Douglas buitenbank

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Hallo allemaal. Vd week heb ik mijn douglas houten tuinbank afgemaakt. Het geheel is mooi geworden en zat strak tegen elkaar.

Nu, ca 5 dagen later, zijn er al kieren van 0.2-0.3cm tussen de planken gekomen. Daar er in het zitgedeelte middels scharnieren (rvs) kussens op te bergen zijn (uiteraard in waterdichte kussenboxen onder de bank en boven de grond) wil ik deze kieren zo klein mogelijk houden.

Ik begrijp uiteraard dat Douglas net als elke andere houtsoort werkt, zeker met het verschillende weer buiten.

Is het handig de bank opnieuw op de latten te schroeven (weer strak tegen elkaar) zodat de tussenruimten weer strakker worden of levert dit problemen op bij het uitzetten in koud weer later?

Ook zag ik na 1 dag al scheurtjes in mijn strakke planken na een dag regenen. Dit komt mogelijk door het schroeven op verbindingslatten waardoor de bank onder “spanning” stond. Is hier nog iets aan te doen of zijn hier nog tips voor bij een eventuele volgende buitenconstructie?
 

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
Ook hier wordt een tuinbank van douglas gemaakt. Voor het eerst dat ik het zie, het werkt wel enorm inderdaad. Ook hier scheurtjes die ontstaan op de gekste plekken. Ik weet ook niet eigenlijk of dit te voorkomen is.

Ik had al verwacht dat het flink zou werken, maar die spontane scheurtjes dan weer niet. Ik zou misschien in jou geval de onderkant van de kleppen voorzien van plank, kan ook kunststof zijn natuurlijk die dan voorkomt dat je kussens er onder nat worden. Misschien verbinden met ruime gaten aan de onderkant van de douglas planken zodat ze mee kunnen werken. Ik zou verder niet te veel onder spanning zetten.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Voor het waterdichte was ik van plan wat canvas te tacken op de zitplanken, omdat de kussens al in waterdichte kussenzakken onder het zitgedeelte liggen. Het is ook alleen voor in de zomer.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Ik heb een paar jaar geleden ook een tuinbank van Douglas gemaakt. Het hout wat ik toen had, was zeiknat en ik heb het toen met een klein beetje speling aan elkaar geschroefd.
Nu zie ik in de natte periode van het jaar (van Augustus tot April :( ) dat alle planken strak tegen elkaar zitten.
En in de droge maanden (juni en juli) spleten van ruim een centimeter.

Douglas werkt erg veel, en de scheuren zijn niet te voorkomen.
Als je het nu weer tegen elkaar aan schroeft, dan zal de bank in de natte periode uit elkaar scheuren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.