Herstellen Inca Universal

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Herstellen Inca Universal - Stroeve as en vervormd tafelblad

Dag allemaal, onlangs had ik een topic op het Marktplein met als doel een Inca zaagtafel te vinden - die heb ik nu ook daadwerkelijk in mijn bezit, een Inca Universal. Het goede nieuws is dat hij vrij compleet is, beide geleiders en kap, alleen een spouwmes mist.

Het minder goede nieuws is dat hij niet heel goed behandeld en onderhouden is. Ik ben een aantal problemen tegengekomen en ik vroeg me af of er mensen misschien wat tips hadden hoe deze aan te pakken.

[1] Tafelblad is niet helemaal recht, aan de zijkanten is hij wel vrij recht, maar het is in het midden, links van de zaag net alsof iemand er flink op heeft lopen beuken met een hamer. Zie foto. Hoe zou je dit weer recht kunnen krijgen?

IMG_20180513_103207.jpg

[2] As draait niet helemaal soepel en is wat roestig. Zie video. Zou dit opgelost worden door nieuwe lagers? Zag in een topic van Matthijs1988 hoe dit gedaan kan worden, maar weet niet of dat in mijn geval ook nodig is.

IMG_20180513_102940.jpg

[3] Goed zaagblad. Het spouwmes mist dus, en de vorige eigenaar had er een groot zaagblad (18.4 cm) inzitten waardoor er geen spouwmes meer naast paste. Ik moet dus een nieuw blad kopen. Wat is een goed zaagblad voor deze tafel? (Ik heb nog nooit een zaagtafel gehad, dus heb 0 verstand van zaagbladen, dus elke suggestie is welkom.)

Groet,
Rob
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Zou de lagers vervangen, de oude "grollen" en dat is nooit een goed teken.

Begin met een universeel blad, niet teveel tanden en links rechts geslepen (= wisseltand). Daar kan je zowel massief mee afkorten als schulpen, en plaatmateriaal zagen lukt ook redelijk goed.
Welke buitendiameter van zaagblad past wel op deze machine? Een HM zaagblad met een diameter van 150 à 160mm en 24 tanden is een ideale allrounder om mee te starten (als ie op de machine past). Te vinden bij oa Ecotools, (industrie reeks)
Het is pas als je een zaagblad hebt dat je op zoek kan naar een bijhorend spouwmes (qua dikte).
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
In theorie moet het spouwmes net zo dik zijn als het blad. Maar ik de praktijk? Ik heb een oude Hitachi handcirkelzaag en als ik daar een spouwmes voor zoek, vind ik maar één maat. Ofwel, zijn er merken die verschillende diktes spouwmessen verkopen?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
In theorie moet je spouwmes dikker zijn als het stamblad en dunner als de tandbreedte! In de praktijk is halverwege ertussin het mooiste.

Voorbeeld: Dikte stamblad 1.6mm, breedte tand 2.4mm, dan spouwmes dikte 2.0mm.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Dank voor de tips. Ben nu bezig met het vervangen van de lagers. Ik heb de poelie eraf gehaald, maar ik loop tegen een probleem aan: Ik krijg met geen mogelijkheid de as en de lagers uit de behuizing. Lijkt moervast te zitten. Heb al flink gesmeerd/kruipolie geprobeerd, maar er lijkt geen beweging in te krijgen. Enig idee hoe dit op te lossen

EDIT: Heb het al opgelost, moest nog 1 ding loshalen...dacht dat dat aan de as vast zat. Nu nog de lagers eraf zien te halen.
 
Laatst bewerkt:

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Kijk eerst je as kant waarop je zaag komt te zitten na,lijkt op het filmpje dat deze krom is.

