Hardhouten vlonder opmooien

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Hallo allemaal, we hebben een hardhouten (houtsoort onbekend) vlonder die al jaren niet bijgehouden was en dus groen en mossig was geworden. Met een borstel en groene zeep bleef eigenlijk alles zoals het was, de hogedrukspuit durfde ik niet aan, maar na een tip hebben we schoonmaakazijn gebruikt.

Dit werkte eigenlijk heel goed, de vlonder is weer helemaal schoon. Helaas zijn sommige planken wat vlekkerig met toch nog donkere stukken. Ik krijg het niet geheel egaal nieuw zeg maar.

Is het nog een optie om de boel met een schuurmachine onder handen te nemen?

En als ik het eventueel olie of beits (dacht aan osmos antislip buitenterras olie), zouden de donkere vlekken dan minder opvallen?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
minimaal 1* per jaar schoonmaken en in de lijnolie zetten
het hout wordt daar iets donkerder van waardoor de vlekken minder opvallen

schuren zou ik niet doen die vlekken zitten waarschijnlijk vrij die in het hout
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
minimaal 1* per jaar schoonmaken en in de lijnolie zetten
het hout wordt daar donkerder van waardoor vlekken minder opvallen
eventueel vooraf met ontweringswater de vlekken behandelen

afschuren zou ik niet doen die vlekken zitten waarschijnlijk vrij diep in het hout
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Lijolie op een vlonder zou ik zeker niet doen. Lijnolie wordt zwart onder invloed van UV licht. Het oliën van een vlonder wordt sowieso afgeraden, maar als je dit toch wil doen gebruik dan tungolie.

Dit verkleurd aanzienlijk minder, iets verkleuren doet elke afwerking onder de zon, en zonder olie vergrijsd je hout uiteraard.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Haha william daar had ik ff overheen gelezen, toevallig zeg.

Ik denk dat ik het inderdaad maar even zo hou, na er veel over gelezen te hebben. Idd is schuren miss niet de handigste move. Ik dacht aan antislip olie omdat de vlonder in de winters spekglas was, maar eigenlijk valt dat nu misschien wel mee nu we alles schoongemaakt hebben en de vlonder weer mosvrij is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.