Linnen bekleding Rolluik bureau vervangen

casperb71

Nieuw lid
24 jul 2017
7
0
Overijssel
Hallo,

Ik heb een oud bureau gekocht (ergens rond 1940) en wil het opknappen voor de hobbykamer.
Het geheel is al uit elkaar gehaald en ga het in een lichte kleur spuiten. Eerst ontvetten, grondlaag en daarna kleur op maat.
Ik heb al diverse meubelstukken zo verwerkt en dat gaat prima.

Nu heeft dit bureau een rolluik en dat zijn allemaal kleine latjes die op een soort van doek zijn geplakt. Als ik de bovenkant spuit dan blijf je het donkere doek zien en loop je de kans dat de latjes aan elkaar blijven plakken tijdens het drogen.
Ik wil eigenlijk het doek vervangen.

kaal-bureau.jpg

Ik heb de volgende vragen:

  • Heeft er iemand ervaringen hiermee en zou je dit met mij willen delen
  • Weet iemand wat voor soort doek er gebruikt wordt en wat ik hiervoor in de plaats kunnen nemen
  • Welke lijmsoort kan ik het beste gebruiken
Alvast dank
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Jaren geleden ooit gedaan, geplakt met textiellijm, kleur van het doek zo goed mogelijk afstemmen op de kleur van de lamellen.
De ondergrond was canvas, dat was ook wat erop zat.
 
P

Pel

Guest
Met kleine nietjes vast schieten en lijmen, ik weet niet meer welke lijm ik toen heb gebruikt (bisonlijm?), maar wat Ronald zegt textiellijm zou wel kunnen, anders even een test doen.

Groet Pel.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ik heb ooit een nieuw meubelstuk gemaakt, met zo'n soort rolluik. Ik heb er een stevig stuk katoen op geplakt, gewoon met witte houtlijm, niet geniet. Ik had ook eerst een stukje getest en dat bleek prima te werken. Nieuwe stof eerst een paar keer wassen, lijkt me. Succes!
 

casperb71

Nieuw lid
24 jul 2017
7
0
Overijssel
Het is allemaal goed gelukt!

Bij een stoffenzaak heb ik overleg gehad en een stukje van het oude doek meegenomen.

De keus was gevallen op Outdoor Teflon Coated Katoen.
Deze had een waterafstotende laag en daar zou de lijm goed op hechten.

De latjes werden 1 voor 1 van het doek gehaald en met de bandschuurmachine de oude lijm verwijderd.
Het rook wel een beetje naar Bisonkit.
Vervolgens alles eerst op kleur gebracht.

Bij het raadplegen van diverse soorten lijm, kwam ook de Bisonkit naar voren en deze werd dan ook gekozen.

Het doek werd in een mal op de tafel vast gespannen en een strookje van 5 cm werd ingesmeerd. Ook een aantal latjes werden ingesmeerd en even laten indrogen. Hierna op het doek gelegd en met wat gewicht aangedrukt.
Vervolgens zo doorgegaan tot alle latjes waren vastgelijmd.

IMG_1200-a.jpg
IMG_1201-a.jpg

Uiteindelijk bleek na 24 uur dat de latjes PERFECT vastzaten aan het doek en werd het overtollige materiaal weggesneden.
Alles weer in elkaar gezet en ben er zeer content mee.

IMG_1213-a.jpg
IMG_1214-a.jpg

Aan de achterzijde vond ik nog een watermerk.
Mogelijk zegt iemand dit nog iets.
IMG_1192.jpg
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
denk dat de stempel een controllestempel is van het bedrijf die ze gemaakt heeft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.