van dikte bank rolbokken oid

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
het volgende probleempje vraagt om een oplossing, ik heb een kleine vandikte bank die werkt verder prima maar als ik lange stukken wil schaven zou ik graag rolbokken oid willen gebruiken die je dan op de hoogte van de ondertafel stelt, maar wat te doen als je bv 3 keer de hoogte aanpast dan zal je ook de rolbokken moeten verhogen dit probleem gaat minder op als je veel schaaft maar bij enkele stuks gaat er behoorlijk wat tijd inzitten.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Eigenlijk hoort er een schaartafel achter, die zijn ook eenvoudiger in hoogte te verstellen. 30 jaar geleden kon je een tekening hiervan bij de arbo opvragen.
Met twee personen kan het zonder of halverwege omlopen.
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Ik kan mij voorstellen dat dit irritant kan zijn.
Ik heb gelukkig een bank waarbij de bovenkant op en neer gaat, dan heb je dat probleem niet.
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
brt Het is een stationaire machine
NL-MIKKLA nooit heb ik een vandiktebank gezien waarvan de bovenkant op en neer gaat, welk merk is dat?
 

tuoh

Oud hout
brt Het is een stationaire machine
NL-MIKKLA nooit heb ik een vandiktebank gezien waarvan de bovenkant op en neer gaat, welk merk is dat?

Zoek maar eens naar het machinemerk REX als je een "volwassen" versie wil zien, daar kunnen gelamineerde spanten tot wel 1300mm breed dooreen. Hier gaat het bovendeel op en neer, zo kunnen, bij gelijk welke dikte, de spanten op een vaste rollenbaan aan- en doorgevoerd worden.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Probleem van hoogteverstelling zal altijd blijven.... Een schaartafel werkt iets handiger dan rolbokken maar de hoogte moet ook iedere keer opnieuw versteld worden....

Tafelverlengingen die je koppelt aan de tafel van de vanditktebank vind ik persoonlijk handig werken. Er bestaan verschillende systemen in de handel en het zelf maken is ook een optie. Veel machines zijn voorzien van gaten om iets dergelijks te monteren. Hammer & Felder hebben koppelsystemen in hun gamma die ook op andere merken machines gemonteerd kunnen worden. Aigner heeft ook een mooi afgewerkt systeem (is denk ik iets goedkoper). Op een dergelijke koppeling zijn dan korte tafeltjes op verkrijgbaar die gewoon met de machine op en neergaan (zie webshop felder), of langere die een poot hebben die je in de hoogte moet verstellen (ik weet alleen niet hoe laag die poten gaan) . De latten om op de machine te monteren kosten geen stukken van mensen, en een tafeltje om erop te bevestigen kan je waarschijnlijk zelf knutselen. Ook een koppelsysteem zelf maken is geen kernfysica....

Ik vind dit makkelijker werken dan een rolbok: een rolbok precies in hetzelfde vlak krijgen van de machinetafel vraagt wat geduld, bij de tafelverlengingen zijn 2 punten van het vlak reeds bepaald door de koppeling aan de machinetafel. Je moet enkel het derde punt (de hoogte van de poot nog instellen).

Voorbeeld van Aigner (is wellicht korter bij huis verkrijgbaar....) http://ukwoodworkingmachinery.co.uk/item/table-extension/?from=/manufacturer/aigner/
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
867090.jpg


Even van 't internet geplukt. Iets gelijkaardigs kan voor de vandiktebank en kan veel eenvoudiger (gewoon een poot dit je in de hoogte kan verstellen verticaal naar de grond)
 

tuoh

Oud hout
Zo een schaartafel achter de vandikte zit met het bovendeel vast aan de vandiktetafel, de onderzijde word vastgeschroefd aan de vloer. Gevolg van deze constructie, de schaartafel gaat automatisch mee omhoog en omlaag met de schaaftafel van de vandikte:D Dit houd wel in dat je de machine niet zo maar om de haverklap kan verzetten. Ieder voordeel heeft zijn ......

Ps, het is ook niet echt een schaartafel, maar eerder een tafel waarbij de poten in het midden ook een scharnierpunt hebben. De poten zitten ook aan het onder- en bovenkader "vast"met een scharnierpen.
De middelste scharoerpennen op de poten zijn met een doorgaande as per stel poten met elkaar verbonden, en de twee doorgaande assen, voor en achter zijn op hun beurt gekoppeld met twee draadstangen welke van lengte kunnen versteld worden, zo kan de tafel perfect uitgelijnd worden met het blad van de schaafmachine. Zowel qua scheluwte als in hoogte.
Met een beetje inventiviteit kan je het hele systeem ook perfect in hout bouwen, het hoeft niet speciaal in staal te zijn.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een rolbok vind ik niet echt handig. De juiste hoogte afstellen is lastig.
Staat hij te hoog, dan loopt het hout er tegen aan en valt hij om of verschuift hij. Te laag doet hij niets af. Bovendien moet je goed inschatten hoeveel het hout gaat doorhangen achter de machine voordat de plank op de rol terecht komt.
Ik gebruik de rolbok niet vanwege deze problemen.
Iemand vragen om even te helpen is naar mijn mening de eenvoudigste en meest doeltreffende manier om zonder moeilijkheden lange stukken te schaven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.