dus de 17mm versie.

Maar volgens mij moeten we dit niet hier kenbaar maken maar in het andere draadje
(of ben ik nu de draad kwijt? :? :? )

jelmer
26-01-11, 20:48
Hoe groot moet ik zwaluwstaarten voorstellen met of een 17mm ring of 27mm ring? Hoeveel gaan er bijv. op 10cm van beide. Ik neem aan dat de verbinding iets kleiner word dan 17 of 27mm?

TH0M
26-01-11, 22:55
Ff via telefoon. De gegeven opties heb ik snel bedacht. Mogen er wel meer of minder worden hoor! Als we er uit zijn dat dit de opties zijn die we maken dan kunnen we in het andere topic deze noteren.

De spacing is ook afhankelijk van de frezen die we gaan gebruiken. In het kort kun je met 17 ring ongeveer 4 staarten frezen op 10cm met 27 heb je 14 cm nodig. Zal morgen proberen ontwerpen te posten, moeten wel eerst frezen kiezen!

p3s0
26-01-11, 23:36
Heel mooi initiatief, voor mij 2x C RVS 17mm

TH0M
27-01-11, 14:31
Frezen Discussie

17mm kopieerring

Een 17mm kopieerring heeft (bij mij) een boring van krap 15mm. Met een beetje vijlen valt hier wel een frees met een diameter van 15 doorheen te voeren. Frezen met een diameter van 15 zijn bijvoorbeeld OPTIE 1A (http://shop.jvl-europe.com/epages/61425996.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61425996/Products/051503) of OPTIE 1B (http://www.toolstation.nl/shop/Zaagbladen+Frezen/Frezen/d120/sd2811)
Nadeel van deze zwaluwstaart frezen is de geringe hoogte. Dit is maar 14mm en dus de maximale dikte van het andere deel!

Een andere optie is de frees monteren door hem door de kopieerring te steken. De diameter kan dan groter zijn en daarmee neemt (vaak) ook de lengte toe. Bijvoorbeeld OPTIE 2A (http://shop.jvl-europe.com/epages/61425996.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61425996/Products/051583) Deze kan 22mm diep frezen!
Eventuuel kun je kopieerring nog verder uitvijlen!

Optie van Sjoerd: Een frees 12.7 Diameter en 20mm lang. OPTIE 4 (http://impresstools.com/Product-detail.asp?level3=170&code=C178X8MMTC&search=&clearance=0&offers=0&manufacturerid=14&manufacturer=Trend&subtypeid=515&categoryid=-1&productid=7370&maintype=,%20&subcat=Trend%20Router%20Cutters/Bits)

Als groef frees kun je het best ongeveer een gelijke diameter gebruiken. Bijvoorbeeld deze van 14mm. OPTIE 3 (http://shop.jvl-europe.com/epages/61425996.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61425996/Products/00/SubProducts/001403B)

27mm kopieerring

Bij 27mm kun je volgens mij de zelfde gebruiken als optie gebruiken als hierboven. OPTIE 2A (http://shop.jvl-europe.com/epages/61425996.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61425996/Products/051583) samen met OPTIE 3 (http://shop.jvl-europe.com/epages/61425996.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61425996/Products/00/SubProducts/001403B)

Sjoerd
27-01-11, 15:10
Van bijvoorbeeld Trend Craftpro zie ik ook frezen met een diameter van 12,7mm en toch een hoogte van 20mm.
Die kost dan wel 22 Euro, maar ik zoek nog even verder naar andere oplossingen.

De frees boven de ring uit laten steken kan wel een aardig gepruts zijn met de montage, afhankelijk van de gebruikte bovenfrees.

Edit:
Die Trend lijkt wel een aardige optie, is ook bedoeld voor gebruik met de Trend zwaluwstaart mal.
Het typenummer is Trend C178X8MMTC en kost in Engeland ca. 12 pond.

8mm as, past door een 17mm kopieerring en geeft 20mm freesdiepte.
De hoek is 8 graden, je krijgt dus een iets andere vorm zwaluwstaart, maar wel precies dezelfde als met de Trend mallen... ;)

TH0M
27-01-11, 16:28
Van bijvoorbeeld Trend Craftpro zie ik ook frezen met een diameter van 12,7mm en toch een hoogte van 20mm.....;)

Goeie, heb hem toegevoegd!

TH0M
27-01-11, 17:05
Wat weer een machtig initiatief!!
Om nog even de boel wat op te schudden; ik heb sinds een jaar de zwaluwstaartfreeshulpstuk (soms in engels toch ) van Gifkins uit Australie. Die gebruik je op een freestafel, dat geeft wat meer controle. De frezen zijn voorzien van een aanlooplager ipv dat de frees een kopieerring heeft.
Kijk hier voor de info http://www.gifkins.com.au/.

Deze pagina is interessanter ivm de tussenruimte van de zwaluwstaarten, dikte van het hout etc.
Ik heb de A10 en B10 mal, de A10 heeft freesjes (zijn echt klein) met een aanlooplager van 12,7 mm en de B10 van 19 mm.
Ik las over kopieerring van 27 mm maar dat heeft wel invloed op het aantal staarten per strekkende meter. http://www.gifkins.com.au/TemplateSpecifications.pdf

jaap

Ha Jaap,

Het principe is wel het zelfde volgens mij. Bevalt het?
In jouw geval is de mal zo dik dat met de hoogte verstelling het lager gewoon binnen de mal blijf, toch?

knutselaar
27-01-11, 19:08
en als je een frees met een lange as neemt? dan ben je toch overal vanaf?
dan steek je de as door de kopieerring en zet je hem vast

groeten bas

iwan
27-01-11, 23:06
hoi thom ik ben voor C. Rvs, 17mm kopieerring
en als je met afhaalpunten wil werken wil ik me daar wel voor aanmelden
woon in zandvoort

TH0M
28-01-11, 10:28

groeten bas

Maar het risico dat je per ongeluk de machine terug zet in de ruststand met draaiende motor is best groot, en dan verknal je meteen je ring en wellicht meer!. Ook als je ondiepere staarten gaat maken kan het zijn dat je frees aanloopt!

koffiedrinker
28-01-11, 11:49
Het formaat van de frezen volgt vlot uit de keuze voor de kopieerring.
Dat hangt weer samen met de dikte van het te gebruiken hout.