Voor zover ik kan zien is het alleen het allerlaatste stukje met het schroefdraad dat lichtjes krom is. De rest van de as is helemaal recht. Kan niet zo goed inschatten nu hoeveel effect dat heeft op de zaag.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Update: Het is (met wat moeite) gelukt om de lagers te vervangen. Uiteindelijk maar een poelietrekker van marktplaats gehaald om de lagers eraf te krijgen, kreeg ze met geen mogelijkheid in beweging. Met de trekker ging het erg makkelijk. Nieuwe lagers erop met behulp van wat kou (vriezer) en hitte (oven). Nu loopt het geheel een stuk soepeler en stiller.

Het tafelblad trilt wel behoorlijk als de motor is ingeschakeld, ik heb het idee dat dit door de motor komt, want de zaagmachine zit goed en stevig in elkaar. Ik weet niet precies wat ik moet verwachten qua stabiliteit van het tafelblad -- ik zag in dit filmpje (~2:50) dat iemand zelfs een munt kon laten stilstaan op het blad terwijl de motor aanstond; dat kan bij mij echt niet. Wat is jullie ervaring hiermee?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik vrees dat het aan de kromme as is wat al eerder was opgemerkt. 1 gram onbalans is voldoende om van rustig lopend naar vreselijke trillingen te gaan.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Heb de v-snaar losgehaald om de motor te isoleren en het probleem is hetzelfde, dus waarschijnlijk ligt het daaraan en niet aan de as. Zie onderstaande video.


De vorige eigenaar gebruikte kennelijk geen buis oid om het zaagsel af te voeren, dus dat valt recht in de motor. Dat zal vast niet geholpen hebben, zal morgen eens kijken hoe de motor er van binnen uitziet. Ik weet niet hoeveel verbetering er te verwachten is bij het schoonmaken van zo'n oude motor?
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Wellicht zit er onbalans in de fan van de motor door stof, dat is gemakkelijk te verwijderen door alleen het kapje er af te halen. Echt in de motor zal ik geen onbalans verwachten door vuil. Mischien ligt het aan de poelie, trek er eens af met de trekker en kijk of hij dan nog trilt.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Voor een inductiemotor, want ik denk dat het dat is, maakt die behoorlijk wat kabaal. Hou er wel rekening mee dat de motor altijd goed bevestigd moet zijn, ook als die wel goed loopt.

In jou video ligt de motorplaat, terwijl bij gebruik deze in de snaar hangt. Eventeuele speling op de scharnieren wordt er zo niet uitgehaald, en je creeërt hiermee in feite een rammelaar.

Wanneer je een stevige werkbank hebt, is het verstandig om de motor zowel voor als na revisie te laten testdraaien. Zo kun je beter bepalen of er verbetering is behaald.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Dank voor het advies en het meedenken allen. Daar had ik nog niet aan gedacht William, maar puur op wat ik gehoord en gevoeld heb lijkt er geen echt groot verschil te zijn tussen met of zonder v-snaar laten draaien (ik zal het nog eens een keer controleren straks). Evenveel lawaai en evenveel trilling.

Wat betreft de motor controleren, hij zit vrij vervelend in elkaar, ik zie niet echt hoe ik de as er uit zou kunnen krijgen. De poelie zit vast aan het eind, d.w.z. de as is niet zichtbaar, dus ik kan de poelietrekker niet gebruiken. Zie op de foto..

IMG_20180520_162451.jpg

Ik denk dat ik als ik mijn spouwmes heb eerst maar eens kijk hoe goed de zaag met trilling werkt. Als hij dan bruikbaar genoeg is, dan is het niet zo'n groot probleem, en als ik er dan nog steeds last van heb kijk ik dan wel wat ik met de motor doe.
 
Laatst bewerkt:

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Begin maar met de as en poelie in de kruipolie te zetten. Kijk dan of er een inbus borgboutje in de borst vd pielie zit of in de gleuf vd v snaar hij moet geborgd zijn want in de as lijkt geen schroefdraad te zitten voor een borgbout.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Heb hem al in de kruipolie gehad, maakt geen verschil. Verder zit er ook geen bout oid in (zoals bijvoorbeeld bij de poelie van de Inca zelf wel het geval is). Zou de poelie niet gewoon enorm vastgeroest kunnen zijn?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.