van zaagsel naar geperst blok

rwb0101

Actieve deelnemer
19 nov 2017
27
3
misschien een vreemde vraag maar bestaan er ook bedrijfjes waar je zaagsel kan laten persen tot een blok ?
heb ondertussen redelijk veel zaagsel van Amerikaanse walnoot maar zat dus te denken of je daar geen soort
van mdf blokken kan laten persen om hier dan weer figuren uit te frezen.
 

w00t

Actieve deelnemer
11 aug 2016
46
5
Google maar eens op "pers zelf pallets maken" of "palletmachine" dan kun je in ieder geval de pallet kachel bevoorraden. Je ziet dan ook dat je al gauw vrij veel vermogen nodig hebt voor die kleine korrels (vind ik).
 

tuoh

Oud hout
Quasi onmogelijk om thuis te maken. Om iets te fabriceren zoals Mdf of Hdf zit je met persdrukken tot 300ton en de nodige liters lijm, ik zie het nog niet direct gebeuren in een garage:p

Lever je zaagsel in bij een Mdf fabrikant en koop nadien bij de houthandel een paar platen Mdf, daar zal dan wel een fractie van je zaagsel in terug te vinden zijn.
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
misschien een vreemde vraag maar bestaan er ook bedrijfjes waar je zaagsel kan laten persen tot een blok ?
heb ondertussen redelijk veel zaagsel van Amerikaanse walnoot maar zat dus te denken of je daar geen soort
van mdf blokken kan laten persen om hier dan weer figuren uit te frezen.

je zou iets kunnen doen met een stalen geperforeerde mal en dan met een bandenpers bij een lokaal bedrijf eens iets proberen ofzo.

maar ik zou eerder, mits je een kachel hebt, kijken naar zelf te maken haardblokken.

wel eens een filmpje gezien van een vent die stapels folders kreeg en elke week een groot blok maakte door het spul te weken en daarna samen te persen, met papier is dat makkelijk omdat je niet hoge drukken hoeft te halen.

Misschien kun je met je houtvezels ook zoiets wel voor elkaar fietsen.

google staat vol met ideetjes:

https://www.google.com/search?q=diy+logs+sawdust&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.