Massief eikenhouten tafel.

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Ik was afgelopen zomer op zoek naar een massief eikenhouten eetkamer tafel van ongeveer 1.85cm x 1.85cm.
Na tal van winkels te hebben bezocht en niet de goede tafel te hebben gevonden maar beslist om er een zelf te maken.
De problemen die we in de winkel tegen kwamen waren:

* verkeerde afmeting,
* stoelen passen er niet onder (stoelen met arm leuning)
* of slechte kwaliteit voor een hoge prijs.

Na wat werk is dit het resultaat:

1294574800.jpg


1294575229.jpg


1294575255.jpg


1294575280.jpg


1294575311.jpg
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Ziet er top uit .

Maar aangezien ik een amateurtje onder de amateurtjes ben wil ik VEEL meer weten en wel over de constructie.

Ik zie bv dat er een dwarsbalkje onder zit die met behulp van een 2 klosjes weer aan het tafelblad vast zit dit heeft ongetwijfeld een reden zal wel iets met de opvang van de werking van het hout te maken hebben . maar eeeuuuhh vertel is zit er in het klosje een gleuf of zo m.a.w niet zo karig met woorden VERTEL !!!!! :mrgreen:
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hoi Rendew,

Het ziet er ingewikkelder uit als het is.
Het zwarte wat je ziet is een metalen frame wat er voor zorgt dat de tafel niet door kan gaan hangen.
Normaal zit er een hoge houten rand onder de tafel die daar voor zorgt,maar omdat ik stoelen met armleuningen heb gaat dat niet.
Verder is het blad rondom dikker gemaakt het hout is 22mm dik en aan de buitenkanten heb ik daar een extra rand van 22mm dik op gelijmd. (het blad lijkt dan 44mm dik)
Omdat het blad in het midden maar 22mm is heb ik daar 2 klosjes op gelijmd om het geheel vast te kunnen schroeven.
In het metalen frame zijn gaten van 15mm geboord zodat het hout nog voldoende kan werken.
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
In verstek zagen.
daarna alle delen tegen elkaar leggen en met schilderstape aan elkaar plakken.
Omdraaien en lijm tussen de verstekken doen.
Daarna dichtvouwen en met plakband dichtplakken.
Na 2 uur is de lijm droog en kun je de plakband verwijderen.
Aan het metalen frame wat je onder de tafel ziet, zit op alle 4 de hoeken een metalen koker gelast van 10x10x50cm.
Daar schuif je de poten overheen.
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
klaverjassen doen we gelukkig niet!
Maar met eten heb je het zelfde probleem, en dat doen we dan weer wel.
Het gebeurd inderdaad wel geregeld dat je wat door moet geven.
Aan de andere kant is het weer wel prettig als je 8 personen aan tafel zit dat idereen vodoende plaats en beenruimte heeft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.