Mijn conclusie is een beetje: kopieerring 17 mm voor kleine ("dunne") werkstukken, met kleine frees.
kopieerring 27 mm voor grotere ("dikke") werkstukken, met dito grotere frees.

17 mm dus voor laadjes en doosjes,
27 mm voor grotere objecten (als kasten? grote opbergdozen ?)

Zelf zal ik het met name gebruiken voor kleinere objecten, dus mijn voorkeur heeft de 17 mm.
Qua freesbitjes wil ik of goedkope zooi, of duur goed spul. Bosch groen zit daar niet bij (te duur voor goedkoop, maar te slecht voor goed).
JVL (optie 1A) ben ik wel voor.

Het idee van het freesbitje door de kopieering, maar met te kleine opening zie ik idd ook niet zitten. Dat gaat bij mij een keer fout. Niet de eerste keer, maar wel ooit...

Een andere optie is niet met een kopieerring werken, maar met een aanlooplager op de as van het freesbitje. Alleen zijn die gelijk een heel stuk duurder.

MRTN
28-01-11, 11:53
Als ik het zo lees kunnen we beter de optie van een kopieerring van 17mm laten vallen. Als we toch een mooie mal enz gaan laten snijden voel ik er weinig voor om een 17mm ring uit te gaan vijlen e.d. zodat ÚÚn bepaalde frees maar net past. Ik zou dan zeggen: neem of een 20mm ring of ga meteen naar 27mm.

Ergens heeft mijn voorkeur dan de 27mm. Hebben we veel meer keuze in frezen, en het past gewoon netjes. Als je een frees perse in engeland moet gaan halen (zoals hiervoor genoemd wordt) dan zit je dus bij vervanging tegen leuke verzendkosten te kijken :roll:

Laten we dan gewoon een standaard frees nemen die iedereen relatief voordelig altijd zelf kan nabestellen. Bijvoorbeeld deze: http://shop.jvl-europe.com/epages/61425 ... cts/051903 (http://shop.jvl-europe.com/epages/61425996.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61425996/Products/051903)

Asgat 8mm, freesdiepte 22mm, hoek7░, diameter 19mm, lengte: 54mm. (kosten 10,25. Bij jvl is verzending boven 10euro gratis!)

Voor mezelf vind ik een beetje lengte aan een frees wel handig: Je moet de boel inspannen, en met stofafzuiging en kopieerring ben je ook al weer de nodige lengte kwijt.

knutselaar
28-01-11, 13:51

groeten bas

Maar het risico dat je per ongeluk de machine terug zet in de ruststand met draaiende motor is best groot, en dan verknal je meteen je ring en wellicht meer!. Ook als je ondiepere staarten gaat maken kan het zijn dat je frees aanloopt!

klopt daar heb je gelijk in als je je zool laat schieten is krijgen je de stukken om je oren en dat kan niet de bedoeling zijn
een kopieerring van 20 mm is dan wellicht een betere optie?

groeten bas

Creatief_Met_Hout
28-01-11, 14:21
Een aantal van ons zijn ook lid op andere forums.
Is er daar niet al wat gebruikersinformatie te vinden over zwaluwstaart mallen, kopieerringen en zwaluwfrezen?

Het zou toch zonde zijn om het wiel helemaal opnieuw uit te vinden?

houtenklaas
28-01-11, 15:14
Festool heeft een document over het gebruik van hun mal:
http://www.google.nl/url?q=http://www.hout-draaien.com/support-files/fes114-zwaluwstaart.pdf&sa=U&ei=c8xCTYX6L8eEOoiX6MMB&ved=0CA0QFjAA&usg=AFQjCNFZu7vrvILYvrz2g3EGBzGGtpI0Rw
en ook:
http://www.google.nl/url?q=http://login.festool.nl/images/Toepassingen/100_NL.pdf&sa=U&ei=c8xCTYX6L8eEOoiX6MMB&ved=0CCEQFjAI&usg=AFQjCNEtb6qUi7dzZX3xkDbLDtGrsgfvmg

Deze van freessjabloon.nl gebruikt een 12,7mm (0,5") frees, met zo te zien aan het typenummer een 17mm kopieerring:
http://www.freessjabloon.nl/Webwinkel-Product-1454841/Zwaluwstaartverbindingssyteem-305mm.html

Groet, Karel

Sjoerd
28-01-11, 15:30
Als ik het zo lees kunnen we beter de optie van een kopieerring van 17mm laten vallen. Als we toch een mooie mal enz gaan laten snijden voel ik er weinig voor om een 17mm ring uit te gaan vijlen e.d. zodat ÚÚn bepaalde frees maar net past. Ik zou dan zeggen: neem of een 20mm ring of ga meteen naar 27mm.

Ergens heeft mijn voorkeur dan de 27mm. Hebben we veel meer keuze in frezen, en het past gewoon netjes. Als je een frees perse in engeland moet gaan halen (zoals hiervoor genoemd wordt) dan zit je dus bij vervanging tegen leuke verzendkosten te kijken :roll:

Laten we dan gewoon een standaard frees nemen die iedereen relatief voordelig altijd zelf kan nabestellen. Bijvoorbeeld deze: http://shop.jvl-europe.com/epages/61425 ... cts/051903 (http://shop.jvl-europe.com/epages/61425996.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61425996/Products/051903)

Asgat 8mm, freesdiepte 22mm, hoek7░, diameter 19mm, lengte: 54mm. (kosten 10,25. Bij jvl is verzending boven 10euro gratis!)

Voor mezelf vind ik een beetje lengte aan een frees wel handig: Je moet de boel inspannen, en met stofafzuiging en kopieerring ben je ook al weer de nodige lengte kwijt.

Volgens mij is 20mm niet zo standaard, voor DeWalt en Bosch is hij zo te zien niet leverbaar.
Dan wordt het 27 en krijg je een vrij grote tussenafstand van de zwaluwstaarten wat weer minder geschikt is voor kleinere werkstukken.

