onnauwkeurigheid Bosch PBD40?

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
88
26
Ljouwert
Hallo Houtbewerkers,
Na enig wikken en wegen heb ik via Coolblue een Bosch PBD40 kolomboor gekocht. Het apparaat voelt prima aan, boort prima, ongeveer wel zoals ik verwachtte. De snelspanklem draait behoorlijk solide, al kan ik e.e.a. niet nameten wegens het niet hebben van geschikte exacte meet-instrumenten.
Maar wat ik wel merk, is dat de twee strepen van het laser-kruis nogal 'verschuiven' als ik de boorkop van boven naar onderen beweeg. De ene streep krap 2mm, de ander ± 1mm. De boring strookt met het laserkruis als ik de laser halverwege de hoogte instel. Zie ook foto (streepjes 1 zijn ingesteld op laserkruis met boorkop boven, streepjes 2 beneden, en zichtbaar laserkruis is halverwege.)
Hebben andere gebruikers hier ook (zoveel) last van, of heb ik een vrijdagmiddag-exemplaar?
Ik zou de boor nog probleemloos retour kunnen sturen, en om een ander exemplaar vragen, Coolblue is heel coulant is mijn ervaring. Maar is het de moeite waard?

photo_2018-04-15_16-10-41.jpg
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Poe ik heb sinds een jaar of drie deze machine en ik herken het probleem niet bij elke stand zelfde laser lijnen alleen bij grotere diameter boor verlies ik aan een kant lijnen maar het kruis blijft intact.
Volgens mij kun je de laserlijnen bijstellen maar als je de machine net hebt zou ik een ander exemplaar vragen garantie immers en ik weet niet hoe makkelijk de lasers zijn te stellen.
Foto 1 met 10mm houtboor en foto 2 met 18mm houtboor

IMG_5408.jpg

IMG_5409.jpg

Ben overigens super tevreden met deze boorkolom voldoende power en nauwkeurigheid en snel en simpel in te stellen.

groetnis, Roeland

ps het kan ook zo zijn dat je kolom glij mechanisme niet zuiver is speling (dit kun je volgens mij ook na stellen)
 
Laatst bewerkt:

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
88
26
Ljouwert
Hallo Roeland, tank foar dyn reaksje, fanút Frentsjer! ;)
't Probleem zit 'm niet in de zichtbaarheid van het laserkruis (bij verschillende boortjes), want dat neem ik voor lief.
Het probleem zit 'm in het feit dat als ik de gehele 'boorkop' 'bovenin' de kolom heb, en de boorkop dan naar beneden beweeg, het centrum van het kruis niet op één plek blijft: het verschuift zichtbaar en aanzienlijk.
Maar als ik je verhaal zo lees, is dat bij jou niet het geval. Kwestie van garantie aanboren dus. ;)
(al moet ik het glij-mechanisme op de kolom nog even beter op de loep nemen, biljkbaar)
 

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
88
26
Ljouwert
Heb inmiddels drie exemplaren getest. De ene was zuiverder dan de andere en het varieerde tussen ±0,5-1mm en ±2,5-3 t.o.v. het laserkruis.
De beste heb ik gehouden. Wellicht dat ik de boor nog zuiverder krijg, als ik het glij-mechanisme optimaliseer. Even kijken hoe ik dat doe.
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Dit is een veelgenoemd nadeel van deze kolomboor. Ik heb hem ook, en ook bij mij wijkt de laser af...
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Kom heren, laten we eerlijk zijn.
Dit is een "groene" Bosch, uit de hobbylijn dus.
Daar kun je eigenlijk geen verregaande precisie van verwachten.

Die laser en de montage daarvan voldoet natuurlijk niet aan meetgereedschap eisen en normen.
al kun je een keer geluk hebben naturlijk....
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik heb al jaren een groene (paneel) afkortzaag van dit merk. Destijds gekocht om tijdens de renovatie van mijn huis de vele balkjes voor mijn plafonds mee te zagen. Daarvoor was het apparaat geschikt maar niet voor het exactere werk. In vrijwel alle richtingen wijkt de machine af, niets is precies haaks en de laser gebruik ik nooit. Achteraf had ik hem niet moeten kopen, maar voor de klus van toen (50m2) verlaagde plafonds installeren heeft hij zijn werk gedaan. Een vergelijkbaar apparaat vab Festool kost nu ca 650,- ik heb er ca de helft voor betaald en eigenlijk is dat nog te veel. Recentelijk heb ik een Boorkolom gekocht van Optidril (Pro17D) qua precisie lijkt deze in orde voor houtbewerken, maar een vergelijkbare machine van Huvema kost de helft meer.
 

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
88
26
Ljouwert
Ik was me bewust van de kleur, hoor. ;)
Reden om dit topic te starten was om helder te krijgen wat ik mag verwachten van deze (toch niet heel goedkope) kolomboor. Ik las op de verschillende (veelal lovende) reviews weinig over de onnauwkeurigheid van mijn 'eerste' exemplaar - dus vandaar mijn vragen.
En het exemplaar wat ik nu heb gehouden, ís ook flink exacter dan die eerste, en daarmee prima bruikbaar voor mijn doel: een mobiele kolomboor om af en toe 'ns wat preciezer mee te boren dan uit de hand (of met m'n wolfcraft boorstandaard). Met name de digitaal afleesbare dieptegang vind ik erg makkelijk werken, en de laser-afwijking is 'constant', zover ik nu kan zien - dus daar kan ik rekening mee houden. Al met al ben ik vooralsnog tevreden over de prijs-kwaliteit-verhouding van deze 'amateur' machine.

Binnenkort nog 'ns wat modificeren: een extra stander voor de kolom maken, zodat ik 'm meteen op bijv. een tafelblad kan zetten om daar een gat in te boren, en een hendeltje op het (onhandig te bedienen) draaiwiel monteren.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Recentelijk heb ik een Boorkolom gekocht van Optidril (Pro17D) qua precisie lijkt deze in orde voor houtbewerken, maar een vergelijkbare machine van Huvema kost de helft meer.
Een Flott tafelboormachine met vergelijkbare capaciteit kost je ongeveer €1600......
En dan heb je ook nog geen laser :D
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Neen, precies en deze boorkolommen worden bij de vleet gemaakt in China of zo en onder diverse merknamen verkocht. Ik heb sinds kort de D17Pro, eerder is hier de B17Pro besproken. De mijne heeft het snufje dat deze via een tacho het toerental van de kop meet en een digitale uitlezing voor de diepteinstelling. Die tacho is nog wel handig maar de diepte uitlezing moet je heel zorgvuldig mee werken anders klopt er niets van. Een goede mechanische 8nstelling werkt minstens zo goed.

Maar terug naar het onderwerp, soms zijn deze kruislijnen uit te richten. Ik zou er niet te veel tijd in steken, want uiteindelijk teken je op je werkstuk af en wanneer je precies wil werken, tikje eerst een puntje in je werkstuk zodat de boor goed centreert, hij loopt anders weg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.