PDA

Bekijk Volledige Versie : Rode strepen op essenhouten tafel

Stef van Rooijen
21-05-18, 22:37
Halllo,

Enkele maanden geleden heb ik een tafel gemaakt voor mijn schoonzusje. Was er erg blij mee. Enkele dagen geleden kreeg een twee foto's van haar waarop duidelijk rode strepen zichtbaar zijn. Heeft een van jullie dit wel eens meegemaakt. De tafel is gemaakt van essenhout, heeft 'n jaar of zeven buiten onder een overkapping gelegen en vervolgens een maand of twee in een geacclimatiseerde ruimte. Blad is geschaafd, geschuurd en afgewerkt met Naturel Grondlak (Trae Lyx) 1 x en 3x met 2 componenten lek Naturel Extreme, eveneens van Trae Lyx. De strepen lijken wel van de zaag waarmee de bomen tot planken zijn gezaagd. Toch kan ik mij dit niet voorstellen omdat het hout enkele millimeters is geschaafd en vervolgens geschuurd. Wie weet raad.

Stef

77200

77201

772027720377204

SunRayes
22-05-18, 04:00
Mooie tafel!
Het lijkt inderdaad het patroon van het zagen. Maar waarom je dat dan ineens tevoorschijn ziet komen, dat weet ik niet.

HBhout
22-05-18, 09:34
Misschien dat het hout met het metaal van de zaag en/of schaaf heeft gereageerd? maar dan zou je de rode strepen ook al eerder verwacht hebben.
Of misschien dat de afwerking met het essenhout reageert, wat ik eigelijk niet zou verwachten. Waarmee heb je het afgewerkt?

Stef van Rooijen
22-05-18, 13:53
Blad is geschaafd, geschuurd en afgewerkt met Naturel Grondlak (Trae Lyx) 1 x en 3x met 2 componenten lek Naturel Extreme, eveneens van Trae Lyx.

NL-Mikkla
22-05-18, 14:25
Enthousiast kleurende kinderen?

CCN 74
22-05-18, 18:33
Het lijkt wel of je een te dun laagje hebt geschaafd, en dit de afdrukken zijn van de doorvoer rol van de vlakte verdikte bank. Waarmee je vuil/roest in je werkstuk hebt geduwd.

Mvg Cees

SunRayes
22-05-18, 19:17
Halllo,

Enkele dagen geleden kreeg een twee foto's van haar waarop duidelijk rode strepen zichtbaar zijn.
Stef

Is zij er zeker van dat de strepen onder de laklaag zitten?

mrRuben
22-05-18, 20:52
Mss heeft er een hete pot op gestaan of koud glas, met andere worden een reactie door verschil intemperatuur of vocht?

ccrider
22-05-18, 21:35
Ia het geen schuurkorrel die in de schaafsporen is achtergebleven? Het ziet er uit als een patroon dat achterblijft op "geŽgaliseerd" hout. Zeg maar grof op maat geschaafd.

Groet,
CC