De genoemde Engelse Trend frees is bij Craftsupplies in NL ook gewoon leverbaar, kost daar 22 Euro.

De keuzes zijn dan:
Een redelijk standaard 17mm kopieering met een wat moeilijker verkrijgbaar freesje
Een nogal grote 27mm kopieering met een goedkoper freesje, wat grotere tussenafstanden opleverd.

Voor mij geen expliciete voorkeur, beide opties hebben voor en nadelen.

MRTN
28-01-11, 16:47
Nog een overweging...ik heb niet zo heel veel ervaring met zwaluwstaarten, maar ik zie vaak op de plaatjes dat de zwalumstaarten niet sysmetrisch verdeeld zijn tussen beide stukken hout. Zit hier nog een praktische/technische reden achter of is dit puur gedaan voor het oog?

Voor zover ik het nu inschat en bekijk, krijg je met de mal zoals die momenteel op stapel staat namelijk wel een symetrische zwalumstaart...(heb ik opzich geen moeite mee, ik ben nogal van het symetrische maar wellicht niet iedereen?!)

TH0M
28-01-11, 16:51
Design Voorstel 17mm

Ik heb twee / vier voorstellen voor ontwerpen met 17mm kopieer ring.

Voorstel A+B is op basis van de "Trend" frees van Sjoerd, OPTIE 4 (http://impresstools.com/Product-detail.asp?level3=170&code=C178X8MMTC&search=&clearance=0&offers=0&manufacturerid=14&manufacturer=Trend&subtypeid=515&categoryid=-1&productid=7370&maintype=,%20&subcat=Trend%20Router%20Cutters/Bits)
Grote voordeel is dat er dikker hout bewerkt kan worden, Nadeel de wat hogere freesprijs.
A= Staal
B= RVS

Voorstel C+D is op basis van een 15mm 14mm lang en 15 graden frees zoals OPTIE 1A (http://shop.jvl-europe.com/epages/61425996.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61425996/Products/051503)
Het is een goedkope frees, maar de diepte laat helaas wel wat te wensen over.
C=Staal
D=RVS

Op dit moment hoeft er nog niet gekozen te worden. Zal als de 27mm ontwerpen ook klaar zijn nieuwe prijzen aanvragen en dan starten we een nieuw topic om het af te sluiten!

Attached files Zwaluw Mal 17mm A+B.pdf (http://woodworking.nl/upload/attachments/22971=4531-Zwaluw Mal 17mm A+B.pdf) (15.2 KB) Zwaluw Mal 17mm A+B.pdf (http://woodworking.nl/upload/attachments/22971=4532-Zwaluw Mal 17mm A+B.pdf) (15.2 KB) Zwaluw Mal 17mm C+D.pdf (http://woodworking.nl/upload/attachments/22971=4533-Zwaluw Mal 17mm C+D.pdf) (11.5 KB)

knutselaar
28-01-11, 17:24
zo heel duur is dat freesje toch ook weer niet?
in vergelijking met de diepte van de frees is mij dat 100% waard zelf werk ik vrijwel altijd met 18mm dus de kleinere heb ik eigenlijk niks aan

groeten bas

Creatief_Met_Hout
29-01-11, 12:59
Als ik het dus allemaal goed begrijp heb je dus een 17mm ring nodig (met bijpassende frees)voor de kleinere zwaluwstaarten (werkstukken)
en 27mm (met bijpassende frees) voor grote zwaluwstaarten.

Is het dan niet mogelijk om een mal te maken met aan de ene kant een sjabloon voor de 17mm en de andere kant voor de 27mm

Eventueel zou er dan een 2e mal gemaakt kunnen worden voor tandverbindingen.

Gezien het grote aantal bestellingen (volgend mij ondertussen al ruim 20) kan misschien ook een 17mm en een 27mm variant gemaakt worden. De 17mm kan dan misschien bv 400 mm lang gemaakt worden, deze wordt dan hoofdzakelijk voor de kleine werkstukken gebruikt. En de 27mm variant zou grote gemaakt kunnen worden bv 600 mm

Persoonlijk zou ik er dan van beide een bestellen.

knutselaar
31-01-11, 14:12
hoe staan de vorderingen ervoor? :P

ik ben al heel veel dingen aan het bedenken om te maken met zwaluwstaarten:P

groeten bas

TH0M
31-01-11, 14:14
hoe staan de vorderingen ervoor? :P

ik ben al heel veel dingen aan het bedenken om te maken met zwaluwstaarten:P

groeten bas

Ik zou graag willen horen welke frees set men wil voor de 27mm oplossing. Ik zelf heb een 17mm ring en ik heb daarvoor 2 ontwerpen gemaakt. Ik wil ook best voor de 27mm twee ontwerpen maken.

Mocht ik voor het eind van deze week voor de 27mm nog geen ontwerp hebben, ga ik wel over tot de finale met de 17mm!

knutselaar
31-01-11, 14:21
17mm was toch ook mijn optie:P die is toch met een frees waar je makkelijk 18mm hout mee kan doen?

groeten bas

Sjoerd
31-01-11, 14:32
Met die Trend frees heb je een snijhoogte van 20mm, met zorgvuldig instellen kan je dan prima 18mm materiaal doen!

TH0M
31-01-11, 15:54
.

Is het dan niet mogelijk om een mal te maken met aan de ene kant een sjabloon voor de 17mm en de andere kant voor de 27mm

Eventueel zou er dan een 2e mal gemaakt kunnen worden voor tandverbindingen.
Persoonlijk zou ik er dan van beide een bestellen.

Dat zal niet handig zijn. Je verplicht iemand dan altijd 2 mallen te kopen zonder dat het toegevoegde waarde heeft. Ik denk dat de huidige setup waarbij je een 27mm "grofe"versie en 17mm "fijne"versie kunt gebruiken voldoende is.

rickkoorman
31-01-11, 17:16
Thom,
Erg leuk project heb je zo opgestart. Het lijkt me leuk om de uiteindelijke gemaakte projecten te zien die gemaakt worden met de THOM-freesmal

knutselaar
31-01-11, 18:49
mischien kan je er wel een naam in laten etsen of de naam van het forum of iets dergelijks dat staat ook meteen wel profi :D

groeten bas

koffiedrinker
01-02-11, 09:57
Hoi iedereen en met name Thom uiteraard.

