gatsteekbeitel

sjeng

Nieuw lid
5 jan 2011
5
0
In een catalogus ben ik een gatsteekbeitel tegengekomen. Kan iemand mij vertellen hoe dit ding werkt en welke machine hiervoor benodigd is? Gewoon nieuwsgierigheid.
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Op een gatensteekmachine :lol:
Ik wist er een andere benaming voor maar die schiet me even niet te binnen... (mortiser in het Engels)

Het is een machine waarbij je (de machines die ik ervoor gebruikt heb tenminste) twee verstelbare assen hebt, en een beitel/boor die draait.
Het werkstuk klem je op de tafel, vervolgens gebruik je de hefboom om de boorkop naar het werkstuk je brengen en zodoende gaten maakt. De assen beschikken over twee moeren die je kan verplaatsen om de boor tussen twee punten 'vast' te zetten, bijvoorbeeld van 5 tot 10 cm horizontaal, en tot 3cm diepte. vervolgens maak je (langzaam) links een gat, rechts een gat, en zoveel mogelijk ertussen. Daarna begin je voorzichtig met het verwijderen(frezen) van de dammetjes tussen de boorgaten door van links naar rechts te gaan en dan weer een paar mm dieper om dat steeds te herhalen.

Zo eindig je met een mooi gat wat ideaal is voor bijvoorbeeld pen en gat verbindingen.
Door een aanslag op de tafel is het ook zeer geschikt om series af te werken, dan stel je de machine eenmalig in en kan je op elk stuk op exact dezelfde plek een gat maken.

Je hebt ook volautomatiche machines, werken hetzelfde maar dan druk je op een knopje en gaat het een stuk sneller.
Let wel op dat het gevaarlijke machines zijn (in mijn ogen even gevaarlijk als een freestafel) omdat de boor/beitel door blijft draaien, en de machines waar ik op gewerkt heb deden er zo'n 30 tot 60 seconde over totdat het stilstond. Geen losse mouwen, geen loshangend haar en je handen nooit voorbij te tafel laten komen ! De volautomatische bleef trouwens constant in beweging en gaf de gebruiker zo'n 10 seconde om een werkstuk los te maken en de volgende te plaatsen voordat de boorkop weer terug kwam als je 'm tussendoor niet uitschakelde.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Pepijn,
Bedoel je misschien een langgatboormachine.
Maar daar worden langgatboren, en geen beitels op gebruikt.
Maar mogen jullie een automatische machine gebruiken die geen enkele beveiliging tegen ongewenst aanraken heeft? Normaal hoort zo een machine een tweehandsbediening te hebben zodoende dat de machine niet kan bewegen als je niet op beide knoppen tegelijk drukt.
Sjeng, misschien een afbeelding of link van die beitels?
Zal het heel wat duidelijker maken
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
ik denk dat hij een machine bedoeld waar deze dingetjes in gaan.



die kan namelijlk vierkante gate maken.

Ik heb op youtube gezien dat iemand die dingen gewoon los gebruikte door eerst een afgetekend gat voor te boren met een handboor en daarna met zo'n beitel ding (zonder boortje erin) met een hamer een vierkant gat te maken. leek wel te werken. is wel lang geleden dus ik heb geen link.

Attached files
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
mathieu zei:
Bedoel je misschien een langgatboormachine.
Maar daar worden langgatboren, en geen beitels op gebruikt.
Dat zou de naam inderdaad kunnen zijn, maar ik weet het niet 100% zeker.
En om eerlijk te zijn, hetgeen wat ronddraaid heb ik nog nooit goed bekeken, dus ik weet niet of het een beitel of een boor is (vandaar dat ik beitel/boor hierboven zei, liever 50% goed dan 100% fout).

mathieu zei:
Maar mogen jullie een automatische machine gebruiken die geen enkele beveiliging tegen ongewenst aanraken heeft? Normaal hoort zo een machine een tweehandsbediening te hebben zodoende dat de machine niet kan bewegen als je niet op beide knoppen tegelijk drukt.

