Niet machine

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Dit jaar gaan we een dakkapel laten plaatsen en het isoleren aftimmeren wil ik zelf gaan doen, deels met hulp omdat het zoveel sneller gaat. Voor het afwerken gaan we bijna zeker voor gipsplaat of andere plaat.
Maar goed, voor het monteren zie ik drie mogelijkheden
- schroeven, al paar keer gedaan en valt mee;
- nieten en dan heb je drie mogelijkheden; accu, 230V, lucht

Wat is wijsheid als ik voor nieten zou kiezen en waar moet ik dan op letten? Het is wel de bedoeling om daarna bij het maken van wat kasten etc ook de nieter te gebruiken om niet hoeven schroeven bij gelijmde verbindingen.
Omdat ik 18V LXT accu's al heb zoek ik iets van Makita. Voor een 230V heb ik goede ervaringen met een model van METABO dat lang geleden gebruikt heb om een plafond in mijn eerste apartement te maken.
 
Laatst bewerkt:

knarfb

Actieve deelnemer
20 nov 2015
75
28
friesland
Ik zou gipsplaten niet nieten, de kans dat ze zich los werken is vrij groot. Gewoon schroeven met gipsplaatschroeven en een speciale bithouder

gr

Frank
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Ooit ook geniet en ik raad het sterk af. Zodra het nietje door het papier is gegaan is de sterkte weg. En de ondergrond (tengels)varieerden in hardheid zo de druk of slagkracht bij elektrisch is niet in te stellen.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Met een gipsplaat tacker gaat dit prima, met een gewone tacker schiet je de nieten door de papierlaag heen.
Of zo'n ding huren of anders gewoon schroeven, dat gaat ook snel.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
koop een tjaker voor je kasten en schroef die gipsplaten.
Dat zit gewoon veel beter vast. dan nieten
speciale gipsplaat tjakers werken wel goed maar daar kan je weinig anders mee dan gipsplaten vastzetten
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Dank voor de tips, ik ben na me verder te hebben ingelezen wel een beetje afgestapt van het nieten. Het wordt waarschijnlijk gewoon een speciale bit houder in combinatie met een slagschroevendraaier omdat die de helft sneller draaier dan een schroevendraaier. Ik heb al wel een opzetstuk gevonden om schroeven vanuit een band te kunnen verwerken.

Voor de tacker wordt het waarschijnlijk een (kleimere) compressor met een luchtdruk tacker:)
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Een zolder isoleren mag niet alleen met nietus! Dus nietus doen! Gips geeft een chemische reactie op staal en met ooit ergens mischien een lekkage helemaal. Volgens bouwverordening moet je uitgaan van mischien ooit. Dus raggelwerk hechten met nietus dus wel eens maar schroeven! Gips schroeven met gefosfateerde gips schroeven. O ja ik wordt blij van isovlas! Doe daar je voordeel mee ;) werkze!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.