Record Power AC400

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Heeft er iemand ervaring met deze luchtfilter?
Mijn werkruimte is 5m x 5m, dus ik zou normaalgezien met deze voldoende filtering moeten hebben.

AC400.jpg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Ik ben er afgelopen week ook sporadisch wat naar aan het zien.. Deze, of de Felder AF500. Maar die laatste zou maar filteren tot 1 micron, terwijl 0,4 toch wel aangeraden is dacht ik?
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Deze zelfbouwunit heb ik ontwikkeld.
Een deel van de foto's van het topic is helaas verdwenen, maar ieder die geïnteresseerd is mag gerust vragen naar de mogelijkheden.
De filterset die ik in de unit heb verwerkt en die ook voor iedereen bij mij verkrijgbaar is, filtert gegarandeerd 0,4 micron volgens EN779 ( Klasse F9)
Er is inmiddels een nieuwe norm, ISO 16890, die dit jaar de EN779 gaat vervangen.
Deze nieuwe norm specificeert fijnstofklassen PM1, PM2,5 en PM10 of groffilters volgens ISO coarse.
Het fijnfilter wat ik gebruik is volgens deze nieuwe norm (en ik doe zelf de metingen) ePM1 -90 % wat inhoudt dat dit filter 90% van alle deeltjes tot 1 micron tegenhoudt.
Filters gebruikt in de Record, Micronclean, Jet etc. halen dit bij lange na niet.
Hier worden filters met veel kleiner oppervlak gebruikt en opener structuur. Meestal wordt F7 ingezet. Meestal wordt dan maar een deel tot 1 micron tegengehouden.
Veel forumleden hebben de zelfbouwunit hangen en zijn tevreden.
Ik wil nog wel opmerken, dat een fijstoffilter unit alléén niet voldoende is.
Tijdens werkzaamheden, zoals schuren etc. is het verstandig bescherming te dragen. Een goed masker is een must!


Groet,

Kor
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Beste Kor,
Er zijn hier meer leden die dezelfde fijnstoffilter al hebben o.a. van het merk jet, rutlands en nog meer merken met dezelfde afmetingen.
Is het niet mogelijk dat jij toch nog voor deze fijnstoffilters de filters kan leveren?
Ik weet dat je die maat niet had maar is het misschien mogelijk dat deze gemaakt kunnen worden tegen een redelijke prijs?
Mvg, :).

@Fluo,
Ik heb er een van Rutlands dat is dezelfde unit en deze is prima voor jouw ruimte geschikt ik heb er veel plezier van maar.... inderdaad gaat het filter maar tot 1 micron en dat is jammer want 0,4 is natuurlijk veel beter.
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Mij mag je gerust een PM sturen met de mogelijkheden, Kor. Zeer graag zelfs. Lijkt me iets efficiënter dan het hele topic doorspitten :)
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ik had het zelfbouwtopic natuurlijk ook al bekeken.

Deze AC400 kost 199€. Volgens mijn schattingen zou de zelfbouwunit niet noodzakelijk voordeliger zijn, alle onderdelen samen zullen waarschijnlijk ongeveer op dezelfde kost uitkomen, en natuurlijk ook de tijd die je nodig hebt om de onderdelen te verzamelen en de unit de bouwen?
Is het een optie om via u Kor, eventueel beter vervangfilters voor de AC400 te kopen die wel voldoende filteren? Als ik het correct gevonden heb, dan hebben de filters een afmeting van 17" x 10".
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Is het een optie om via u Kor, eventueel beter vervangfilters voor de AC400 te kopen die wel voldoende filteren? Als ik het correct gevonden heb, dan hebben de filters een afmeting van 17" x 10".
Bij staat op de zijkant van het voorfilter 421x241x45mm maar de ruimte waarin het moet passen is iets groter en kan er volgens mij 425x245x45mm in.
De lengte/diepte van het 2 zakken van het zakkenfilter erachter is ongeveer 190-200mm.
Mvg, :).
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Helaas passen de industriële filters die ik kan leveren niet.
De standaard in de industrie is 595x595mm en 300 tot 600 diep.
De kleinste filters zijn zgn halve van 595x289 mm.
Speciaal filters laten maken is alleen interessant bij grote aantallen. (>5000)
Er moeten dan nieuwe spuitgietdelen komen en een aangepast filterpakket.
Dat wordt hem dus niet.
De keuze is aan de gebruiker; een nieuwe bouwen met betere werking/efficiency of de bestaande blijven gebruiken.

Groet, Kor
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Voor 80 euro heb je een ‘halve’ filterset (fijnfilter 70 € en voorfilter 10€) geschikt voor de meeste werkplaatsen van ons.
Een ventilator van bijvoorbeeld 500 m3/h kost ca 75 euro. Even zoeken op het net naar centrifugaal of slakkenhuis ventilator.
Voor 6,95 wordt in NL verstuurd.
Daar komt nog wat plaatmateriaal en een snoer met stekker bij.
Naar wens is de unit uit te breiden met afstandsbediening of bv of een tijdrelais.
Zo heb je voor een redelijk bedrag een goed werkende unit die lang meegaat.
De mijne draait 2 jaar met hetzelfde voorfilter en al meer dan 5 jaar met hetzelfde fijnfilter wat nog wel een paar jaar mee kan.

Groet, Kor
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.