De handmatige machine had één knop, de aan/uit knop.
De automatische machine had er twee, een aan/uit knop en een noodschakelaar.
Er is bij de automatische wel een kapje wat deels boven de boor hangt, maar dat zal nooit veilig genoeg kunnen zijn aangezien je vingers kunnen buigen. En bovendien, veilig werken staat bij mij bovenaan, een beetje dollen is leuk, maar als er machines in de buurt zijn verwacht ik van iedereen dat ze serieus zijn, in een seconde tijd kunnen nare dingen gebeuren als je niet oplet.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Tweehandsbediening is werkelijk dat je de twee knoppen gelijktijdig moet indrukken. Dus als de machine beweegt, kunnen je handen enkel op de knoppen zijn. En er kan nog een extra beveiliging op de knoppen zitten waardoor je ze werkelijk gelijktijdig moet indrukken. Dus één knop vastzetten gaat niet. Uiteraard horen dollen en machines niet samen, maar zoals jezelf aangeeft, een ongeluk is snel gebeurd (en ik kan er van meespreken!).
 

timmerman

Actieve deelnemer
17 mei 2008
32
0
Deze beitels zijn bedoeld voor een gatensteekmachine, het is eigenlijk de opvolger van de kettingsteekmachine. Je kunt deze machine zien als gemechaniseerde uitvoering van het handmatig gaten hakken.
Dat deze machine nog niet eerder op dit forum ter sprake is gekomen komt denk ik doordat het nogal wat kennis vraagt om hem goed in te stellen en daardoor niet veel gebruikt word door de forumleden, terwijl er toch heel snel en heel zuiver gaten mee te maken zijn, zelfs gaten met een spatpen uitsparing in één keer.
hier onder een link naar een afbeelding van deze machine.

http://www.tweedehands.nl/bouw/gereedsc ... 03554.html
 

tuoh

Oud hout
".... Dat zou de naam inderdaad kunnen zijn, maar ik weet het niet 100% zeker.
En om eerlijk te zijn, hetgeen wat ronddraaid heb ik nog nooit goed bekeken, dus ik weet niet of het een beitel of een boor is (vandaar dat ik beitel/boor hierboven zei, liever 50% goed dan 100% fout)...."


Er is nochtans een groot verschil in werking tussen beide soorten machines.
Bij een langgatboormachine word gebruik gemaakt van een draaiende BOOR, bij een horizontale of verticale beitelboor of gatensteekmachine maakt de BEITEL een oscillerende pendelbeweging.

Gereedschapskennis is (zou) toch een essentieel onderdeel moeten zijn bij de opleiding. ik versta bovenstaand citaat dan ook niet goed, wil je werken met een machine dan moet je toch weten met welk snijgereedschap je aan de slag gaat, dat is primaire (basis) kennis. Gebruik dus niet klakkeloos de machine, maar kijk wat die doet en waarom ie het doet, leer de machine kennen.

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
ArtHarg zei:
Veritas heeft sinds kort een echte handbediende (of beter gezegd: hamerbediende) gatsteekbeitel.

Arthur

Dat is er een beetje over vind ik, wat is er mis met een steekbeitel? 130$ voor een setje, waar je het zelfde werk kan doen met een steekbeitel die iedere klusser wel al heeft.

Kan nog aannemen dat wanneer je zo 150 gaten moet vierkant hakken je investeert in zo'n beiteltje, maar het stopt niet met de beitel alleen, je hebt ook de bijhorende slijpsteen nodig, kassa, kassa.
Stel mij ook wat vragen bij het gebruik, voorbeeld: je slaat dat ding 12mm in het hout, maar die beitel moet er terug uit ook, om afsplinteren te vermijden moet je die mooi haaks terugtrekken, en bij hardere houtsoorten in dat niet evident. Ik zie er dan ook meer een gadget in dan een bruikbaar stuk gereedschap.


Mvg,

André
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ben het met je eens hoor, André. Ik vind veel gereedschappen van Veritas goed bedacht maar deze snap ik niet zo. Bij een hoekbeitel kan ik me nog iets voorstellen, maar dit dingetje is wel heel erg beperkt in functie. Maar goed, het ís een gatsteekbeitel en daar ging het om :)

Arthur
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
De afbeelding van de boren ken ik onder de naam vierkante gaten boren. Boort rond gat en de beitel steekt het gat vierkant.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.