Eens zitten kijken wat nu handig is bij een kopieerring van 27 mm (om beide mallen aan de gereedschapcollectie te kunnen toevoegen, want 17 mm wil ik zeker)
Daarbij bedacht ik me:
de groeffrees moet toch juist niet dezelfde diamter hebben als de zwaluwstaart-frees?

De groeffrees gaat in mal aan de zijde met de trapeziumvorm. Hij gaat dan van smal naar breed. Ik zou dan ook zeggen dat de groeffrees maximaal de diameter mag hebben van het kleinste deel van de zwaluwstaart. De exacte diameter is niet relevant, alleen de vertanding van de mal moet op deze diameter afgestemd zijn (met de kopieerring). Of zie ik nu ergens iets over het hoofd ????

Groets aan iedereen.

MRTN
01-02-11, 11:26

Eens zitten kijken wat nu handig is bij een kopieerring van 27 mm (om beide mallen aan de gereedschapcollectie te kunnen toevoegen, want 17 mm wil ik zeker)
Daarbij bedacht ik me:
de groeffrees moet toch juist niet dezelfde diamter hebben als de zwaluwstaart-frees?

De groeffrees gaat in mal aan de zijde met de trapeziumvorm. Hij gaat dan van smal naar breed. Ik zou dan ook zeggen dat de groeffrees maximaal de diameter mag hebben van het kleinste deel van de zwaluwstaart. De exacte diameter is niet relevant, alleen de vertanding van de mal moet op deze diameter afgestemd zijn (met de kopieerring). Of zie ik nu ergens iets over het hoofd ????

Groets aan iedereen.

Klopt volgens mij helemaal. Daarnaast: De zwalumstaartfrees gaat in de kant met de rechte tanden. Hierdoor krijg je altijd de maximale diameter van de zwalumstaartfrees als tand in het hout. De smalle kant van de zwalumstaart wordt bepaald door de diepte. (hoe dieper de zwalumstaartfrees in het hout gaat, hoe smaller de andere kant van de zwalumstaart komt.)

Daarom lijkt het mij het beste als de aanslag aan de trapeziumzijde aan de buitenkant is...

TH0M
01-02-11, 12:24

Daarbij bedacht ik me:

Groets aan iedereen.

Klopt volgens mij helemaal. Daarnaast: De zwalumstaartfrees gaat in de kant met de rechte tanden. Hierdoor krijg je altijd de maximale diameter van de zwalumstaartfrees als tand in het hout. De smalle kant van de zwalumstaart wordt bepaald door de diepte. (hoe dieper de zwalumstaartfrees in het hout gaat, hoe smaller de andere kant van de zwalumstaart komt.)

Daarom lijkt het mij het beste als de aanslag aan de trapeziumzijde aan de buitenkant is...

Ik snap de gedachte gang, maar het is een beetje anders.

De zwaluwstaart is niet zo breed als de frees maar breder. Je moet dus in meerdere bewegingen de staart frezen. Hierdoor is het smalste deel van de staart breder dan het smalste deel van de frees.
Als de groeffrees de zelfde diameter zou krijgen dan het kleinste deel van de zwaluwfrees krijg je een grote offset. (de afstand van de rand van de kopieerring, tot aan de rand van de frees). Di heeft een nadelig effect op de spacing van de zwaluwstaarten.

Hieronder heb ik een concept voor een 27mm kopieerring versie staan. Het is de grootste zwaluwfrees van JvL. Aftsand van staart tot staart is ongeveer 45mm.

Attached files Zwaluw Mal 27mm E+F.pdf (http://woodworking.nl/upload/attachments/23312=4585-Zwaluw Mal 27mm E+F.pdf) (9.5 KB)

David80
01-02-11, 17:34
Ha die Thom,

Ik zie dat je al bestellingen gaat opnemen. Uiteraard twijfel ik er niet aan dat je alles goed hebt uitgedacht, maar... is het niet verstandig eerst een prototype te laten maken en vervolgens een kistje or the like te maken als test. Alvorens je grote aantallen gaat bestellen?

klusfoobje
03-02-11, 14:12
IK zie dit initiatief geloof ik nog net op tijd, gelukkig!!

Helaas ben ik nog niet aan de zwalustaarten toegekomen en mis ik dus de ervaring om te bepalen wat ik nodig heb :-(

Thom, ik heb je even een pb gestuurd om verkeerde bestellingen te voorkomen.

xmen
17-09-12, 10:27
Ik zie dat de laatste reactie in dit topic nu toch al 1,5 jaar geleden is ...
Maar ik ben naar aanleiding van mijn zoektocht naar een freesmal voor zwaluwstaarten pas onlangs op dit forum terecht gekomen.

Dus mijn vraag aan de mensen die zo'n mal ontvangen hebben : hoe bevalt hij ?
En aan de organisator : behoort een vervolgactie nog tot de mogelijkheid ?

TH0M
17-09-12, 10:34
Over gebruikerservaring zal ik niet te veel zeggen. Dat zal een beetje het "wij van WC-eend..."effect hebben.

Een eventuele vervolg actie staat niet echt op het programma, het groto gross heeft destijds de gewenste mallen gekocht. Om alles nog een keer te doen voor "maar" een handje vol mallen is mij persoonlijk wat te veel werk.

Mochten er weer een serieus aantal gegaardigden zijn, wil ik het rondje best nogmaals draaien!

Groeten
Thom

TH0M
17-09-12, 10:37
Bedenk me overigens dat ik nog 1 mal over heb om dit moment:

http://www.woodworking.nl/showthread.php?5953-Zwaluwstaartmal-%28Ruilen-%29

xmen
17-09-12, 10:55
Bedankt voor het aanbod, maar 1 mal zal niet voldoende zijn. Voor mijn projectje zou ik lengtes van +- 60 cm nodig hebben (dus minstens 2 mallen).

