Kersenhouten schaaltje

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.167
352
Etten-Leur
Hoi,

Vorige maand een klein kersenhouten schaaltje gedraaid en dat leverde weer een nieuwe ervaring op. Het hout kwam van een boom die in januari / februari was omgewaaid in de eigen tuin en na kappen en zagen heb ik daar eerst een kommetje van voorgedraaid. Na een week of twee drogen stond het ding behoorlijk krom getrokken en ovaal op de werkbank. Van de oorspronkelijk wanddikte van plm 10 mm is niet veel meer overgebleven en de buitenmaten zijn ook fors gekrompen zeg maar. Verder viel me op dat spint en kernhout vrijwel gelijk lijken qua mechanische eigenschappen hoewel de kleur en tekening enorm verschilt. De scheurtjes zijn opgevuld met wat Wenge poeder en CA lijm. De afwerking is OSMO Hardwaxolie.

Een paar foto's gaan hierbij.
DSC_5588.jpgDSC_5565.jpgDSC_5557.jpg
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.167
352
Etten-Leur
Rene, bedankt voor de tips, daar moet ik nog wat meer ervaring mee opdoen. Bij deze Kers zaten de scheurtjes er na het weekend eigenlijk al in en ik heb een paar naaldhouten schalen die sinds januari rustig staan uit te drogen zonder noemenswaardige vervorming of scheuren. Idem een paar Lariks / Kastanje schalen (ben ik nog niet over uit) die na een week of wat ook al aardig droog lijken te zijn, maar misschien ben ik wat te ongeduldig.


Grtz Hans
 
P

Pel

Guest
Hans, fruithout scheurt graag, sommige meer, ander minder maar doorgaans scheurt fruithout graag, zeker als het droogproces te vlug gaat. Heb je het schaaltje in een papieren zak gedaan nadat je het voorgedraaid had? Ook de dikte van voor gedraaide schalen is van belang zoals je gemerkt hebt, dikker voor draaien en wat langer langzaam en langer laten drogen is wat ik gelezen heb.

Groet Pel.
 
Zoals pel ook al aangeeft is het belangrijk om de schaal dikker te laten voor het droogproces. ongeveer 10% van de diameter is voldoende als wanddikte. Daarnaast is het handig om de schaal van buiten in te smeren met verdunde houtlijm om het droogproces nog meer te vertragen. Hoe langzamer drogen, hoe minder kans op scheuren.

Ik laat mijn schalen altijd minimaal 1 jaar drogen, zeker de grotere. Ik merk nu echter dat de meeste schaaltjes minstens 3-4 jaar liggen voordat ik ze afmaak, ligt wellicht meer aan mij ook:p
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.167
352
Etten-Leur
Rene, 10% en 1 jaar, daar kijk ik van op.. (ik ben met pensioen dus zoveel tijd heb ik niet meer LOL) en dat vraagt toch een behoorlijke schuur of loods als je regelmatig (wekelijks) een paar schalen maakt. Een draaier uit de VS vertelt via Instagram dat hij zijn schalen in een keer draait oen schuurt op de uiteindelijke maat en daarna laat drogen (kennelijk scheurvorming en ruwe afwerking voor lief neemt als iets rustieks ofzo) en van Toxiq begreep ik dat hij een manier zoekt om het proces wat te vereenvoudigen. Het maakt me wel nieuwsgierig hoe andere draaiers zich hierin een weg vinden.

Ik heb de andere stukken van de kerselaar ingesmeerd met houtlijm om het drogen via de koppen te vertragen, maar bij de schalen heb ik daar nooit bij stil gestaan, wel een doos met spaanders maar dat was niet zon succes (te nat).

(wordt vervolgd hoop ik).

Grtz Hans
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Rene, 10% en 1 jaar, daar kijk ik van op.. (ik ben met pensioen dus zoveel tijd heb ik niet meer LOL) en dat vraagt toch een behoorlijke schuur of loods als je regelmatig (wekelijks) een paar schalen maakt. Een draaier uit de VS vertelt via Instagram dat hij zijn schalen in een keer draait oen schuurt op de uiteindelijke maat en daarna laat drogen (kennelijk scheurvorming en ruwe afwerking voor lief neemt als iets rustieks ofzo) en van Toxiq begreep ik dat hij een manier zoekt om het proces wat te vereenvoudigen. Het maakt me wel nieuwsgierig hoe andere draaiers zich hierin een weg vinden.

Ik heb de andere stukken van de kerselaar ingesmeerd met houtlijm om het drogen via de koppen te vertragen, maar bij de schalen heb ik daar nooit bij stil gestaan, wel een doos met spaanders maar dat was niet zon succes (te nat).

(wordt vervolgd hoop ik).

Grtz Hans

Een optie om scheuren tegen te gaan is door het hout te koken als het nog vers is, heb ik een keer gehoord. Het precieze weet ik er niet van maar door het te koken in een snelkook pan gaan de houtcellen kapot en levert het minderscheuren op. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar andere leden van het forum wel.

En wat betreft de grote van de schuur: juriaan bood laatst een heleboel voorgedraaide houten schalen aan, dat scheelt weer wachttijd en ruimte. Ik weet niet of hij nog wat heeft liggen??
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.167
352
Etten-Leur
ik ben nog aan het leren, dus is het wel aardig om met verschillende stukken te starten en de ervaring op te doen. Grtz Hans
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.167
352
Etten-Leur
Op mijn beeldhouwcursus hebben we een oud (kerkelijk) beeld besproken waar in de instructies gevonden waren hoe het hout was voorbewerkt om werken zoveel als mogelijk tegen te gaan, koken (om iets aan de hout structuur te veranderen) en lang laten drogen stond daar ook bij. Ik lijk met hout-draaien op een zeephelling beland te zijn... LOL
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.920
846
Oss
Je kunt een schaaltje van nat hout in een keer dun af draaien.
het zal dan wel vervormen, maar meestal niet scheuren.
Na droging de bovenkant vlak draaien.
enigste nadeel is dat het schaaltje ovaal is....:cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.