62 low angle (Dick)

Pat81

Nieuw lid
18 feb 2018
13
0
Utrecht
Hallo allen,

Sinds een week heb ik een schavenset van dick in huis (teygeler).

Vandaag ben ik echter tegen een probleempje/uitdaging aangelopen.

De knop aan de voorkant om de mondopening te stellen komt los echter blijft het messing plaatje onderaan die knop vastzitten aan het onderdeel om de mond te stellen.

Heeft iemand anders hier eerder mee te kampen gehad en dit kunnen oplossen?

Graag hoor ik wat tips voordat ik me naar eigen inzicht ga uitleven om dit los en weer werkend te krijgen.

mvg,


Pat
 
P

Pel

Guest
De knop draai je een beetje los zodat het conisch gevormd plaatje de mond opening groter of kleiner maakt als dit naar wens is draai je de knop weer vast.

Groet Pel.
 

Pat81

Nieuw lid
18 feb 2018
13
0
Utrecht
Hoi Pel,

dat heb ik inderdaad de laatste week geregeld gebruikt om de mondopening te stellen.

Maar het probleem nu is dat als ik de knop los wil draaien om te stellen ik eindig met het houten handvat en schroefkopje in de hand en dat het plaatje dat met het houten deel mee zou moeten komen vast blijft zitten op het conisch gevormde plaatje.

https://cdn.dictum.com/media/image/...hobel_Nr_62_Hot_Dog_links_SK4_Eisen_WZ_c1.jpg


ter verduidelijking nog 2 foto's


IMG_20180501_175754.jpg

IMG_20180501_175712.jpg
 
Laatst bewerkt:

Pat81

Nieuw lid
18 feb 2018
13
0
Utrecht
nee Pel, het zit muurvast, net wat fijnolie rondom gedruppeld en ga het na het eten nog eens proberen, ik kan zo 1,2,3 geen manier verzinnen om grip op dat plaatje te krijgen zonder beschadigingen te veroorzaken.
 
P

Pel

Guest
Probeer het eens met een doekje en een waterpomptang, ik denk dat je hem te vast aan gedraaid hebt?

Groet Pel
 

Pat81

Nieuw lid
18 feb 2018
13
0
Utrecht
die heb ik al voorzichtig geprobeerd, zal het na het eten nog eens proberen, lastig om grip op dat plaatje te krijgen kan het kwaad om het aan het schroefdraad te proberen? (uiteraard met een doek eromheen)

ben idd ook bang dat ik hem te vast heb gedraaid, neemt alleen niet weg dat het ook weer los moet :)
 
P

Pel

Guest
Ik zou contact opnemen met de verkoper bij Teygeler, zodat je hem kunt ruilen.

Groet Pel.
 

Pat81

Nieuw lid
18 feb 2018
13
0
Utrecht
Pel en SunRayes, bedankt voor het delen van jullie gedachten.

het hamertje tik heeft geholpen, paar keer heen en weer van links en naar rechts met steeds wat olie druppen heeft genoeg speling gegeven om uiteindelijk met een tang & doek het schijfje+schroefdraad los te draaien.

IMG_20180501_195349.jpg

Heb het gelijk even goed ingevet en hoop dat het niet weer vast komt te zitten.

thanks, nu kan ik gelukkig weer verder met het slopen van die beuken schaaldelen om er (hopelijk) uiteindelijk een werkbank rijker van te worden.

groetjes,

Pat
 
P

Pel

Guest
Ik begrijp eigenlijk niet goed dat ze dat niet beter, of op een andere manier hebben vast gezet, als je de knop te hard aan draait krijg je het effect van twee moeren die je tegen elkaar vast draaid. Met het gevolg dat je de knop los draait en het probleem van Pat81 hebt! Zou het messing plaatje onder de knop lijmen een oplossing zijn?

Groet Pel.
 

Pat81

Nieuw lid
18 feb 2018
13
0
Utrecht
ik zat al te spelen met de gedachte om het plaatje aan het hout vast te lijmen, weet niet wat voor een nadelen het met zich mee kan brengen (naast het ooit mogelijk moeten vervangen van de knop), indien iemand andere nadelen kan benoemen dan hoor ik het graag. (spijkeren of schroeven had ik nog niet aan gedacht overigens)

@willem voor het moment houdt ik hem graag stelbaar, ik ben nieuw met dit spul dus weet nog niet welke kant ik opga en wat ik ervan ga verwachten op de lange termijn.

p.s. gisterenavond zat ie alweer vast ondanks het grondig olien, dus zal toch echt een wat permanentere oplossing moeten gaan toepassen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Ik heb de Veritas Low Angle 62, en daar zit maar 1 messing ring tussen de knop en de schaaf.
En die draai ik zo los en weer vast.
Maar bij jou zit er een messing ring en een messing ring met oortjes.
Misschien zou je het met maar 1 messing ring kunnen proberen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Het probleem zit in het draadeind. Het dikke schroefdraad steekt te ver uit aan de onderzijde, waardoor deze vastloopt.
Draai de moer bovenop de knop los, draai het draadeind een paar slagen omhoog en zet dan de knop bovenop weer vast.

Wanneer de knop niet goed vast te zetten is, moet je wat van het draadeind afslijpen, deze is dan te lang.

IMG_20180501_195349.jpg
 
P

Pel

Guest
Inderdaad William, goed gezien dat is het euvel.

Groet Pel.
 

Pat81

Nieuw lid
18 feb 2018
13
0
Utrecht
dank jullie mannen!!! ik ga er binnenkort even mee aan de gang, zal later nog een terugkoppeling geven over de werking.
 

nederhout

Actieve deelnemer
15 okt 2017
188
43
Zij-vraagje.
Laat je de hoek van de beitel van de 62 op 25 graden, of zou een andere hoek beter zijn?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.