Handige jig zaagtafel

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Goedenavond,

Ik heb vandaag een 2de hands Scheppach TS2000 gekocht, toevallig mijn initialen ;). Zelf ben ik regelmatig met pallets bezig en kom daarbij natuurlijk vaak plankjes tegen die aan beide kanten niet helemaal recht zijn, dus de geleider geen nut heeft. Daar heb ik vandaag meteen een handige jig voor gemaakt (afgekeken van het web natuurlijk).

Voor het maken hiervan heb ik een stuk laminaat en een plint gebruikt, zijn vast betere materialen maar dit had ik even voor handen. En 4 klemmetjes van aliexpress, totale kosten iets van 10 euro.

Pallet plankjes zijn meestal iets van 10cm breed dus ik heb de ruimte naast de plint iets van 8cm gehouden zodat het te zagen plankje altijd iets over het laminaat steekt.
1a.jpg1.jpg2.jpg

Doordat de jig zelf recht is, kan deze langs de geleider geschoven worden op de zaagtafel en zaag je het overstekende (kromme) deel van je plank
4.jpg

Over het resultaat was ik tevreden, zoals te zien is zat er eerst een naad tussen de waterpas en de plank en na het zagen was hij recht genoeg
3.jpg5.jpg

Misschien heeft iemand er wat aan. Ik weet niet waarom mijn foto's gedraaid worden.
 

djuki

Actieve deelnemer
12 jun 2016
37
1
slim plam. en vooral ook een goede tip van de klemmetjes. Ik heb laatst zo'n klem gekocht en toen was ik bijna 4 tientjes kwijt voor 1 klem. Je kan ook een soortgelijke gebruiken om taps te zagen.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik zou alleen de andere versie nemen die rechtop staat als hij geklemd is, dan zit hij niet in de weg met je fence.
Andere tip, zorg dat je een paar stukjes kunststof strook hebt van bv 4 en 10 mm dik, als je namelijk 1 kant recht hebt gezaagd, kun je de plank omdraaien, die strokjes ertussen leggen en dan de andere kant zagen. 4mm bij een redelijk rechte plank en 10mm bij een wat krommere.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Goede tip van de klemmetjes ja, toen ik hem op de zaagtafel legde schoot de angst even door me heen dat ze te laag zaten maar ze passen net over de geleider gelukkig:D

Die van de kunststof stroken snap ik niet helemaal, als ik 1 kant recht gezaagd heb kan ik de rechte kant toch tegen de geleider leggen en dan de andere kant recht zagen? Maar misschien is het ook wel makkelijker inderdaad om er iets tussen te leggen en op dezelfde manier door te gaan met zagen
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als je de planken na omdraaien op de jig, zonder verstellen van de fence, ook aan de andere kant recht wilt zagen, moet je het plankje op je jig iets meer naar de zaag toebrengen, dat doe je met de strookjes kunststoftussen je plankje en de aanslag van de fence..
 

EvilJohannesIII

Actieve deelnemer
22 nov 2016
34
0
Soest
Het idee van de jig is om een kant recht te maken dus de plint is misschien niet de aanslag. Daarna gewoon omdraaien en langs de geleider. 1 kant is inmiddels recht.

Ik heb eenzelfde gemaakt en gebruik hem veel, tipje, bij onze chinese vrinden van ali zijn de klemmen erg goedkoop en ze doen het prima.

https://nl.aliexpress.com/wholesale..._id=AS_20180515121842&SearchText=toggle+clamp

Daar kun je nog es wat voor proberen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.