PDA

Bekijk Volledige Versie : Lint van lintzaag schoon maken ? Hoe en waarmee ?

Roestige Spijker
08-04-18, 12:07
Hallo allemaal.

Ik zaag voornamelijk vers hout op mijn lintzaag en daardoor is het lint sneller vies en loopt het lint niet rustig.

Ik heb het lint 24 uur in remreiniger laten werken maar ik krijg de troep er niet vanaf. .. zelfs niet met een schuurlapje.

Iemand een tip welk spul ik het beste kan gebruiken zonder dat het lint gaat roesten ?

Hier een foto na 24 uur weken

76004

Roeland
08-04-18, 12:35
Lint omgekeerd op de lintzaag monteren met de tanden omhoog gericht dus, dan machine aan zetten en met bronsborstel of harde boenborstel voorzichtig tegen de zijkanten van het lint aan houden en je lint loopt schoon! Wel oppassen niet te hard drukken en kijk uit voor je vingers!!!

groetnis, Roeland

Roestige Spijker
08-04-18, 14:25
Lint omgekeerd op de lintzaag monteren met de tanden omhoog gericht dus, dan machine aan zetten en met bronsborstel of harde boenborstel voorzichtig tegen de zijkanten van het lint aan houden en je lint loopt schoon! Wel oppassen niet te hard drukken en kijk uit voor je vingers!!!

groetnis, Roeland

Hoi Roeland. ... bedankt voor je reactie.
Maar het zit er echt vast op. Ik krijg het maar net met mijn vingernagels los gekrabbeld.
Maar ik zal het eens proberen.

mathieu
08-04-18, 14:48
Heb je al ovenreiniger of kachelreiniger geprobeerd? Remreiniger is een zuivere ontvetter terwijl de troep op het lint eerder een mix van organisch materiaal is wat zich bij cirkelzaagbladen prima laat verwijderen door oven of kachelreiniger.

handig18
08-04-18, 15:07
Dasty van de lidl.
ik heb heter ook al met een stanley mesje afgehaald.

Ronald L.
08-04-18, 15:26
De enige echte dasty is te koop bij de wibra :rolleyes:

handig18
08-04-18, 15:53
Sorry, je hebt gelijk Ronald:D

Roestige Spijker
08-04-18, 16:18
Heren bedankt voor de snelle reacties.
Ik ben aan de slag gegaan met Dasty.
Eerst een paar keer inspuiten. Telkens een paar minuten laten weken en dan met een borsteltje schoon maken. Goed afdrogen en voor de zekerheid met wd40 ingesmeerd.
Ik vond het prima gaan. ...heeft ongeveer 20 minuten geduurd.

76028

76029

Tataaa. .. zo goed als nieuw

76030

mathieu
08-04-18, 22:25
Gewoon een vraagje.
Wat voor zaaglint is dit?

Spaander
09-04-18, 06:45
Goed spul dat Dasty :D
Alleen vraag ik mij af of het goed is om het lint daarna met WD40 in te smeren?
Mvg, :).

handig18
09-04-18, 06:57

Kan zeker geen kwaad.
Je moet in iedergeval zorgen dat je lint goed droog is.
Ik gebruik meestal ook wat wd40 zaag even een paar stukjes droog hout.
Als je de zaag dagelijks gebruikt heb je natuurlijk minder last van roest.
Wat ook goed werkt is petroleum.

henkverhaar
09-04-18, 07:20
Niet alleen goed droog, maar ook goed afgespoeld. Al die vieze syndets uit de Dasty ( ;-) ) moeten wel weg zijn voordat je er WD40 oid op aanbrengt.

rik
09-04-18, 08:35
Niet alleen goed droog, maar ook goed afgespoeld. Al die vieze syndets uit de Dasty ( ;-) ) moeten wel weg zijn voordat je er WD40 oid op aanbrengt.

Ik gebruik oven reiniger, dat is redelijk agressief (dus handschoenen en veiligheidsbril) maar maakt maakt alle zaagbladen, lintzagen frezen en zaagkettingen die ik heb gehad weer blinkend schoon.