TH0M
17-09-12, 11:55
Mag ik vragen wat je gaat maken? Als je alleen lange lengtes gaat doen, zou ik in principe zoeken naar ÚÚn enkele mal, ipv 2 die je moet koppelen. Als je incidenteel een lange lengte gaat frezen, dan zou doorschuiven op koppelen wel volstaan.

Groeten en succes!

xmen
17-09-12, 13:35
ik wil een 20tal houten "dozen" maken 60cm hoog vooraan, 30cm achteraan

Ik had voorzien om deze 2 mallen vast te schroeven op hetzelfde stuk hout om zo'n een grote mal te krijgen. (Doorschuiven is dan weer een stuk lastiger)

knutselaar
17-09-12, 18:41
ik heb nog 2 mallen E liggen
die mag je wel van me overnemen ik doe er nix mee

Groeten Bas

xmen
17-09-12, 22:34
Hey bas, alvast bedankt.

Ik zoek even uit als ontwerp E past voor mijn bovenfrees en laat je dan iets weten.

knutselaar
17-09-12, 22:43
is goed laat maar horen via pb dan kunnen we het regelen als je geintereseerd ben

akwadraat
22-09-12, 15:00
Hoi Thom,

had jij nog een mal voor 17mm kopieerring liggen?

ik had je al een pb gestuurd, maar geen reactie gehad.

mvg
Akwadraat

harold
23-09-12, 09:07
Ik ben heel geintresseerd. Wat ik me nog afvroeg over de freesjesdiscussie. Het gaat hier om freesje met een schacht van 8mm?

Harold

Tomas2012
24-10-12, 17:33
Ik ben geinteresseerd in enkele zwaluwstaart templates. Kunnen deze nog geleverd worden? Groeten Bas

Henze
12-02-16, 00:02
Hebben jullie nog een gedetaleerde tekening ik wil ze van kunstof laten frezen.

mans
12-02-16, 02:31
Hebben jullie nog een gedetaleerde tekening ik wil ze van kunstof laten frezen.

Thom's reactie #110 daar staan de pdf.

TH0M
12-02-16, 07:30
Stuur me maar een pb met je emailaddres dan kan ik je de cad tekening sturen.

Philipp-Brunke
18-02-16, 20:16
heey tom,
Ik heb wel intresse je hebt pm

Henkie
18-02-16, 20:43
Thom ik ook, je hebt pm

erikcramerjr
27-05-16, 07:10
Indien iemand nog intresse heeft, kan ik misschien wat kunnen laten maken, ik laat voor mij zelf nu als proef een bijna kopie van de ontwerpen maken. Moet nog wel testen of deze goed werkt..

Bijtel
27-05-16, 07:24
Heb wel interesse Erik. Wat zou het gaan kosten?

erikcramerjr
27-05-16, 12:48
Heb wel interesse Erik. Wat zou het gaan kosten?

Ik heb meerdere offertes aangevraagd zit nog even te wachten tot ik ze allemaal binnen heb.
Moet er wel bij zeggen dat de mal die ik heb aanzienlijk groter is dan de gene die hier staat.
Ik heb ook maar 1 mal laten maken, ben zelf niet zo goed met autocat.
totaal 850 mm 48745

mdamsma
27-05-16, 13:39
In afwachting van de kosten heb ik ook wel interesse

Menno

RPVL
27-05-16, 15:39
Ik ook.

erikcramerjr
27-05-16, 15:43
Ik zal het eerst testen en daarna kan ik het laten weten.
Moet ook weten hoeveel mensen intresse hebben.

kiefw00
27-05-16, 16:08
heb eventueel ook intresse

mvg wilco

erikcramerjr
31-05-16, 08:03
Ik zit nu op totaal 6 mallen.
Bijtel
mdamsma
RPVL
kiefw00
rjmulder (http://www.woodworking.nl/member.php?8485-rjmulder)

rjmulder
31-05-16, 08:36
Afhankelijk van de kosten ook belangstelling

hopmangj
31-05-16, 11:40
afhankelijk van de kosten heb ik ook interesse.

woody
31-05-16, 16:27
ik sluit me bij bovenstaande aan,

bardt
01-06-16, 12:07
Afhankelijk van de prijs doe ik ook mee

Henkie
01-06-16, 12:38
ik ook

erikcramerjr
01-06-16, 13:06
Mooi, steeds meer nu 10 totaal.
vriend van mij heeft de mal gemaakt, had het zelf getest maar had niet de juiste frees en kopieer ring, dus de maten kwamen niet overeen, ik zie hem rond 9 juni we gaan dan even testen met de juist frees en mal.. 4891548916
De mal zelf is wel goed gelukt :)

HoutHans
01-06-16, 14:16
Die mal ziet er inderdaad mooi uit en ik heb in principe ook belangstelling afhankelijk van de kosten.

Sang
01-06-16, 14:28
Ik ook, zolang niet voor Woodpecker prijzen :)

schumi
01-06-16, 14:38
Hallo Erik,

Afhankelijk van de prijs ook belangstelling. Het wordt toch een stalen mal?

rjmulder
01-06-16, 17:32
En gebruik je hem niet meer als mal is er ook nog een hele grove zaag van te maken, even vijlen en zetten :D

erikcramerjr
02-06-16, 05:43
Hallo Erik,

Afhankelijk van de prijs ook belangstelling. Het wordt toch een stalen mal?

Dit is een stalen mal, ik kan ook kijken voor rvs, is volgens mij alleen wat duurder.

Weet iemand hoe het vorige keer is gegaan met verzending, ik ben namelijk bang dat als dit in een doos zou moeten het een dure bedoeling gaat worden.
Ophalen zou eventueel kunnen in Amsterdam en Lelystad.

Athanor
02-06-16, 07:49
Over de verzendig van de vorige keer staat mogelijk wel wat in dit topic (http://www.woodworking.nl/showthread.php?2713-Zwaluwstaart-Mal-Project-Update/page2&highlight=Voortgang).

