nieuwe schaaf is geen pretje

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo
Ik heb een nieuwe/ oude schaaf gekocht.(nooitgedagt) Ik heb hem eigenlijk speciaal gekocht om enkele lange balken te schaven. Ik heb de beitel geslepen en de schaaf schoon gemaakt en weer in elkaar gezet. Vanmiddag was de vuurdoop en ik ben er niet zo heel erg tevreden over.(of over mijzelf) Het instellen van de beitel kosten nog al wat moeite, ik ben ook niet echt iemand van de kleine hamer maar dat lukte uiteindelijk toch wel aardig. MAAR na één of 2 halen loopt de mond van de schaaf vol en zitten de krullen muur en muur vast. Ik moest er met een schroevendraaier in pulken om het weg te krijgen. Wat ik ook probeerde dieper of minder diep instellen de mond loopt gelijk vol en VAST. :cry: :cry:

Ik heb wat foto's bijgevoegd..............
Wie weet het antwoord

Attached files
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Als er een keerbeitel opzit, kan het zijn dat ie niet nauw aansluit op de schaafbeitel.

Als er geen keerbeitel op zit, zou ik eens kijken of de schavelingen niet door de wig worden tegengehouden. Zorg ervoor dat de uiteinden van de wig glad zijn.

Als dat niet helpt, de mond een beetje groter maken.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Het ziet eruit alsof je krullen vastlopen onder de wig. Zorg dat de wig en de schaafbeitel goed op elkaar aansluiten en dat de punt van de wig goed dun is. Check ook even of de rand van de mond tegenover de beitel glad is.

Arthur
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Volgens mij haal je te dikke stukken uit het hout en blijven ze in de mondopening zitten.. Zou proberen eerst wat dunner te schaven, en met mooie lange krullen heb je dit probleem niet. Schaaf je wel met de draad mee?

jaap
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Met wat TIPS van Rob Cosman (Rick bedankt) En Pepijn terplaatsen is de schaaf 80% beter geworden. Maar in de 2 hoeken blijft nog steeds het hout ophopen. de keerbeitel is nu pas gemaakt. maar de houten klos blijft hout verzamelen. Bij nader onderzoek lijken de 2 pennen krom te staan??

Wie heeft er TIPS ?? :) :)

Hartelijke groet Hugo

Attached files
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik weet dat ik mij als houtdraaier op glad ijs begeef maar ik heb zo'n donker bruin vermoeden dat de beitel niet erg recht geslepen is - aan de foto te zien.
Treur echter niet voor de liefhebber (alleen forumleden!!!) heb ik nog een paar van die lange jongens liggen die ik toch niet gebruik.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
jan pranger zei:
.
Treur echter niet voor de liefhebber (alleen forumleden!!!) heb ik nog een paar van die lange jongens liggen die ik toch niet gebruik.
vr.gr. Jan Pranger.

Jan,

Toen ik een keer bij je was, herinner ik me dat ik een schaaf in de handen heb gehad waarin een beitel zat van het merk Matador (volgens mij). Het was een wat langere schaaf met ronde hoeken, een beetje zoals deze: http://www.fine-tools.com/ece40.jpg

Als je die kwijt wil, hou ik me graag aanbevolen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja die wig lijkt wel erg krom. Hij moet aan de zijkant redelijk strak aansluiten tegen de zijwangen. Tip? Nieuwe wig maken. En vraag me niet hoe, want dat zou ik ook wel willen weten.
Ik heb ook zo'n houten rijschaaf die in de hoeken altijd volloopt. Bij mij lijkt de wig veel te smal te zijn en veel ruimte aan weerszijden te hebben. Geen wonder dus dat daar spaanders blijven steken.
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
zoals Seek zegt, nieuwe wig maken, niks an.

Hier 2 fototjes ter illustratie.

Eerst maak je een recht spie die goed past. De hoek kan je afleiden met behulp van 2 latjes, eentje op de bovenkant van de schaaf leggen en een dunner dat in de groef past. Zorg ervoor bij het passen met schaafbeitel/keerbeitel + wig dat de spitse punt ongeveer een halve centimeter van de opening af blijft, dit kan je indien nodig gewoon afzagen.
5370888480_d7aae44aea.jpg


Je gaat een beetje voort op je originele wig voor de afmetingen, maar dat hoeft zelfs niet, om het stuk dat ertussenuit moet af te tekenen.
5370888566_e84a022bd6.jpg


Het middengedeelte dat overblijft zaag/beitel/vijl je onder een hoek zodat de schaafkrullen naar boven worden geleid (bv. 60°)
Met dank a P. Edward voor de foto's.

