Tuinpoort Robinia, pen en gat vragen

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik ben bezig een tuinpoort te maken van Robiniahout. Het geheel word een dikke meter breed, en 110 hoog. Ongeveer hetzelfde als onderstaand idee van google, maar dan zonder de middelste ligger.

houten-looppoort-dicht-hout-blank-hardhouten-poorten-farm-poorten-1-940x705.jpg

Ik wil het met pen en gat gaan verbinden, maar ik vraag me af hoe het met de afwatering zit aan de onderkant. Als ik dit met pen en gat wil gaat doen, ben ik bang dat er water in kan lopen, wat niet meer weg kan komen met alle gevolgen van dien. Ik ga het wel lijmen, maar waterdicht zal het niet worden denk ik. Hoe word dit normaal opgelost? Doorlopende gaten, of met een 6 of 8 mm boor doorboren, zodat eventueel water weg kan komen?

Graag jullie bevindingen.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.279
215
't hoofd van Overijssel
DE middelste zit er in voor constructie redenen. Hoe meer "borst" je hebt aan de pennen hoe minder de boel scheef kan trekken.

In de buitendeuren wordt in de gaten naar beneden een extra gat gemaakt waarmee water er uit kan lopen.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Ik heb een tuinbank van robia gemaakt een jaar of 7-8 geleden met pen en gat verbinding voor de zittingen en merk geen rot. De leuningen heb ik met epoxy verlijmd en daar zie ik geen indringen van vocht. Je kan dus de onderkant lijmen? Als je verbindingen met Toognagels maakt kan je ze later altijd nog lijmen. Overigens gaaf hout gebruiken.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Bedankt voor de antwoorden.

Ik heb Titebond 3 om het te lijmen. Epoxy heb ik me nog nooit aan gewaagd eigenlijk.
Ik denk dat ik dan voor de zekerheid elk gat in de onderste regel maar ga doorboren om eventueel indringend water toch af te kunnen voeren.

Toognagels lijkt me ook leuk om te proberen, maar in combinatie met lijm lijkt me dit overbodig? Dan zou het alleen voor de "looks" zijn.

Het is erg mooi hout. Grillig, en kan aardig krom trekken, maar het zou erg lang mee kunnen gaan zonder behandeling. Dat sprak me ook erg aan.

Ik heb ook nog genoeg hout liggen voor een nog te maken tuintafel en tuinbank.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Toognagels gebruik je ipv lijm. Het voordeel is dat je de constructie nog uit elkaar kan halen door de toognagels eruit te tikken of te boren. Een meubelmaker vertelde me ook dat stoelen zo in elkaar gezet wat meegeven wat een voordeel zou zijn.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Een meubelmaker vertelde me ook dat stoelen zo in elkaar gezet wat meegeven wat een voordeel zou zijn.

Lijm kan in princiepe losbreken en dan is je verbinding los, een toognagel blijft 'altijd' vast zitten. Wel moet de passing strak zijn, want bij te veel speling zal er meer en meer ruimte ontstaan.
Mijns inziens kan je beide ook gewoon combineren, de lijm geeft dan ook meteen bescherming tegen vocht indringing.
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
458
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Gewoon Pen&Gat verbindingen en lijmen met Bison Tifa Tix... Is een speciale kozijnenlijm die erg sterk is en een waterdichte lijmverbinding realiseert!

Bison Lijm.jpg

(ik heb geen aandelen hoor... wel goeie ervaring mee)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik heb de poort inmiddels klaar op het lijmen na. Ik ga toch maar met de titebond III lijmen. De verbindingen zijn goed passend, en het lijkt me dan ruim voldoende.

Ik ga voor de extra stevigheid én voor de looks nog wel toogpennen in de verbindingen van het kader toepassen. Gewoon om te proberen.

20180510_204455.jpg

20180510_204544.jpg
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Ziet er strak uit. Als je gelijmd hebt voegen toognagels achteraf niet zoveel toe. Ik zie op de laatste foto dat (rechtsonder?) Het hout een barst heeft. Die wordt na een aantal jaren alleen maar groter. Probeer hem te dichten. Ook in de bovenregel zie ik verdachte plek maar kan van de foto niet goed beoordelen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Er zitten inderdaad een paar barsten in. Ik ben van plan om ze te lijmen voor de zekerheid. Maar hele spannende barsten zijn het gelukkig niet.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
723
30
BE / Tienen
Is een D3 (witte watervaste) houtlijm voldoende voor buitenschrijnwerk, of wat wordt hier standaard voor gebruikt D4 (PUR-lijm). Worden daar normaal zulke kitten als deze van bison voor gebruikt?
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
wikipedia zei:
Voor het gebruik van houtlijm in bijzondere klimatologische omstandigheden definieert de Europese norm NBN EN 204 de volgende klassen:

D1: voor gebruik in droge en gematigde binnenklimaten: onder andere binnenmeubilair
D2: voor gebruik in een soms vochtig binnenklimaat: onder andere badkamermeubelen
D3: voor gebruik in een vochtig binnenklimaat of een buitenklimaat onder dak: onder andere afdaken
D4: voor het gebruik in contact met water of voor buitenklimaat, met grondcontact: onder andere meubilair voor buiten

D4 lijm is niet noodzakelijk PU lijm. Ik had laatst twee van die standaard gele potten bison houtlijm, op de d3 stond "waterbestendig" op de d4 "watervast", allebij PVA-lijm. Toen ik laatst zelf wat kozijnen gemaakt heb, heb ik daar van die d4 lijm in kitkokers voor gebruikt, dat was SMP lijm.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.