Fons

brt
02-06-16, 07:55
Ben, indien nog mogelijk, en afhankelijk van de kostprijs, ook ge´nteresseerd.

erikcramerjr
02-06-16, 14:21
Voor de Stalen mal zit ik op 40 euro ex verzending en de Rvs komt op 65 euro uit ook ex verzending.
Voor het versturen had ik het idee om ze in karton te wikkelen en dan te verzenden.
Zal er dan wat extra bestellen voor mensen die wat later zijn of als er wat stuk gaat.

Erik701
02-06-16, 18:12
Hier ook interesse, maar het is me niet helemaal duidelijk wat de lengte nu precies is. Indien 600mm of meer is 1 stuk voldoende, anders mag je me opschrijven voor 2!

erikcramerjr
03-06-16, 07:50
Over de verzending kan ik zo 1 2 3 niet echt iets vinden, kan mij wel herrineren dat ik iets las over iemand die enveloppen had geregeld.

RDE
03-06-16, 08:07
Voor de Stalen mal zit ik op 40 euro ex verzending en de Rvs komt op 65 euro uit ook ex verzending.
Voor het versturen had ik het idee om ze in karton te wikkelen en dan te verzenden.
Zal er dan wat extra bestellen voor mensen die wat later zijn of als er wat stuk gaat.

Mag ik even weten in welke plaatdikte deze gelaserd worden ? afmetingen ?

erikcramerjr
03-06-16, 08:13
Staal/rvs is 5mm dik de mal is 850 mm bij 120 mm de zijkanten van de mal zijn aan weerzijde 79,25 mm voor de vinger mal en de andere 90 mm
waardoor je effectief 69,15 mm overhoud voor de vinger mal en 67 voor de andere mal.

Graag hoor ik of jullie staal of Rvs willen,staal gaat onbewerkt natuurlijk wel roesten, ik weet niet zeker of dit gecoat moet worden of wat anders..

HansB
03-06-16, 08:49
Staal/rvs is 5mm dik de mal is 850 mm bij 120 mm de zijkanten van de mal zijn aan weerzijde 79,25 mm voor de vinger mal en de andere 90 mm
waardoor je effectief 69,15 mm overhoud voor de vinger mal en 67 voor de andere mal.

Graag hoor ik of jullie staal of Rvs willen,staal gaat onbewerkt natuurlijk wel roesten, ik weet niet zeker of dit gecoat moet worden of wat anders..

Als ik het CAD screenshot zo zie lijkt me dat er aan beide uiteinden nog wel een staart bij kan worden gesneden in het staal? Dan is de effectieve lengte nog veel groter (of je maakt de mal iets compacter natuurlijk).

erikcramerjr
03-06-16, 09:21
Als ik het CAD screenshot zo zie lijkt me dat er aan beide uiteinden nog wel een staart bij kan worden gesneden in het staal? Dan is de effectieve lengte nog veel groter (of je maakt de mal iets compacter natuurlijk).

Ik was van plan om met de 3d printer een router jig te maken, en de tekeningen te delen, ik heb daar de extra ruimte voor nodig ;-) ook is het wel makkelijk met monteren.

woody
03-06-16, 11:35
vraagje over de mallen, hoe zit het met frezen en geleide ringen? wat heb je hiervoor nodig?

erikcramerjr
03-06-16, 12:38
Ik verwacht dat je met de 17mm ring afkan de frees weet ik nog niet zeker, moet ik eerst even testen, ik hoop met mijn festool HW D36/45graden KL afkan.
Dus dat ga ik testen. maar qua voormaat hebben we de 17MM overgenomen uit de eerdere freesmal.

houtenklaas
03-06-16, 17:02
Ik heb meegedaan met de vorige actie. Ik heb toen twee sets besteld, ze zijn voorzien van een uitsparing en uitstulping waarmee je ze kan koppelen om een grotere breedte te frezen dan de mal toestaat.

Ze zijn toen in een stuk karton omwikkeld met ducttape verstuurd.

Helaas ben ik er nog niet aan toe gekomen om ze te gebruiken, ons leven heeft een andere wending genomen zeg maar. Maar wat in het vat zit verzuurt niet, en de stalen mallen die ik heb zijn ook nog niet gaan roesten.

erikcramerjr
03-06-16, 17:13
Koel bedankt, de uitsparingen hebben we bij deze weg gelaten, inplaats daarvan hebben we ze een stuk langer gemaakt.

Hunto
03-06-16, 18:04
We wachten de test af :eek: Deadline ligt op......?

erikcramerjr
13-06-16, 16:31
Zo eindelijk kunnen testen. Frees zat vast en kreeg die niet meer los:(
Ik begrijp denk ik niet helemaal hoe het werkt moet je nou bij het V stuk met een recht freesje en bij het rechte stuk"u" met een zwaluw freesje aan de slag? Of werkt het anders? Ik was in de veronderstelling dat je alles met de v groef kon doen ;)

jelmer
13-06-16, 19:24
Inderdaad. Bij de v vorm een recht freesje en bij de rechte groef een zwaluwstaartfreesje.

dreagon
17-06-16, 21:34
ben benieuwd naar de voortgang. waarschijnlijk ge´nteresseerd in een RVS mal

erikcramerjr
18-06-16, 10:33
ben benieuwd naar de voortgang. waarschijnlijk ge´nteresseerd in een RVS mal

Ik heb enigsinds succesvol zwaluwstaartjes kunne maken.
Alleen is mijn zwaluwfreesje geen 15mm maar 14,3 dus na een klein beetje de boel opgeschuurd te hebben paste het precies :). Ik wil wel nog testen met een 15mm frees maar niet even kijken waar ik die vandaan kan halen.

Erik

erikcramerjr
18-06-16, 19:05
Heren/Dames,

Deadline ligt op 22 juni, kosten van de freesmal zijn 40 voor de stalen en 65 voor de RVS, indien gewenst kunnen we ook een XL versie maken. Graag hoor ik van jullie welke versie je zou willen hebben.
Ik zal daarna een overzichtje maken met wie wat zou willen hebben.
Ik zal dan een bestelling plaatsen en verwacht rond 1 juli de mallen binnen te hebben en dan zijn ze klaar voor verzending.
Ik moet alleen wel weten naar welk land ze moeten voor een berekening van de kosten van de verzending.