Je kan daarna nog wat vorm aan de bovenkant geven als je wil en schijne kantjes aan de zijkanten aanbrengen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bedankt Woodie, maar kan je dat van die latjes om de hoek te meten nog eens uitleggen? Je wilt toch de hoek bepalen van de wig?
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Jan P

Ik geloof dat het meer fotografische bedrog is . ik heb hem recht genoeg geslepen. Ik ga meer voor de optie van SEEK en WOODIE. Zo'n nieuwe wig maken is als je Woodie heet natuurlijk een makkie, maar als je net een beetje komt kijken dan is dit een MEGA uitdaging. Maar zoals ik jou heb horen melden is het plezier van zelf gemaakt gereedschap een lust om mee te werken. Ik ga het ook proberen. :eek: :eek:

Word vervolgt.
Hugo
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Seek zei:
Bedankt Woodie, maar kan je dat van die latjes om de hoek te meten nog eens uitleggen? Je wilt toch de hoek bepalen van de wig?

Ik denk da'k het fout heb. Als je 3 latjes gebruikt moet het lukken dat af te leiden. Eentje in de lengte van de schaaf aan de zijkant waar de groeven zitten, dan eentje tegen de voorkant van de groef en die vastmaken op het lengtelatje. Dan eentje tegen de achterkant en ook dat vastmaken op het lengtelatje. Die 2 latjes moeten dan wel redelijk fijn zijn maar 'k vind het zelf nogal omslachtig en 't is maar een denkpiste.

Om dingen te vereenvoudigen, een gemiddelde hoek voor een wig is rond 10°.

Bij het passen van de wig, hou je de wig onder een hoek tegen het licht, zo zal je zien waar hij raakt (blinkende plekken) en zo weet je waar je wat materiaal van de wig moet halen om de wig volledig te laten raken zodat ie het schaafbeitel/keerbeitel goed vastzet.

En Hugo, 't was maar een manier van spreken en een beetje dollen. 'k weet dat al je komt piepen het allemaal niet zo eenvoudig is, ik ben ook ooit van nul begonnen ;) En ja, zelf je gereedschap maken is heel bevredigend, een kleine rijschaaf staat op stape :) l
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Woodie

Ik heb het plan eerst een plankje in de schaaf op maat te maken , plankje links en plankje rechts. Dit dan als mal gebruiken voor de "inleg" Heb je nog een tip wat betref het hout??

Hartelijke groet Hugo
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Gebruik een houtsoort die niet te zacht is. Dat kan een vertekend beeld geven bij het passen. Zacht hout gaat compresseren en je de indruk geven dat ie mooi past, terwijl hard hout veel nauwkeuriger moet zijn om te passen.

Als je de wig op z'n zijkant bekijkt, zorg ervoor dat de nerven evenwijdig met de rug over de lengte gaan en kwartiers op z'n dikte.

Fotootje van David Finck.
5371752511_8f35a2c3d0_b.jpg
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ja Ja
Zelf een nieuwe wig maken. Ik had "toevallig"een stukje purper hart liggen. Ik heb een kopie gemaakt van de bestaande wig. Het zit nog aan de balk vast. lekker voor het beetpakken. Ik heb een beetje droog gepast en het lijkt mij goed te passen. Maar nu weer een vraag ? Van de bestaande wig lijken de 2 hoeken niet gelijk , ik bedoel de uiterst puntjes (zie de vorige foto's) Als ik ze van de hoek wegzaag houd ik geen vlees over en zal het hout snel scheuren. Is er een maat die je moet aanhouden?? Als er iemand een foto van zijn goede wig kan posten dan ga ik daar mee aan de slag.

Alvast bedankt Hugo

Attached files
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Wat ik zou doen: je purperhart wig met beitel en al lichtjesin je schaaf vasttikken, langs de binnenkant van het gat aftekenen en die maat gebruiken. Aan de afdruk van de beitel op de wig te zien zit er iets niet helemaal recht (kan je ook uit het kromme pootje van je wig afleiden) dus kan je het beste "in het werk" meten.

Van de punt van de wigpootjes naar de plek waar ze contact maken met de zijkant van het grote gat (dus niet de mond, maar het gat aan de bovenkant) schuin je af, en de binnenbocht tussen de pootjes ook. Dan heb je ongeveer dezelfde wig als je nu hebt, maar met rechte pootjes en de goede maten.

Arthur
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Voor alle lezers en TIP'S gevers

Vanavond de puntjes op de I gezet. Ik heb de wig pas gemaakt in de schaaf. Na heel veel passen en meten met latjes toch maar alles in elkaar gezet. Met de vijl nog een beetje ge fine-tuned en een proef stukje geschaafd. De beitel is niet super scherp maar de krullen lijken aardig. De nieuwe wig past verrassend goed maar lijkt een beetje op een trapezium(aan de achterkant)Ik heb de wig gewoon schuin gelaten, zo kan ik er beter op slaan ;) Er zitten ook geen schaafsels in de bek klem. mijn doel is bereikt. Een werkende schaaf waar ik best wel een beetje trots op ben. Zoals eerder op het forum al gelezen: Eigen gemaakt gereedschap werkt altijd beter.(als je er zelf in gelooft :p )

Ik wil iedereen bedanken voor de tips.

Hartelijke groet Hugo

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.