Brug dekdelen vervangen

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Gisteren vroeg mijn zwager of ik eens naar hun brug wil kijken het gaat om de dekdelen die zijn van hardhout met verzonken hout draaibouten die delen moeten vervangen worden maar dit is nogal een klus er is nml teer met een soort lei slag op aangebracht, nu zijn de verzonken bout koppen moeilijk te vinden en rara hoe krijg je de teer eruit zodat de bouten eruit gedraaid kunnen worden, het is een grote brug en ik ga uit van ca 500 bouten! wie weet er goede raad?
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Handcirkel zaag met een oud blad links en rechts van de bouten doorzagen. De rest weg beitelen en dan kan je de bouten er weer uitdraaien. Enkele zullen gegarandeerd afbreken. Als er nog een cm boven staat een boormachine er met een wartel vast opdraaien en voorzichtig er uit draaien. Een idee om het van te voren in te spuiten met WD40, is mooi dun, misschien loopt het tussen het hout en de bout.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Met een gatenzaag zonder boor er om heen boren .
Een mal met hetzelfde gat op de juiste plaats vastklemmen of schroeven , en dan boren en daarna uithakken . Evt WD40 om dichtlopen van zaag te voorkomen .

Succes Willem
 
Laatst bewerkt:
Bedrijfsmatig wordt bij onderhoud bruggen de dekdelen m.b.v. een mobiel kraantje de dekdelen er uit gebroken en de houtdraaibouten met een slijpschijf af geslepen.
Het op een andere manier uitvoeren kost veel te veel tijd en de oude delen is toch afval.
Mogelijk dat je met een lang stootijzer de delen er uit kan breken als je niet beschikt over een mobiel kraantje.

M.vr.gr. Jan
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
De teer warm maken met een dakbrander of verffohn en dan de vloeibare teer er een beetje uit lepelen zo dat je dop er om heen past
Het is hoe dan ook een tijd rovend klusje
Succes ermee
Mvg Leroy
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Er komt nog een uitdaging bij, de brug is bestemd voor een erf van ca 12 huizen en is de enige toegang, dus het zal deel voor deel moeten plaats vinden, ik ga binnenkort een poging wagen mbv lang stootijzer, grote koevoet, grove komboor, brander et.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Als het de enige toegang tot het erf is, is het dan niet de gemeente die dit soort klussen behoort te doen? Scheelt je zwager geld en jou tijd. ;-)

Hoe dan ook, succes!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Bijkomend voordeel als je het de gemeente laat doen is dat je geen gedoe hebt met regels en vergunningen. Wat gebeurt er als de brandweer er voor staat en jij hebt net het bruggetje open liggen? Of bewoner van huis 11 moet acuut naar het ziekenhuis?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Bijkomend voordeel als je het de gemeente laat doen is dat je geen gedoe hebt met regels en vergunningen. Wat gebeurt er als de brandweer er voor staat en jij hebt net het bruggetje open liggen? Of bewoner van huis 11 moet acuut naar het ziekenhuis?

Gewoon plank voor plank werken. Overigens vermoed ik dat die brug niet eigendom is van de gemeente, maar op zijn best van een VVE. Ik ken een zelfde situatie in Vinkeveen. Daar heb je langs de Heerenweg talloze woningen die via een smal bruggetje bereikbaar zijn, en heel vaak meerdere woningen per perceel. Waarschijnlijk is de brug eigendom van degene waar het perceel waar de brug op landt en heeft de rest recht van overpad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.