Ik heb momenteel de volgende geintresseerden:

Geintresseerde|
materiaal|
land

boertje125

brt
rvs
belgie

rudy

hopmangj

woody

bardt

henkie

houthans

sang

schumi

Bijtel

mdamsma

RPVL

kiefw00

rjmulder (http://www.woodworking.nl/member.php?8485-rjmulder)

erikcramerjr
18-06-16, 19:10
Hierbij het resultaat van de mal.
Mijn freesje is 14,3 mm dus ik moest een klein beetje op schuren.
met een 15mm freesje zal dat natuurlijk niet het geval zijn.

495994959849597

De mal zal 5 mm dik zijn, de mal is 850 mm bij 120 mm.
Uitgevoerd in RVS of staal.
Ik zal als ik wat meer tijd heb ook proberen een jig uit te tekenen in de 3D printer zodat jullie die kunnen printen mocht je dat willen.
49600

Erik701
19-06-16, 16:03
Hier ook interesse, RVS, Belgie!

Bijtel
20-06-16, 12:09
Op de test past de verbinding niet. Is dat een kwestie van de mal een beetje opschuiven?

Dan doe ik wel mee met een mal van 40 euro ;)

mcbons
20-06-16, 12:29
ik heb ook interesse in de staal uitvoering

HoutHans
20-06-16, 13:07
Sorry, maar ik ga toch voor handgemaakte zwaluwstaarten; eerlijk gezegd vind ik de passing op de foto's niet je van het. Wel heel veel dank voor de moeite die je erin hebt gestoken.

mdamsma
20-06-16, 13:26
Ik heb interesse voor een rvs versie nederland

gr Menno

rjmulder
20-06-16, 13:38
Ik zie er toch vanaf, mijn verwachting is dat de mal in de schuur komt te hangen of liggen en zeer weinig of niet gebruikt zal worden, dat vind ik dan toch ook weer zonde.
In ieder geval bedankt voor de moeite.

erikcramerjr
20-06-16, 15:57
Ik ben bij de Gamma langs geweest voor de verzendkosten hierbij een overzicht, keuze is aan jullie:

land
gewicht
pakketgewoon
aangetekend
verzekerd

Belgie
2,81kg
6,95
8,6
14,45

NL
2,81kg
19,5
21,15
27

erikcramerjr
20-06-16, 15:59
Ik had iets lager moeten beginnen denk ik.
Dan past ie iets mooier.

boertje125
20-06-16, 19:01
beste Eric,
op jouw verzoek ook even in het draadje.
ik wil graag een stalen mal en kom uit Nederland.

ik heb de handleiding van de originele mal nog ergens als pdf mocht iemand daar behoefte aan hebben

mdamsma
20-06-16, 19:16
Boertje125,

ik heb daar zeker interesse in

gr Menno

erikcramerjr
21-06-16, 08:37
Boertje125,

ik heb daar zeker interesse in

gr Menno

Hij staat ook op wat eerdere paginas in dit topic ;-)

zaagfabriek
21-06-16, 08:49
Goedemorgen Erik,

ik had je al eerder een prive bericht gestuurd maar ik heb belang in de rvs versie. Nederland.

ik hoor het als het zo ver is.

woody
21-06-16, 11:28
ik zie er toch vanaf, ik ga toch eerst mijn hand wagen aan handgemaakte zwaluwstaart verbindingen

mdamsma
21-06-16, 11:33
op pagina 2 staat inderdaad een link naar een pdf , echter deze link werkt niet meer.

erikcramerjr
21-06-16, 21:26
op pagina 2 staat inderdaad een link naar een pdf , echter deze link werkt niet meer.
Hierbij de attachment ;-)

Ik heb de kosten voor de verzending omgedraaid..

Het moet dus zijn:

land
gewicht
pakketgewoon
aangetekend
verzekerd

NL
2,81kg
6,95
8,6
14,45

Belgie
2,81kg
19,5
21,15
27

Dan heb ik van een aantal mensen een reactie binnen over het materiaal en het land echter nog niet alle, ik zou dat echt morgen willen weten zodat ik alles kan voorbereiden.
Hierbij wat ik reeds heb, indien er een fout bij staat graag corrigeren dan pas ik dit aan.
Ik wil dit graag morgen nog weten dan kan ik de kosten op maken en als ik alles binnen heb de bestelling plaatsen. Graag hoor ik dan ook hoe jullie het verzonden willen hebben.

Geintresseerde
materiaal
land

bardt

Bijtel

boertje125
staal

henkie

hopmangj

kiefw00

mcbons

RPVL

rudy

sang

schumi
staal
NL

brt
rvs
belgie

erik701
rvs
belgie

mdamsma
rvs
NL

pvb-NL
rvs
NL

zaagfabriek
rvs
NL

mdamsma
21-06-16, 22:15
Erik,
pakket gewoon voor mij

Gr Menno

erikcramerjr
22-06-16, 17:19
Als het goed is heeft iedereen straks een DM gekregen, indien er vanavond nog geintresseerden zich aanmelden zal ik die ook berichten.

Erik

Sang
22-06-16, 19:15
Staal graag, standaard verzenden naar NL

Zal van de week het geld naar je toe appen.

bardt
22-06-16, 20:32
ik haak af....

Bijtel
23-06-16, 21:49
Ik lees dat de mal gebruikt moet worden met een 17mm kopieerring. En een zwaluwstaartfrees van 15mm. Wat is de gewenste hoek van de frees?
De rechte frees zal vast niet veel uitmaken.

Voor mijn machine is er geen 17mm kopieerring beschikbaar. Dus als dit een eis is, val ik helaas af :(
Ik heb een 14,3mm zwaluwfrees met een hoek van 14░. Maar die van 15mm vinden zal het probleem niet zijn.

erikcramerjr
24-06-16, 12:12
Volgens de documentatie van de vorige zou het moeten zijn:
Kopieer ring 17MM
5Mm dik.
Zwaluw Frees dia 15 - lang 14 - 15 graden
Groeffrees Dia 12mm 14 lang.

