Gebruik handgereedschap door (semi)professionals.

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Wil de hobbyisten niet discrimineren of zo maar geprikkeld door de vele vragen over schaven en zagen op dit forum ben ik zeer benieuwd hoe veel de professionele houtbewerker (meubelmaker/timmerman) nog gebruik maakt van handgereedschap (bedoel dus eigenlijk gereedschap waar ook een elektrische variant van is) . Om maar met mezelf te beginnen.
Mijn eerste werkgever was een interieurbouwer die massief houtwerk uitbesteede, handschaaf werd daar niet gebruikt, handzaag zelden (op karwij), beitel om afgeplakte randen van pvc bij te werken. Voor het timmerwerk wat ik nu doe (bouwservice/klussenbedrijf, veel badkamers, keukens, van alles wat eigenlijk) gebruik ik meer handgereedschap.
Handzaag: plinten zagen ivm lange plintlengtes in kleine ruimtes, (is me teveel werk om de plinten naar de afkortzaag te manouvreren), alle zaagwerk waarvoor het teveel werk is om een zaagmachine in te stellen. (heb een accudecoupeerzaag, TS 55, Festool precisio)
Handzagen kan ik goed, ook geleerd op de timmeropleiding.
Handschaaf: Kanten breken, plinten bijschaven langs niet vlakke muren (moet het een kleinigheid zijn anders pak ik de elektrische schaaf). Een stuk hout vlakken met de handschaaf heb ik nog nooit gedaan :oops:
Beitel: Heb een set steekbeitels bij me + 1 guts (ronde hoeken scharnieren). Bij het afhangen van een deur frees ik de sparingen voor de scharnieren in de deur in met de bovenfrees. (uit de losse pols, wel bijwerken met de beitel/guts) In het kozijn moet je wel hakken (als je geen freesmal hebt) door de sponning. Bij het inkorten van bestaand werk (glaslatten, plinten, beleg) gebruik ik de Fein.

Vind het voordeel van elektrisch gereedschap dat je beter kunt sturen doordat je geen kracht hoeft te zetten, en dat je bij minder scherp gereedschap (op de bouwplaatst is je gereedschap nog wel eens stomp.) een beter resultaat hebt.

Wat zijn jullie ervaringen?

mvg, bjorn
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Bjorn, een leuke vraag. Ik denk dat het verschil maakt of je timmerman/interieurbouwer bent, meubelmaker. In het eerste geval maak je veel constructies en bedekt die met plaatmateriaal, lijstwerk etc. wat vaak ook nog geschilderd wordt. Handgereedschap is ook niet zo geschikt voor met lijm doordrenkte plaatmaterialen. Een meubelmaker werkt meer met massieve houtsoorten en zijn werkstukken worden meestal niet geschilderd, dus de eind afwerking van het hout en de verbindingen zijn helemaal zichtbaar. Dus hoe mooier en fijner die afwerking is, des beter wordt je werkstuk en daar is handgereedschap nog steeds onovertroffen. De afwerking die je aan hout geeft door met een scherpe schaaf er nog een paar fijne krullen af te halen is subliem. Je kunt direct zien of zwaluwstaarten met de hand of machinaal gemaakt zijn etc. Natuurlijk wordt alle voorwerk machinaal gedaan, maar de afwerking, het pas maken, handgereedschap!!

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
leuk onderwerp. af en toe heb ik wel eens een dagje bij een timmerbedrijf. vloeren maken,kozijnen,tafels en af en toe een kast. handgereedschap??? komt wel eens voor maar het gros en dan bedoel ik bijna 95% gaat met een machine. als ik dan ook aan kom zetten met de vraag naar zwaluwstaarten wordt er gelijk een bovenfrees met mal toegeworpen.......wat rick?? ....met een handzaag en beitel???....leuk idee maar helaas is tijd geld!!! als ik zie in wat voor een tempo hun de zwaluwstaarten eruit knallen....werkelijk fantastisch.

annette schreef eens dat echt handwerk er zeker nog is, dit moet een meerwaarde zijn in het werkstuk. dit moet je ook aan je klant kunnen vertellen. hier geloof ik zeker in!! het zou zonde zijn dat het echte handwerk gaat verdwijnen.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Was in het begin helemaal van de machine, maar ik begin ook steeds meer met de hand af te werken. idd voor net die finishing touch. Het is een beetje begonnen met klusjes die ik niet machinaal voor elkaar kreeg. Nog steeds schuw ik de handschaaf als afwerking maar dat komt meer door gebrek aan ervaring, het gaat wel steeds beter.
 

kodama

Actieve deelnemer
Geweldig onderwerp en ik kan het niet laten hierop te antwoorden.
Eerst en vooral spreek ik enkel uit mijn eigen ervaring vanuit het specifieke werk ik doe nl. traditionele Japanse schrijnwerkerij. Nee ik ben geen hobbyist het bedrijf waarvoor ik werk doet enkel dit soort werk van hoge kwaliteit en dit sinds meer dan dertig jaar.
Bij het werk in het atelier worden veel machines gebruikt om het materiaal voor te bereiden dwz. kantrechten en dimensioneren. Daarna word het merendeel van het werk met handgereedschap gedaan.
Op de werf gebruiken we hoofdzakelijk handgereedschap maar een cirkelzaag en impactdriver en boormachine zijn evenzeer altijd aanwezig en behoren tot ieders persoonlijk gereedschap. Het merendeel van het werk dat we doen is eenvoudigweg niet te realiseren enkel met machines. Er is echter voor alles een tijd en plaats zo is het toch belangrijk het juiste gereedschap te kiezen voor het werk ter handen, zonder hier enig compromis te sluiten in kwaliteit. Een cirkelzaag of bovenfrees uiterst nauwkeurig hanteren is ook een kunde.
Een van de grote problemen met machines en elektrisch handgereedschap is dat veel professionals niet vaardig meer zijn in het gebruik van handgereedschap en dit als tijdrovend beschouwen.
Als je echter in het gebruik geoefend bent en je gereedschap is altijd scherp en in perfecte conditie is dat een heel ander verhaal.
Ik maak er dan ook een punt zo veel mogelijk handgereedschap te gebruiken bij alle projecten die ik realiseer. Naar de klant toe draag je ook de verantwoordelijk om de meest efficiënte methode te gebruiken want hij is diegene die ervoor betaald. Maar dit vertaald zich daarom niet in hoofdzakelijk machinaal werk.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo bjorn
ik ben timmerman er wordt inderdaad veel machinaal gewerkt tegenwoordig .
maar ik werk nog met een paar oude rotten die ook toch het nodige met de hand doen .
Alleen is tegenwoordig draait alles om geld dus wordt er veel gewerkt met machines .
Ik probeer toch ook nog veel met mijn hand gereedschap te doen zo heb ik toch nog altijd drie zagen in mijn bak 1 voor het grove werk 1 voor het fijne en 1 kapzaag zo wil ik ook niet aan plastic gereedschap kist ik vindt dat een timmerman een houten kist moet hebben .
conclusie er wordt nog weinig met handgereedschap gewerkt als prof maar daarom is dit forum zo mooi je ziet hier dat er nog genog mensen zijn die het vak van meubelmaker of andere ambacht's man nog verstaan heel mooi groetjes van leroy
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.