Zebranogenerator? Of is er iets mis met het zaaglint?

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Sinds een tijdje heb ik een nieuw lint op m'n lintzaag, een 25mm hardpoint uddeholm. De vorige was gebroken... geen fijne ervaring.

Hoe dan ook, dit nieuwe had in eerste instantie een nogal sterke afwijking. Met wat tweaken zaagt ie nu wel redelijk recht. Maar op mijn hout krijg ik een nare tekening die volgens mij aangeeft dat er iets niet goed is. Na het breken van dat vorige lint ben ik wat huiverig weer wat verkeerd te doen.

Doorvoersnelheid maakt voor de afstand niet echt uit. Dus ik denk dat het komt doordat het lint heen en weer 'klapt', dat het middenin misschien wat wijder is dan aan de randen. Of zo.

DSC_0117.jpg

Iemand die me op weg kan helpen dit op te lossen?

gr., -maarten
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Ja, tegen een langsgeleider gelegd. In dit geval met een mal om de verjonging te zagen maar het gebeurt altijd als ik een geleider gebruik.

En het betreft een welbekende Felder FB510.

Om de afwijking weg te krijgen, heb ik het bovenste wiel wat naar achter gesteld zodat het lint wat verder over het wiel uitsteekt. En ja, daar trek je het dus waarschijnlijk mee hol. Hmmm, dat zou het kunnen zijn.

gr., -maarten
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Zetting van het lint is waarschijnlijk niet goed. Ik had hetzelfde effect nadat ik een spijkertje geraakt had. Lint opnieuw gevijld, maar aan een zijde zelfde zaagsporen. Ik heb de zetting terug eruit geklopt en opnieuw gezet. Het lint zaagt nu terug prima.
Maar om eerlijk te zijn vraag ik me af of er wel een leverancier is die behoorlijke Udemholm linten kan leveren. Ik heb twee leveranciers geprobeerd, en telkens heb ik de linten zelf terug gezet om een behoorlijk resultaat te krijgen.
Linten waar ik nu wel tevreden van ben zijn de Flexback van Bandsagshop.
http://www.bandsaegeshop.com/flexback-4.html
Dit zijn dezelfde linten als Felder levert, maar in tegenstelling tot die van Felder voldoen ze wel.
 

tuoh

Oud hout
Nou, die afwijking (drift) krijg je niet weg door het bovenwiel te verstellen. Je moet de haakse geleider op de machine wat bijregelen (naar links of rechts, naar gelang de zaagafwijking) tot het zaaglint recht door het hout loopt.

Je zal inderdaad ook eens moeten zien naar de zetting van het lint zelf, daar kan ook iets aan schorten.
Kijk ook eens of het zaaglint rustig loopt of zit te klapperen op de machine, maar zet dan eerst alle zaaggeleiders onder en boven het blad wat weg van het lint.

Beweegt het lint sterk naar voor en achter? Dan is het rijp voor de schrootbak. flappert het naar links en rechts tijdens het draaien? Dan moet de zaagspanning wat omhoog tot het flapperen gedaan is. Daarna zet je de geleiding terug zoals het hoort.
 
Laatst bewerkt:

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
OK, duidelijk. Maar als je dus die zetting niet aanpast dan moet je bij iedere wisseling van zaaglint je geleider opnieuw richten. Dat is wel jammer eigenlijk, het was best handig om even snel een ander lint te kunnen gaan gebruiken.

En dat zetten van een lint, van wat ik er over gelezen heb ben je daar zo een paar uurtjes mee zoet. En dan moet je nog maar hopen dat het goed is gegaan.

Dat naar voor en naar achter bewegen had het vorige lint vlak voor het brak, ik vond dat al verdacht maar voor ik actie wilde ondernemen was het al gebroken.

Misschien maar weer eens in de buidel tasten voor een lint als Mathieu noemde, hopelijk is dat beter.
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Linten waar ik nu wel tevreden van ben zijn de Flexback van Bandsagshop.
http://www.bandsaegeshop.com/flexback-4.html
Dit zijn dezelfde linten als Felder levert, maar in tegenstelling tot die van Felder voldoen ze wel.

Deze site meldt dat de dikte van een lint maximaal een duizendste van de diameter van de wielen mag zijn. Dat betekent voor een Flexback dat ik voor mijn FB510 sowieso maximaal een 20mm zaag kan bestellen. Felder levert zelf wel bredere linten van Flexback...