Mijn zwaluwfrees is 14,3 met een beetje schuren paste die ook, over de kopieer ring kan ik niet veel zeggen dat zal te maken hebben met de afstand tot de zijkant.

Misschien kan je er 1 printen met een 3d printer of van een ander merk gebruiken ?

Erik

Bijtel
27-06-16, 15:26
Een kopieerring moet heel exact zijn en van metaal. Ik verwacht niet dat die van een ander merk gaat passen.

Erg bedankt voor je moeite, maar helaas gaat deze voor mij niet werken. Ik haak af :(

erikcramerjr
01-07-16, 22:47
Ik heb vandaag de mallen binnen gekregen.
Zal mijn best doen ze morgen te verzenden. Indien het beschikbaar is bij de gekozen methode ontvangen jullie van mij de track and trace Van boertje125 heb ik een onvolledig adres ontvangen. Kun je mij deze nog sturen? Mis de plaatsen en postcode.

Erik50019

boertje125
02-07-16, 09:28
Beste eric ik stuur je een pb

erikcramerjr
02-07-16, 09:56
Ik heb bij alle platen 2 stokeinden gedaan. Om de mallen vast te zetten en zodat je ze makkelijk kan afstellen. Als je 2 M8 flindermoeren gebruikt of bouten met ringetjes kun je ze makkelijk afstellen. Zodat je een strakke of juist ruime verbinding krijgt.

erikcramerjr
02-07-16, 11:19
Erik701 ik heb van jou ook een onvolledig adres zou je mij die nogmaals kunnen sturen?

Erik

Sang
05-07-16, 11:53
Hij is binnen!

Flink ding :)

erikcramerjr
05-07-16, 17:48
Haha klopt en zwaar ;)

boertje125
05-07-16, 18:31
Hier is hij ook in goede staat aangekomen.

Bedankt voor het regelen.

mdamsma
05-07-16, 19:42
Ook hier in goede orde ontvangen

bedankt
Menno

erikcramerjr
06-07-16, 17:23
Iedereen zou hem nu ontvangen moeten hebben behalve erik701 ivm ontbrekende adres gegevens.

Voor wie intresse heeft ik heb nog een paar mallen over als iedereen ze in goede orde heeft ontvangen ;)

Erik701
06-07-16, 17:28
Ontbrekende adresgegevens? Die stonden toch in de overschrijving?

edit: Ik zie nu pas je PM. Vervelend dat je hier geen popup of melding per mail van krijgt!

Erik701
08-07-16, 10:31
Vandaag al ontvangen, wat een super service! Bedankt!

erikcramerjr
08-07-16, 11:49
Koel snelle post ;). Veel plezier, ben benieuwd naar de resultaten.

klusrob
21-07-16, 19:58
Ik heb vandaag ook een mal ontvangen, Erik had er nog een paar liggen. Ziet er goed uit, lekker stevig...

Alleen nog een vraagje; je moet werken met een zwalusstaartfreesje van 15mm, toch?
Waar halen jullie deze? Want ik kan er eigenlijk bijna geen vinden, en dan alleen met een schacht van 1/4" waardoor je weer met een verloophuls moet werken.

Groet,

Rob

erikcramerjr
27-07-16, 17:46
ik had een festool freesje gebruikt deze is 14,3 geloof ik daardoor moest ik een klein beetje schuren.
Daarna paste het wel

dragoamn
13-08-16, 08:28
Als er nog mallen over zijn, heb ik zeker interesse in een exemplaar. Hoe kan ik de mal in Noord-Limburg krijgen?

Groeten,
Dragoamn

Iedereen zou hem nu ontvangen moeten hebben behalve erik701 ivm ontbrekende adres gegevens.

Voor wie intresse heeft ik heb nog een paar mallen over als iedereen ze in goede orde heeft ontvangen ;)

Erik701
04-11-16, 16:21
Volgens de documentatie van de vorige zou het moeten zijn:
Kopieer ring 17MM
5Mm dik.
Zwaluw Frees dia 15 - lang 14 - 15 graden
Groeffrees Dia 12mm 14 lang.

Mijn zwaluwfrees is 14,3 met een beetje schuren paste die ook, over de kopieer ring kan ik niet veel zeggen dat zal te maken hebben met de afstand tot de zijkant.

Misschien kan je er 1 printen met een 3d printer of van een ander merk gebruiken ?

Erik
Klopt deze informatie? Ik moet enkele freesjes bestellen voor een ander projectje, en zou graag een zwaluwstaartfreesje bijbestellen voor deze mal. Maar ik kan een frees met bovenstaande specs niet echt vinden. Schacht mag 8 of 12mm zijn voor mij. Kan deze bijvoorbeeld dienen?
https://www.festool.com/Products/Accessories/Pages/Detail.aspx?pid=490990&name=Dovetail-cutter-with-pre-cutter-HW-S8-D14-3-13-5-15

Of heeft iemand een linkje naar een frees met de juiste specs?

Bedankt

erikcramerjr
05-11-16, 10:28
Dat is inderdaad de frees die ik heb gebruikt.

evs
19-11-16, 18:51
Mag ik nog een (domme) vragen stellen.

Waarom heb je gekozen voor mal C en D? Ik vind maximaal 14mm wat dun en als ik zo snel even opzoek is het een rot maat qua dovetail frees. optie A en B lijkt me veelzijdiger en kan ik bij CMT 918.129.11 zo een frees vinden?

En ben ik heel brutaal als ik om de DWG tekening vraag?

erikcramerjr
18-12-16, 09:26
Het leek mij een schappelijke maat, met weinig tot geen ervaring qua houtbewerking leek mij deze wel aardig.
Tevens heb ik een frees van festool die goed is.

Mocht je nog een mal willen dan heb ik er nog een paar hebben liggen. De tekening heb ik niet dat zou ik aan de tekenaar moeten vragen.