Even een leuk weetje over wd40.... voor zever ik weet is het een engelse uitvinding die zijn naam ontleed aan een reeks experimenten voor een waterafstotend middel.... wd staat voor "water detergent" en 40 is omdat het proef 40 is. best grappig toch.

maja158
09-04-18, 10:23
Even een leuk weetje over wd40.... voor zever ik weet is het een engelse uitvinding die zijn naam ontleed aan een reeks experimenten voor een waterafstotend middel.... wd staat voor "water detergent" en 40 is omdat het proef 40 is. best grappig toch.

Dit zijn inderdaad van die leuke feitjes waar niemand iets aan heeft en die je helaas nooit weer vergeet. Dank je wel ;-)

Groet,
Jan

Bert Vanderveen
09-04-18, 11:17
Ik gebruik oven reiniger, dat is redelijk agressief (dus handschoenen en veiligheidsbril) maar maakt maakt alle zaagbladen, lintzagen frezen en zaagkettingen die ik heb gehad weer blinkend schoon.

Je bedoelt natuurlijk 'water deterrent' — detergent is schoonmaakmiddel. : )

wimpie
09-04-18, 12:21
Je bedoelt natuurlijk 'water deterrent' — detergent is schoonmaakmiddel. : )

als we gaan muggeziften, WD40 staat voor Water Displacement, 40th formula :)

rik
09-04-18, 12:40
als we gaan muggeziften, WD40 staat voor Water Displacement, 40th formula :)

Haha wat leuk! ik heb het dus niet helemaal juist onthouden. Hartelijk dank voor deze toevoegingen!

Jos Cuypers
09-04-18, 13:41
Tja, en over muggeziften, harenklieven en het andere (mierenn..ken) gesproken ...

WD40 is de naam van het bedrijf : WD-40 Company,ontstaan in California en het is niet het product.

Wij kennen WD40 van hun bekende "Multy Use" (vaak ook gebruikt als kruipolie) , maar ze maken ook andere producten : kettingsmeer (ook droge smering) / Ketting wax voor motoren / ontvetters etc.

Jos

wimpie
09-04-18, 14:42
Tja, en over muggeziften, harenklieven en het andere (mierenn..ken) gesproken ...

WD40 is de naam van het bedrijf : WD-40 Company,ontstaan in California en het is niet het product.

Wij kennen WD40 van hun bekende "Multy Use" (vaak ook gebruikt als kruipolie) , maar ze maken ook andere producten : kettingsmeer (ook droge smering) / Ketting wax voor motoren / ontvetters etc.

Jos

nu bevinden we ons op glad ijs want WD-40 was wel degelijk een product van de Rocket Chemical Company. De WD40 formule is van 1953 terwijl de naamswijziging van het bedrijf pas in 69 is doorgevoerd. :rolleyes:

Jos Cuypers
09-04-18, 15:09
Wimpie,

geen glad ijs, gewoon ijs met een beetje water op ...:cool:, want het "WAS" hun product dat nu aanbieden als "Multy use".

Voor zij die wat meer info zoeken :

Hun geschiedenis : https://www.wd40company.com/who-we-are/our-history/

Wat ze allemaal verkopen : https://www.wd40company.com/what-we-do/our-brands/

Jos

henkverhaar
09-04-18, 20:01

Alleen staat de 'D' niet voor detergent maar displacement...

Roestige Spijker
10-04-18, 18:54
Gewoon een vraagje.
Wat voor zaaglint is dit?

Dit is een 2TPI 10mm van het merk Leitz. Tanden staan links,rechts,midden.. enz enz.
Deze heeft Ronald voor mij besteld omdat Leitz alleen aan bedrijven levert. Let op!!! je kunt ze alleen per 5 bestellen.

Roestige Spijker
10-04-18, 18:58

Ik heb na de dasty het lint met een katoenen doek heel goed afgedroogd en toen met WD40 ingesmeerd en voor gebruik alle WD40 weer afgeveegd.