Scheppach HM1 vlakvandiktebank defect

MishaMans

Nieuw lid
20 jan 2017
2
0
Beste leden,

Ik ben al enige tijd in het bezit van een Scheppach HM1 vlakvandiktebank. Onlangs ben ik bij het afstellen van de beitels en invoertafel zo dom geweest 1 beitel niet goed vast te hebben gezet. Met als gevolg dat de beitel (inclusief het onderdeel dat de beitel klem zet, in het Duits; Vormesser) uit de beitelas vlogen en doormidden brak / krom werd gebogen. Zowel een set nieuwe beitels als de zogeheten 'Vormesser' is nieuw te bestellen. Verder leek op het eerste gezicht niets ernstig beschadigd. Toen ik de vandiktebank echter weer wou opstarten om te kijken of alles nog draaien wou, maakt het apparaat buitensporig veel lawaai.

Nu vraag ik mij af wat dit kan zijn. Wellicht dat het lawaai wordt geproduceerd door het ontbreken van de beschadigde onderdelen in de beitelas, waardoor deze tijdens het draaien 'uit balans is' of iets dergelijks. Of is er door het vastlopen van het apparaat een defect in de motor ontstaan?

Graag hoor ik jullie gedachten en ideeën of wellicht een adres waar de vandiktebank na gekeken kan worden.

Met vriendelijke groet,


Misha
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Als je er maar één van de twee messen in had met het proefdraaien, dan komt daar waarschijnlijk het lawaai vandaan. Ook kan je met handmatig draaien controleren of de beitelas krom is, maar dat verwacht ik niet.
 
Laatst bewerkt:

MishaMans

Nieuw lid
20 jan 2017
2
0
Ontzettend bedankt voor jullie bevestiging heren! Ik laat hem morgen nogmaals draaien zonder beitels en beitelhouders.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.