schuren met de kolomboormachine

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
dames en heren,

ik zit te denken over het aanschaffen van schuurcilinders voor de kolomboormachine. bij een aantal projecten moet er veel hol-geschuurd worden. wie heeft hier ervaring mee en welke cilinders worden er gekocht?

alvast bedankt weer
 

tuoh

Oud hout
Rick, je gaat best op zoek naar schuurrollen waarbij je niet moet werken met gelijmde cilinders van schuurpapier.

Er bestaan modellen waar je gewoon schuurpapier op rol in kan gebruiken, de twee einden worden dan vastgeklemd in de rol door een mechanisme.
Schuurpapier op rol is op langere termijn veel goedkoper :D dan gelijmde cilinders.
Ik koop al mijn schuurpapier op rollen van 20 à 50m, meestal K80, K100 en K120,(linnen of kartonnen drager) hogere nummers meestal in het klassieke bladformaat.

Twee merken van schuurrollen zijn oa. Planorex bij Sheppach, en Schleiffix bij Felder. de rollen zijn in eerste instantie bedoeld voor gebruik op een verticale freesmachine, maar met een stuk draadstang, en twee houten vulringen zonder meer bruikbaar op een kolomboormachine.

Een andere oplossing is het Kirjes schuursysteem, kleiner en minder robuust van uitvoering dan bovenstaande modellen.
Om langer geniet te hebben van je schuurpapier gebruik je ook best een stick om je schuurpapier te reinigen ( of een stuk schoenzool van een oude sportschoen)

Mvg,

André
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Hmm een schuurrol op de boorkop van een kolomboorzetten lijkt mij niet bevorderlijk voor de as en/of lagers. Ik zou het niet riskeren voor je het weet krijg je een wobbelende as op je kolomboor.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
zuma zei:
Hmm een schuurrol op de boorkop van een kolomboorzetten lijkt mij niet bevorderlijk voor de as en/of lagers. Ik zou het niet riskeren voor je het weet krijg je een wobbelende as op je kolomboor.

Hier krijg je het verschil tussen goed en wat minder goed. Bij een goede kolomboormachine moet dat geen enkel probleem zijn, ik ken wel knutselaars die aluminium frezen op hun kolomboormachine, door er een x-y tafel onder te zetten en dan serieuze werkstukken maken.
En anders een keer een paar lagers vervangen, dat zijn de kosten vaak ook niet.

Ik zou me meer druk maken over de stofafzuiging!

Je koopt overigens ook voor niet al te veel geld (UK) een oscillerende cylinderschuurmachine. Nadeel dat er vaste schuurhulzen opzitten, voordeel is het oscilleren en de verschillende diameters die er meestal bij zitten.

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
mmm, dat is inderdaad ook een optie. ik las ooit in de FWW een test over schuurapparaten er daar kwam de Rigrid schuurmachine uit. deze zie je ook redelijk veel op internet bij de amerikanen thuis staan.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Er bestaan zelfs schuurhulzen die voorzien zijn van een massieve ring, waardoor je een soort kopieer schuurhuls krijgt. Net zoiets als kopieer frezen:




Ed

Attached files
 

tuoh

Oud hout
zuma zei:
Hmm een schuurrol op de boorkop van een kolomboorzetten lijkt mij niet bevorderlijk voor de as en/of lagers. Ik zou het niet riskeren voor je het weet krijg je een wobbelende as op je kolomboor.

Daar zou ik niet al te bezorgd om zijn, bij het schuren met een dergelijke rol mag je nauwelijks kracht uitoefenen, het schuurpapier moet het werk doen. Maar bij hogere rollen is het geen slecht idee om ook onderaan steun te voorzien. Dat is simpel op te lossen door op de boortafel een stuk plaat van 18mm te bevestigen, met in het midden een ingefreesd lagertje met een binnendiameter gelijk aan de gebruikte draadstang. ( dat lager moet geen klempassing hebben, mag tijdens het werk zelfs meedraaien in de plaat, als het maar geen zijdelingse speling heeft)

Laat de draadstang een centimeter doorhangen op de schuurrol, en stop dit stuk in het lagertje, en voila, je hebt een onderlagering. Breng op de onderste plaat een tweede stuk plaat aan waar het werkstuk over kan glijden, en je bent aan het werk.

Heb voor dit doel ook al eens een stukje Trespa gebruikt, gewoon een gat boren van de juiste diameter, je draadstang erin met een likje vet, en je hebt een onderlagering. Schuren doe je toch op een laag toerental, dus geen gevaar dat het gat uitlubberd, komt er op de lange duur toch wat speling, dan schuif je alles wat op, en boor je een nieuw gat.

Deze opstelling gebruik ik nogal eens om koper of Alu. te polieren, dat is ook een grote rol, en bij het gebruik komt er wel wat kracht bij kijken. Werkt perfect :D

Mvg,

André
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
116
omg Haarlem
IK gebruik onderstaande set. Werkt opzich prima, wel is het zo dat ik niet heel veel werk er mee doe. Daarnaast is er op het forum ook wel eens een topic voorbijgekomen dacht ik van iemand die zelf een rol had gemaakt Volgens mij van een deegroller....Maar goed, moet je heel veel schuren, dan zou ik zelf ook kijken voor een oscillerende schuurmachine, heb je de afzuiging waarschijnlijk ook beter geregeld. Voor eenmalig of af en toe werkt een rol op de kolomboor prima.



Attached files
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Verhip ze passen ook in een bovenfrees (in tafel) met 12mm spantang. Dat kan volgens mij nooit de bedoeling zijn, veels te hoog toerental. Enige inbalans en je lagers knallen eruit e.d.
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Even een antwoord op mijn eigen vraag. :lol:
Vanmiddag heb ik bij Baptist zo'n schuurrol gekocht, idd geschikt voor eindloos schuurpapier.
Mooie goedkope en handige oplossing.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
21
Gouderak
Ik heb die rollen van Buitelaar liggen. Werken op zich prima, de cylinder is goed stabiel. Ik gebruik ze wel op lage toerentallen overigens.
 

verbertus

Actieve deelnemer
17 jun 2012
49
0
Gent (be)
Ik heb twee schuurrollen van festool voor gebruik op de frees van m'n combine (asgat 30mm) Heb ze niet zelf gekocht, ze kwamen met de tweedehands combine. Werkt erg goed, alleen is mijn toerental veel te hoog. Maar met concentratie is het een prima syteem. De nopjes zorgen ervoor dat je met veel gevoel kan schuren.
Het schuurpapier komt ook in dozen van Festool (12st/ds) en is, in tegenstelling tot wat je bij dit merk zou verwachten, ...peperduur :D


Vorige week zag ik een leuk kolomboor-schuur- idee van een Japanse houtbewerker: noho91
Ook zijn andere youtubes zijn overigens de moeite waard, vaak geniaal!

Bert
 

Bijlagen

  • Sanding-drum-489693.jpg
    Sanding-drum-489693.jpg
    87,8 KB · Weergaven: 174
Laatst bewerkt:

Patje

Actieve deelnemer
28 jan 2012
75
0
Lommel
Holschuren, ik doe schuurpapier rond de as van mijn freesmachine houd het schuurpapier vast met pvc colsolbandjes en stel de snelheid van de freesas zo laag mogelijk in, bij mij lukt dit redelijk goed.
groetjes Patrick.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.