draad door houten kandelaar krijgen

dewbrinkman

Nieuw lid
6 jan 2011
1
0
Hallo,

Ik heb 2 houten kandelaren waarvan ik graag een lamp van wil maken.
Nu dacht ik dat de kandelaren hol waren, echter dit is niet het geval.
De kandelaren zijn 78 cm hoog, nu is dus mijn vraag hoe krijg ik gaten in de kandelaren zodat er een draad in kan voor de verlichting? Zijn er houtbewerking bedrijven die dit kunnen boren of kan ik zelf boren?
Zoja, wat voor boor heb ik nodig en heb ik genoeg aan een gewone Makita boormachine?

Mvg
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Misschien maak je een kans met een slangenboor van 40cm lang. Moet je wel rustig en recht kunnen boren een kolomboormachine zou dam wel lekker zijn... je moet dan vanaf twee zijden in boren anders ga je het nooit halen.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Zou je wat foto's kunnen posten? Dat maakt de oplossing vinden zoveel makkelijk.

Idd denk ik ook een slangenboor, en daarna wellicht een forstner boor als je meer ruimte nodig hebt. Dit vraag wel wat vermogen, dus een kolomboormachine is noodzakelijk. En vaak materiaal lossen als je zo diep boort!

Ik meen dat er ook verlengstukken te koop zijn voor boormachines, ik kan me alleen niet meer herinneren waar. M'n pa laste gewoon zelf een staaf aan de boor, maar er moet een betere oplossing zijn. ;)
 

WR1944

Oud hout
Dit lijkt veel op het boren van kanonslopen. Indertijd werden daar zgn. kanonboren voor ontwikkeld. Grof gezegd bestond de boor uit een lang cilindrisch deel met aan de voorkant een enkele snijkant en een ruimte om de spanen op te vangen. Er werd eerst voorgeboord en met de kanonboor nageboord op het uiteindelijke kaliber. Het lange cilindrische deel zorgde er voor dat de boor niet ging verlopen. Om wrijving te verminderen werd er rijkelijk gesmeerd, meestal door een kanaal in de lengterichting van de boor.
Ik denk dat je met speedboren snel gaat verlopen omdat je totaal geen geleiding hebt. Als je een speedboor van een verlenging kan voorzien en een meedraaiende bus met dezelfde diameter als de boor op de verlenging kan vastmaken vrij dicht bij de kop boots je het effect van een kanonboor redelijk goed na. Door de draaiende bus krijg je geen wrijving met het hout. Het klinkt als een hele operatie voor een paar gaatjes maar op een lengte van 78 cm kom je snel door de zijkant heen.
Een andere methode is met een stalen pijp van de gewenste diameter. Vijl aan de kop tanden, natuurlijk in de goede richting, lijn het geheel goed uit en begin met boren op een hele lage snelheid. Door de tanden iets naar buiten te laten uitsteken (enkele tiende mm) krijg je wat vrijloop en daardoor minder wrijving. Je zal steeds de houten kern moeten verwijderen en het zaagsel verwijderen.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
hallo dewbrinkman

In mij werk kom ik dit wel vaker tegen, voor het wegwerken van kabels door bv gebinten. Bij de beter gereedschapswinkels kan je speed boren kopen van 6 /8 /10/12 mm kopen tot wel 80 cm lang. Ook kan je daar nog eens verlengstukken bij kopen. Ik gebruik ze wel eens om door een deur heen te boren.vanuit de slotkast tot aan de scharnieren. Een waarschuwing:als er een knoestje oid in de kandelaar zit dan kan de boor heel gemakkelijk verlopen :eek: en dan verpruts je de kandelaars. Van 2 kanten boren is ook nog een optie. Voor dat je gaat boren eerst maar eens oefenen in een paar stukken proefhout.

Hartelijke groet Hugo
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ben het helemaal met hugo de armadaman eens en timmertje zei het ook al. De wat betere ijzerwarenwinkel heeft lange speedboren, of een verlengstuk te koop. Een kandelaar van bijna 80 cm hoog zal een redelijke diameter hebben, een beetje met beleid op de elektrische handboor, moet dat wel goed komen!!

jaap
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo dewbrinkman

Dat was ik even vergeten maar Jaap herinnerde me er net aan ;) . In de schuur heb ik nog een machientje voor deze klus staan. :lol: :lol:

Hartelijke groet Hugo

PS : Het boren van die gaatjes doe ik zelf altijd met een accu tol. Gewoon op het gevoel en je ogen goed gebruiken
 

Bouk

Nieuw lid
12 sep 2010
21
0
Kan de kandelaar uit elkaar?
Past `ie`misschien in een grote draaibank,er zijn draaibanken met een holle as
waardoor je kunt boren (beperkte diameter)
groet Bouk
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.