Advies machinepark gevraagd

Lidi

Nieuw lid
8 apr 2018
2
0
Goede morgen beste forumleden,

Binnenkort verhuis ik van een flat naar een oude woning op het platteland met een schuur en werkplaats.
Nu ben ik me al een tijdje aan het oriënteren op machines die ik daar wil gaan gebruiken.
Aangezien het een oude woning is, uit 1850, is er het nodige te doen aan de kozijnen en deuren etc. (Het is geen bouwval maar behoeft enig onderhoud)
De kozijnen en deuren etc wil ik zelf gaan maken. Daarnaast wil ik ook meubels gaan maken. Een beetje in de stijl van de 19e eeuw.
Nu word ik een beetje gek van alle mogelijkheden.
Koop ik losse machines of toch maar een combinatiemachine?
Het budget voor de machines is ongeveer € 4000.-
(Zaagtafel, vlak/vandiktebank, freesmachine, afkortzaag en evt lintzaag.)
Veel ervaring met aanschaf van machines heb ik niet, ik lees me gek aan reviews, toch kom ik er nog niet echt uit.
Wordt het nieuw? Of wordt het toch tweedehands?
De werkplaats is ongeveer 9 x 4 met een zolder erboven.
Ik stel eventuele reacties zeer op prijs.

Met vriendelijke groet,

Lidi.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
4000 is heel weinig. 2e hands is dan zeker een optie. MAAR dan moet je wel een beetje weten wat je koopt en bereid zijn om tijd te steken in het opknappen van een oude machine.

Anders zal je je budget heel veel moeten verhogen of je verwachtingen een heel stuk moeten minderen. te beginnen met 1 of misschien 2 machines.

- Je kan bv een dewalt zaagtafel kopen en daar zelf een kast om knutselen dat zie je veel in de VS.
- Je kan kijken naar een Harvey zaagtafel of Hammer K3.
- Je kan zelf een freestafel maken met een hand bovenfrees
- Voor een vlak/van dikte bank zou ik toch niet teveel in de goedkope hoek gaan zoeken. Maar of opzoek gaan een 2e hands Hammer of naar jet. Zijn alleen heel moeilijk te vinden.

success.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Of je zoekt naar zo'n blok onverslijtbaar gietstaal voor een vlak-vandiktebank en zaagtafel. Je moet dan wel weten waar je naar moet kijken.
Heb je wel ervaring in het werken met deze machines?
 

tuoh

Oud hout
2ehandse, Robland, Casadei, Royek, Mini-Max, etc... combi + dito lintzaag en je hebt al wat nodig is om je klussen te klaren.
Je gaat zelfs nog flink wat budget overhouden om de eveneens noodzakelijke snijgereedschappen aan te kopen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Welkom op het forum. Als ik direct een advies kan geven, zou ik in de titel van het topic gelijk aangeven wat je wil, dit geeft meer reacties.

Het is ook handig om aan te geven wat je ervaring is, of je werkplaats krachtstroom heeft en hoeveel tijd je eraan kunt besteden. Ook wat je nu al hebt is handig om aan te geven, anders krijg je advies die je niet meer nodig hebt.

Kozijnen maken is niet eenvoudig, de regels voor verbindingen en lijmen moeten goed gevolgd worden om inwatering en rotten te voorkomen. Tevens is het opsluiten, of gebruik van grote klemmen een must om de kozijnen goed in elkaar te zetten.

Wanneer je al ervaring hebt geen probleem, maar als de motivatie geld besparen is, zou ik er nog eens goed over na denken.
Wanneer je de kozijnprofielen kant en klaar aanschaft en alleen de verbindingen moet maken, heb je geen zaagtafel en vlakvandiktebank
nodig. Een afkortzaag, wat meetgereedschap en een paar houtbeitels zijn dan voldoende.

Voor het meubels maken kun je het zo gek maken als je wil, maar bij het opknappen van een oud pand is de buitenschil eerste prioriteit.

In welk tijdsbestek wil je dit allemaal realiseren? Want een woning opknappen en alle meubels zelf maken is een meerjarenplan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Als je geen krachtstroom hebt, begin dan met dat aan te leggen. Koop dan ouderwetse gietijzeren machines. Een tafelzaag zou mijn eerste aankoop zijn. Dan een vlak en vandikte bank. Als je geen hele brede wil zijn ze vaak redelijk betaalbaar. Ouderwetse freesmachine kan handig zijn, kopen als je een goede aanbieding ziet,met veel snijgereedschap. Afkortmachine, een oude dewalt radiaalzaag kost weinig. Lintzagen van voor de oorlog kosten vaak ook niet veel meer dan de oudijzerprijs. Ook afzuigers komen voor lage prijzen voorbij. Met een beetje geduld moet je dit alles voor minder dan 2000 euro kunnen aanschaffen. Heb je nog wat geld over voor een pennenbank en een boorkolom.
 

