Metabo TS 254 parallel stellen zaag en tafelblad

EJvdWerf

Nieuw lid
15 mei 2018
3
0
Bij mijn Metabo TS 254 tafelzaag staat het zaagblad niet precies evenwijdig met de T-gleuven.
Daardoor is het haaks zagen met een slee of met de verstekgeleider niet precies.
Met het zaagblad in de hoogste stand is het verschil in afstand tot de T-sleuven 1 mm.
Weet iemand hoe ik de zaag of het tafelblad kan bijstellen zodat de zaag evenwijdig staaf met de T-sleuven?
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Volgens mij (uit mijn hoofd) zit de gehele ophanging van de motor met 4 bouten vast aan de tafel. Die moet je een beetje losser zetten en het geheel uitlijnen.
Geen leuk klusje want je kan er niet goed bij.

Hoe heb je die 1mm gemeten? Met een meetklok of een liniaal?
Meetklok in de geleider geeft het enige goede resultaat om je zaag uit te lijnen.
 

EJvdWerf

Nieuw lid
15 mei 2018
3
0
Dank je wel Reinier68 voor je reactie.
Een meetklok heb ik niet dus ik heb gemeten met een stalen liniaal. Met het zaagblad in de hoogste stand heb ik de afstand van een zaagtand vooraan gemeten tot een stalen lat in de T-sleuf en daarna van dezelfde zaagtand achteraan (draaien van het zaagblad) opnieuw tot de stalen lat in de sleuf. Dit gaf een verschil van iets minder dan 1 mm. De geschatte afwijking is dan 0,8 mm.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Dank je wel Reinier68 voor je reactie.
Een meetklok heb ik niet dus ik heb gemeten met een stalen liniaal. Met het zaagblad in de hoogste stand heb ik de afstand van een zaagtand vooraan gemeten tot een stalen lat in de T-sleuf en daarna van dezelfde zaagtand achteraan (draaien van het zaagblad) opnieuw tot de stalen lat in de sleuf. Dit gaf een verschil van iets minder dan 1 mm. De geschatte afwijking is dan 0,8 mm.
Hoi,

Is het gelukt ? Ik heb hetzelfde probleem, ook een kleine mm .
Ik heb wil deze methode gaan beruiken om een exacte meting te kunnen doen.

Heb je de bouten gevonden die los gedraaid moeten worden ?. ik kan ze niet vinden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.