Max. zaaglengte/roltafel (formaatzaag) ?

threesixright

Actieve deelnemer
20 aug 2017
53
0
CZ
Goedemorgen!

Vraagje: ik lees hier en daar dat -indien mogelijk- je zou moeten kiezen voor een 2500mm roltafel, voor het zagen van hele panelen. Klinkt op zich logisch.

Maar, als je nu 2000mm tafel hebt, is het dan onmogelijk om af-en-toe is een wat langer plaat te zagen?

Wat zijn de potentiële "problemen" als je een paneel langer dan 2000mm wilt zagen (en wat kan je dan het beste doen)?

Alvast bedankt!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
geen ervaring mee maar mischien kan je de plaat na de eerste snede een stukje verschuiven als hij wel past in de ruimte
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Het best pak je dan een invalzaag om het paneel tot hanteerbaarder formaat te verzagen.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Of je moet je dwarsgeleider wegnemen, en de laatste 500mm door 'duwen' ipv 'rollen.
Of je zaagt eerst 2000mm, rolt terug naar achter, draait je volledige plaat, en zaagt de resterende 500mm ...
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
ik kan 2500mm platen om mijn hamer B3 zagen. Je kan de tafel iets meer naar voren trekken en iets door duwen. Dus als je plaat precies goed legt kan op een paar cm na de plaat er door heen trekken. Het nadeel is dat je hele tafel bedekt is. Dus je kan niet klemmen of een afkort aanslag gebruiken. Dus de meerwaarde van de tafel is een beetje verdwenen dus je zaagt eigenlijk gewoon langs je paralell aanslag.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Je kunt ook een hulpstuk op de roltafel maken die een langere zaagsnede mogelijk maakt. In dit topic heb ik beschreven hoe ik dat voor mijn Hammer C31 heb opgelost. Dit werkt minder handig als je hele platen in de lengte wilt zagen, dan zou een aangepaste oplossing moeten bedenken.

Succes! Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.