Maar bedankt voor de tip, deze zaak biedt veel meer keuze dan welke andere lintzaagshop ook die ik ooit gezien heb.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een paar uurtjes duurt het niet hoor! Ik ben een goed half uur bezig met een lint van 4 meter en een tandsteek van 7 mm.
 

tuoh

Oud hout
Meestal moet je bij iedere zaagwissel de geleider wat bijregelen, zelfs bij een correcte tandzetting, geen enkel lint loopt hetzelfde. Soms is maar een minimale afwijking, maar het kan ook meer zijn.
Bij de meeste fabrikanten is die bijregeling heel makkelijk uit te voeren, de betere machines zijn daar sowieso op voorzien. Dat mag op die Felder dus geen enkel probleem zijn.
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Inmiddels heb ik het probleem opgelost. Bleek dat bij het breken van het vorige lint de bovenste geleider van het lint een optater had gekregen.

Eerst weer het lint netjes over de wielen laten lopen, daarna langsgeleider ingesteld om recht te kunnen zagen. Maar die moest toen zo absurd ver gezet worden dat ik onder een hoek van vijf graden moest zagen. Toen nog eens goed gekeken en eindelijk die andere stelschroeven ontdekt onderop het blok met de keramische geleiders. Dat blok toen wat bijgedraaid waardoor het lint weer recht kwam te staan en nu zaagt ie weer als een zonnetje. Kaarsrecht en geen rare sporen meer.

Het verstellen van de langsgeleider is trouwens meer werk dan het stellen van de lint geleider. Blijkbaar is dit dus ook de way-to-go. Weer veel geleerd.

Dank voor alle suggesties.
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Toch ben ik nog niet blij.

Vandaag nog eens goed gekeken naar de afstelling, helemaal lekker liep het allemaal niet. Het hele blok met de keramische geleiders kan naar alle kanten versteld worden wat op een goede zaak is natuurlijk. Maar om het lint weer haaks in beide richtingen (verticaal en tov geleider) te laten lopen heb ik het blok helemaal naar een kant moeten verplaatsen. Het blijkt dus dat de tandheugel helemaal scheef staat in de machine.

Zou die tandheugel nog weer recht gezet kunnen worden? Ik heb niet iets ontdekt waarmee dat eenvoudig zou kunnen, dan moet de machine nog veel verder uit elkaar ben ik bang.

En hoe kan dat nou, een lint zal toch wel wat vaker breken in een machine, daar moet ie toch tegen kunnen?

Hopelijk is het te zien op deze foto, het blok onderaan staat helemaal naar links afgesteld.

DSC_0190.jpg

gr., -maarten
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
En hoe kan dat nou, een lint zal toch wel wat vaker breken in een machine, daar moet ie toch tegen kunnen?

In het kader van omdenken: zou het lint ook gebroken kunnen zijn als gevolg hiervan? Dus niet het lint dat zorgde voor een defect aan je machine, maar een defect aan je machine dat zorgde voor een gebroken lint.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Hier is meer controle noodzakelijk. Er zal gekeken moeten worden of de tandheugel parallel loopt met het lint, en dat dus zonder de geleiders, want die forceren het blad een bepaalde richting op.

Als deze wel goed blijkt te zijn, moet het werkblad van de machine haaks gezet worden op de tandheugel/zaaglint, en pas daarna ga je de geleiders netjes afstellen, dat zou dan spanningsloos moeten zijn.

Die geleiders zorgen er alleen voor dat het lint bij het zagen niet af gaat wijken, en niet om het lint de goede kant op te forceren, wat vaak gedacht wordt.

Wanneer de tandheugel niet goed staat, heeft Felder het waarschijnlijk niet goed gedaan bij de productie, of tijdens transport, maar dan zou je al vanaf het allereerste begin problemen moeten hebben. De loop van de zaag wordt dan namelijk beïnvloed bij het verstellen van de hoogte van de bovengeleider. Dat merk je direct, hetzelfde lint presteert dan anders bij een andere zaaghoogte.

Wanneer je deze controles/metingen niet zelf kunt uitvoeren, is een belletje met Felder het meest logische.
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Dank William voor je antwoord, het lijkt er inderdaad op dat de tandheugel niet meer parallel loopt met het lint. Dat weet ik wel zeker eigenlijk, blijkt ook uit het feit dat als je 'm omhoog draait de heugel niet eens door het gat bovenin de kast past.

Dat scheef staan van de heugel is pas sinds er een zaaglint gebroken is. Misschien was de afstelling niet goed genoeg vastgezet in de fabriek.

Hoe dan ook, ik heb maar een vraag uitgezet bij Felder. We zullen zien.

gr., -maarten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.