Kapstok in de slaapkamer

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
De afgelopen drie jaar zijn we al bezig de slaapkamer opnieuw in te richten. Niet dat het zo moeilijk wordt, maar elke keer ligt het werk stil vanwege ander klussen en bezigheden.
Maar langzamerhand komt het einde in zicht.
Het laatste meubelstuk wat nog gemaakt moest worden was een kapstok.
We hebben in de slaapkamer veel essenhout gebruikt, maar wel wit geverfd. Dus de kapstok wordt ook essen en wit.

Ik heb eerst wat met potlood en papier geschetst en daarna in Sketch getekend.

Kapstok slaapkamer.jpg

De haken zijn wel anders geworden, maar de kapstok is hetzelfde als in Sketch.

Daarna wat essenhout verzaagd en geschaafd. Daar heb ik geen foto's van.
Voor de zijkanten wilde ik een dik stuk hout hebben, en vond nog wat in mijn voorraadje gekregen restanten.
Ik heb geen idee wat voor hout het is, maar tijden het schaven en zagen moest ik een mondkapje want ik begon behoorlijk te niezen.
En ik zaag en schaaf met de hand, niet eens machinaal. Kan je nagaan...

Schaven gedraaid.jpg

De essen planken heb ik met een pen en gat verbinding aan de zijstukken verbonden.
Ik heb eerst de pennen aan de essen planken gemaakt. Ook geen foto's van.... :(
Daarna de gaten in de zijstukken.

2018-03-24 14.49.55.jpg

Omdat de essen planken dwars op de nerf van de zijstukken zijn, is er kans dat er iets gaat scheuren of breken als ik de boel gewoon lijm.
Dus ik heb gekozen voor deuvels. Of hoe je deze pennen ook noemt?
Eerst de gaten in de zijstukken. Deze heb ik met een kolomboor geboord, dan zijn ze mooi haaks en recht.

2018-04-04 20.53.14.jpg

Daarna de gaten in de pennen van de essen planken overgenomen, en een mm er naast twee gaten geboord.

2018-04-04 20.53.08.jpg

En van deze gaten sleuven gemaakt.

2018-04-04 20.58.17.jpg

Van een reststuk van de zijstukken heb ik een plankje van 7mm dik gezaagd, en die verdeeld in stroken van 7mm. Daar heb ik met een klein handschaafje de pennen van geschaafd. Ook daar geen foto van.
En met deze pennen vervolgens de essen planken aan de zijstukken verbonden.

2018-04-04 21.37.57.jpg

Dan alles netjes afgezaagd en geschaafd.

2018-04-10 16.42.59.jpg
2018-04-10 16.43.12.jpg
2018-04-10 16.43.24.jpg

Om er nog iets speciaals mee te doen, heb ik bedacht om de eerste letters van onze voornamen aan de zijkanten er in de snijden.
Eerst een proef gemaakt op een stuk resthout en daarna in de kapstok.

2018-03-22 22.13.32.jpg
2018-04-10 16.43.43.jpg
2018-04-10 16.43.34.jpg

Vervolgens alles wit geverfd, de haakjes gemonteerd (wat nog niet meevalt in essen, twee afgebroken koppen :mad: ) en de kapstok opgehangen.

2018-04-19 19.26.13.jpg

Omdat het zelfs zonder kleding al flink wat weegt, heb ik hem met twee flinke houtdraaibouten aan de betonnen muur gehangen.
Dat is heel stevig, maar niet zo mooi.
Daar moet ik nog even iets op verzinnen.

2018-04-19 19.26.19.jpg

Misschien dat ik twee rozen moet snijden en die er overheen plakken?
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Wacht even, de "R" links en de "L" rechts!? Ik zou er niet bij kunnen slapen…

(Geintje hoor, mooi werk)
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Was het opzet om de haken verborgen te monteren?

Het is zo wel een robuuste kapstok geworden. Voor de houtdraaibouten zou je houtdraadbouten met draadeind kunnen gebruiken, dan kun je dopmoeren erop schroeven. Dat oogt al een stuk beter, en is mooi glad en rond.

Die pennen heten bij mijn weten toogpennen BTW.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
180
29
Mooi gemaakt zo helemaal met de hand. En met die letters. Is waarschijnlijk niet meer nodig nu, maar ophangen kun je onzichtbaar doen met een rekoog, is pas een topic over geweest. Als je dat nu nog wilt doen moet je wel de oude gaten dichtmaken.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Was het opzet om de haken verborgen te monteren?

Het is zo wel een robuuste kapstok geworden. Voor de houtdraaibouten zou je houtdraadbouten met draadeind kunnen gebruiken, dan kun je dopmoeren erop schroeven. Dat oogt al een stuk beter, en is mooi glad en rond.

Die pennen heten bij mijn weten toogpennen BTW.

Nee, het was geen opzet om ze te verbergen, maar nu hij zo hangt en je van een lager standpunt er naar kijkt, is het wel mooier dan dat je de haken net wel ziet.
Maar het stoort me niet. Als ik die haken nu moet verplaatsen, zie je allemaal gaatjes en dat is zonde.



Mooi gemaakt zo helemaal met de hand. En met die letters. Is waarschijnlijk niet meer nodig nu, maar ophangen kun je onzichtbaar doen met een rekoog, is pas een topic over geweest. Als je dat nu nog wilt doen moet je wel de oude gaten dichtmaken.

In eerste instantie was ik ook van plan om hem onzichtbaar op te hangen.
Maar toen kwam er een nog leuker project op de proppen, en heb ik wat ophanging betreft de kapstok afgeraffeld.
Maar nu vind ik het geen gezicht.
Vanwege het gewicht (de kapstok zelf, de kleding, en de dynamische krachten van het ophangen van kleding) wil ik wel een zware ophanging.
Mijn gevoel zegt dat een rekoog die met een paar schroefjes in het hout zit, en een 4,5 x 40 haak in de muur, niet sterk genoeg is. Dan wordt die haak langzaam uit de muur getrokken.

In de zijstukken is een pen en gat verbinding, dus daar is geen ruimte om een diep en breed gat te maken.
Het moet dus in de essen plank. Maar die is maar 22mm dik.
Hmmmm, dus toch maar een mooie glimmende blindmoer ofzo.....
Ik ben er nog niet uit.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
180
29
Ik denk dat een rekoog met korte schroefjes in deze situatie wel sterk genoeg is. Je kunt ook waar nu de houtdraadbout zit een schroef in de muur zetten (5x80 ofzo). De schroef verzinken/verdiepen en dan een prop erin.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.