Lidi

Nieuw lid
8 apr 2018
2
0
Goede morgen

Hartelijk dank voor de reacties tot nu toe.
Om even terug te komen op wat opmerkingen.

De laatste 30 jaar niet meer met hout gewerkt vanwege: geen tijd, geen ruimte, andere banen en gezin :)
Binnenkort hoop ik met pensioen te kunnen dus tijd komt er genoeg. Een meerjarenplan is dus geen probleem.

De werkplaats is voorzien van 400V krachtstroom. Gelukkig.
Machines heb ik niet, behalve een decoupeerzaag. :) In mijn huidige flat is gewoonweg geen ruimte voor een werkplek.
Ik moet dus min of meer van scratch af beginnen.
Bij de bekende doe het zelfwinkels is niets naar mijn smaak te vinden. Te klein, te licht etc.
Ik ben blij met de komende verhuizing en mogelijkheden die de oude/nieuwe woning biedt.
 
P

Pel

Guest
Ben het met touh eens, ik zou een goede tweedehands Robland kopen, die zijn er genoeg te koop, van meubelmakers die gestopt zijn, heb je nog geld over voor klein gereedschap, veel succes met je project.

Groet Pel.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Krachtstroom is mooi. Tijd ook. Zou dan ook uitkijken naar een Robland combinatiemachine, die worden veel aangeboden.

Wimac is een verdeler: http://www.wimaconline.nl/gebruikte-machines/combinatiemachines/

Den Hertog ook: http://denhertogmachines.nl/gebruikte-machines/

Robland als zoekopdracht op MP levert veel resultaten op. Zijn veel mensen hier op het forum gek van Hammer, maar tweedehands vind je die een stuk minder (lees bijna nooit!).

Wanneer je van scratch begint, denk dan ook aan een werkbank, handgereedschap en voor machines stofafzuiging.
Een knappe bouwzuiger voor de kleine machines is deze Starmix: https://www.hornbach.nl/shop/STARMI...32-EH-incl-accessoires-D/8456269/artikel.html

Voor grote machines heb je een motzuiger nodig, neem deze absoluut mee in je begroting. Tweedehands op krachtstroom zijn ze goed te vinden.

Lijmklemmen kunnen ook een gat in je begroting slaan, en vergeet de snijgereedschappen niet. Elke machine, hoe duur ook, is waardeloos als je er geen hout mee kan snijden, goede frezen en zaagbladen zijn een must.

Op een goede zaagtafel met een goed blad sla je de schaafstap bij restauratiewerk vaak over, aannemers op locatie hebben ook geen combinatiemachine in de bus staan:p, maar in een oude woning is ook niet alles recht, dus handwerk blijft.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Als je kozijnen wil gaan maken, zeker die met een negentiende eeuwse detaillering en zwaarte, dan moet je zware machines gebruiken. De onderdelen zelf worden al heel zwaar.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Een zaagmachine en handgereedschap. Meer was er toen ook niet. En de zaagmachine was vaak nog een raamzaag Door wind of een stoommachine aangedreven.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.555
Gaanderen
Even een heel ander uitgangspunt voor deze renovatie. Wil je nog iets doen aan je isolatie. B.v. naar nul op de meter of gelijkwaardige doelen. Je hebt dan een heel ander soort kozijn nodig. Onze overheid is niet zo betrouwbaar. Ze kunnen je gaan verplichten om te isoleren anders doen ze het wel op de manier van verhoging van de energie prijzen. Standaard kozijn is redelijk eenvoudig te maken maar als er hr ++ of hr +++ in komt is het niet zo eenvoudig. Ik hoop over enige tijd ook een verbouwing/renovatie te beginnen en zit ook te denken over nieuwe machines. Het verhaal kozijnen maken met hr +++ heb ik maar opgegeven. Lijkt me met wat ik nu kon vinden een veel te grote investering voor de kozijnen van een huis. Je hebt meerder freeskoppen nodig die volgens mij tegen de 1000 euro per kop zitten. Zie ik het verkeerd, graag een correctie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.