navajo-spintol

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
Hallo,

Vandaag heb ik twee spindles gemaakt - met assen van 67 cm en 85 cm lang
De schijf uiteraard op de draaibank gevormd voor optimaal draaien
Gebruikt hout: de duigen van hééle oude eiken wijnvaten, die afgekeurd zijn en voor brandhout weg gingen....tja da's bij mij echt vloeken in de kerk!
Ik maakte er ook een standaard voor - om de spintol even rechtop weg te kunnen zetten
(leg je zo'n ding tegen de bank, stoel of op de grond, dan is de as in no-time scheef)
En in die standaard dan meteen maar een uitsparing gemaakt voor een door een vriendin gebakken support-kommetje voor het rond laten draaien van de punt van de spintol, zonder gevaar van wegglijden op onze gladde houten vloeren. Het maken van de uitsparing in het hardhout van het stuk (meranti) voordeur was nog het lastigste vond ik.
Ik heb geen 7 gatenzaag, past ook niet in de draaibank, met die vorm - dus moest ik mijn gutsjes weer eens gebruiken. Dat was zeker 30 jaar geleden dat ik die gebruikt had ;-)) - maar het lukte wel!

De Navajo-spindle is een oeroud gereedschap, dat in US erg in trek is - de 'oude' manier van spinnen van de Pueblo indianen.
Wil je het gebruik zien? kijk dan op you tube met als zoekwoorden:
clara sherman navajo spindle (die vrouw is daar 94 jaar oud - inmiddels gestorven)
- ik probeerde een link te maken, maar dat werkt kennelijk niet als er ook een player bij in gestopt wordt?

Attached files
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
wat leuk om te zien en vooral ook de geschiedenis ervan te lezen.

enne dat 'gustjes' werk is goed gelukt, zo te zien, na 30 jr ;) :)
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
rickkoorman zei:
he, weer een goed gelukt project!!! ga je dit ook gebruiken in je cursussen???

rick

Dankjewel :p ,

Jazeker gebruik ik die in de cursussen/workshops/demo's.
Het geeft meteen een heel andere kijk op wolspinnen dan de doorsnee-nederlander heeft!
Het roept altijd veel vragen op, sowieso als ik een demo geef met mijn eigen tollen.
Ik sta dan temidden van de mensen, tol hangend voor mijn lijf - dus mensen willen dan zien wat ik doen en staan in halve kring voor mij - met de Navajotol zal ik moeten zitten, want je rolt dit ding dus met de palm van de hand over de buitenkant van de dij heen,
Daarom maakte ik er ook twéé: eentje voor een spinner op een normale stoel en eentje voor zittend op een lage stoel, of dik kussen.
Het gebruik van de 'ondersteunde' spintollen vergt wel een beetje ervaring - omdat je dus geen tot weinig spanning op de draad kunt zetten - hetgeen wel gebeurt als een tol aan je draad hangt, of wanneer er aan de andere kant van de wol een spinnewiel staat te trekken.

als deze groep komend jaar eens bij elkaar komt, voor life-praten-elkaars werk bekijken (hebben jullie dat niet al eens gedaan?) - dan wil ik met plezier een demonstratie geven van eigen werk (met hout en wol).
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Ik zou graag een Navajo ondersteunende spintol willen bestellen. Is dit mogelijk?
Arjette heeft vier jaar niet op het forum gekeken. Dus je zult zo geen reactie krijgen. Misschien als je een privébericht stuurt via het envelop icon rechtsboven dat ze daarvan een melding in haar mail krijgt.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.