Nieuwe afkortzaag van Bosch

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Lijkt mij nogal spelingsgevoelig deze constructie. ik zou meer vertrouwen hebben in glijstangen. maar ja...
 

WR1944

Oud hout
Dit lijkt me een serieuze concurrent voor de Festool Kapex. Ik ben benieuwd naar de prijs. Die is in Amerika officieel $1300.

P.S.
Ik heb net een online verkoper geraadpleegd en daar gaat de zaag voor $800. Als de zaag even degelijk in het gebruik is dan heeft de Kapex een moeilijke tijd voor de boeg. Als Bosch nog laser toevoegd en een hoekinstel-apparaat dan gaat het ergens op lijken.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Over afkortzagen van Bosch gesproken, wie heeft daar ervaring mee?

Ik ben van plan om mijn Metabo een rotschop te gaan verkopen en ben op zoek naar een nieuwe. Nu heeft Kruis een aardige aanbieding door er een onderstel bij te doen, maar is het wat en welk type te nemen? http://www.kruis.nl/gtagtmactie/
Als ik voor een Bosch zou gaan twijfel ik tussen de 10S en 12SD, maar zou die laatste echt zn geld waard zijn ten op zichte van de 10S?
 
A

Anonymous

Guest
Ik heb geen ervaring met de door jou genoemde types, wel met de 8.

Op zich een prettige machine om mee te werken, helaas heeft ons model geen soft-start (maar de nieuwere types volgens mij wel), wat ik een gemis vind. Hij is lekker licht, redelijk zuiver en werkt vlot. Zover dus prima machine, wel meer voor bouwwerkzaamhden dan voor meubelwerk, maar goed, ik ben verwend omdat we ook een Kapex hebben.
Enige tijd geleden ben ik me echter rot geschrokken, want bij het zagen van een paar vulklossen van multiplex klapte de gehele beschermkap bij het opstarten uit elkaar. De brokstukken kwamen 15 meter verder terecht en het aluminium deel aan de bovenzijde was compleet afgescheurd! Echt een geluk dat er niemand aan de zijkant van de machine stond, anders hadden we bij het oogziekenhuis gezeten......

Geen idee wat de oorzaak was, maar gezien het feit dat ik er alleen kleine stukken multiplex mee had gezaagd en er dus eigenlijk geen grotere brokstukken in de machine konden vast komen te zitten, denk ik dat er misschien iets is losgetrild. Hierdoor zou het kunnen dat de kap in het zaagblad terecht is gekomen. Misschien dat het ontbreken van soft-start daar debet aan is geweest?

Al met al dus gemengde gevoelens bij deze Bosch afkortzaag, maar ik moet wel zeggen dat in het gebruik de Bosch me beter is bevallen dan de Dewalts die ik eerder heb gehad.

gr, Emiel
 
A

Anonymous

Guest
Volgens is er op het plaatje een traditionele afkortzaag zien......... foutje?
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
jpandriesse zei:
Over afkortzagen van Bosch gesproken, wie heeft daar ervaring mee?

Ik ben van plan om mijn Metabo een rotschop te gaan verkopen en ben op zoek naar een nieuwe. Nu heeft Kruis een aardige aanbieding door er een onderstel bij te doen, maar is het wat en welk type te nemen? http://www.kruis.nl/gtagtmactie/
Als ik voor een Bosch zou gaan twijfel ik tussen de 10S en 12SD, maar zou die laatste echt zn geld waard zijn ten op zichte van de 10S?

Welk model heb je van Metabo?
 
A

Anonymous

Guest
De Kapex is naar mijn mening verreweg de zuiverste afkortzaag die ik heb gehad.

De machine werkt ook veel rustiger, weinig trillingen etc. Naar mijn idee draagt dat bij aan de zuiverheid van de zaagsnede. Softstart is daar een onderdeel van, maar alle wat je met de machine doet lijkt zo moeiteloos en simpel te gaan.
Andere afkortzagen geven veel meer de indruk van puur geweld bij de loop en/of start, voelen ook veel gevaarlijker. Het is net of de kapex hetzelfde werk doet maar dan niet op kracht, maar op techniek en het resultaat is er naar. Illustratief hiervoor is dat de lasers compleet zuiver blijven bij de Kapex, terwijl op alle andere zagen die ik heb gehad ze regelmatig bijgesteld moesten worden, ook bij licht zaagwerk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.