Onderdelen stanley 78 en kennismaken

Longjohn

Nieuw lid
22 mei 2018
6
0
Beste Forummers,

Ik heb mij zojuist geregistreerd hier op het woodworking-forum. Al vele jaren lees ik mee met dat wat er hier gepost wordt. Ik werk met veel plezier in mijn werkplaatsje (fietsenschuurtje) aan timmerprojecten die ik maak. Vele jaren was de metabo bovenfrees mijn beste vrind en veel verbindingen maak ik op die manier. Denk aan meubels en kinderspeelgoed. Via de filmpjes van Paul Sellers ben ik mij meer op traditioneel houtbewerken gaan toeleggen en groeit mijn verzameling schaven en beitels gestaag. Ik kan inmiddels redelijk een beitel slijpen en dat verhoogt het genot enorm. De reden om nu actief te worden op het forum is omdat ik tegen een probleempje aanloop dat ik niet een twee drie zelf kan oplossen.

Ik ben in het bezit gekomen van een Stanley 78 rebateplane. Dat is een machtig mooi schaafje. Ooit van mijn vader geweest en via een omweg weer in mijn gereedschapsverzameling gekomen. Deze is geheel intact op een onderdeel na. het voorsnijdertje mist samen met het schroefje. Dat beperkt wel in het schaven haaks op de nerfrichting en natuurlijk is het mooi een schaaf helemaal intact te hebben. Ik heb er alles aan gedaan om dit schaafje weer origineel te krijgen. (Babtist, Ducotools, Stanley, Auke Rauwerda etc, etc) maar helaas is er niets meer leverbaar. Geen oude (voorkeur) en geen nieuwe.

Mijn volgende project is een gereedschapskast in mijn schuur en daar wil ik deze schaaf graag voor gaan gebruiken. Wie van jullie kan mij helpen aan een adresje waar ik het kan proberen om het voorsnijdertje (spur in het engels) inclusief schroefje kan vinden. Alvast bedankt voor je reactie.

Jelke
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Welkom op het forum, Jelke. Veruit de beste manier om zo'n onderdeel te verkrijgen, is hier op het forum. Er zal vast wel iemand een kapotte 78 liggen hebben voor onderdelen. Als het iets meer mag kosten, kun je natuurlijk ook zelf op zoek gaan op Marktplaats.nl naar een liefst onvolledige, niet al te dure 78. Als prijs helemaal geen probleem is (vanwege de sentimentele waarde van je 78) dan is eBay ook een optie.
 

Longjohn

Nieuw lid
22 mei 2018
6
0
@Quatorze,
Een leuk idee om dat zo te doen. De prijs is behoorlijk en met een beetje massaal koop je daar een body van een 78 voor. maar dan nog met de spur. Ik wil nog even kijken naar een andere oplossing maar ben wel geïnteresseerd om te kijken of we die australische onderdelen hierheen kunnen halen. Wanneer meer mensen geïnteresseerd zijn, dan hoor ik het wel.
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum Jelke, ik heb ook een tijd geleden naar die voorsnijder gezocht en kon hem ook nergens vinden, Stanley levert van allerlei onderdelen van schaven, behalve deze voorsnijders. Ik heb toen geprobeerd van een breekmesje een voorsnijder te maken, maar dat was geen succes, hij brak helaas al gauw af.

Groet Pel.
 

Longjohn

Nieuw lid
22 mei 2018
6
0
Bedankt voor jullie reacties,

Het is mij gelukt de voorsnijder te vinden die ik zocht. Ik ben "handelaren" in handgereedschappen op marktplaats gaan mailen en Henk had er een liggen die ik kon overnemen. Dus de 78 is weer compleet. Het voorsnijdertje is ongebruikt dus het slijpen moet nog gebeuren. Ik zag op youtube al een filmpje hierover. Mocht je tips hebben hoe ik dit optimaal kan doen dan is dat leuk om te weten.

Wat ik mij afvraag is of de 3 lipjes op de voorsnijder alle 3 als mesje zijn bedoeld of om te voorkomen dat het mesje gaat kantelen. Ik ga alleen vuren of grenen hiermee schaven. Hoewel oregon pine best nog wel hard kan zijn.

Met groet!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Blij dat je het gevonden hebt. Het zijn 3 mesjes, dus je kan nog roteren voor je opnieuw moet slijpen. Ik slijp uit de losse hand, maar gebruik wel een tang om het vast te houden. Gewoon kwestie van de juiste hoek proberen te houden. En achterkant gewoon plat op de slijpsteen bewegen om te polijsten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.