Combinatie hout en epoxy

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Appel wortelstuk ingegoten in epoxy en gedraaid tot een bol.

Diameter van de bol is +/- 100mm, steuntje is eik met pootjes in beuk.

Door de onvermijdelijke reflecties in de bol is het niet zo eenvoudig om mooie foto's te maken.
Toch ben ik tevreden met het resultaat van zowel de bol als de foto's.

DSC_8627.jpg

DSC_8628.jpg

DSC_8630.jpg

DSC_8633.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
179
's-Hertogenbosch
Geen druk en ook geen vacuüm.

De gebruikte epoxy heeft een open tijd van enkele uren en een uithardingstijd van 5 tot 7 dagen.
Luchtbellen hebben tijd genoeg om op te stijgen en te verdwijnen.


Zelf wilde ik ook iets met epoxy gaan doen alleen hield het gebruiken van een drukvat of vacuüm mij tegen. Dit zou een hele goede oplossing zijn:D
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Heeeel mooie combinatie.

Je houd ons wel in spanning.... welke epoxy heb je gebruikt en hoe heb je die geweldige glans gekregen.

Dit is de epoxy, stond reeds in mijn vorige post.

De glans bekom je door eerst droog te schuren tot P800, dan nat schuren met micro mesch (P1500 tot 12000) en tenslotte polieren met het Beal Buffing systeem.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Paul....

Dit lijkt een betere epoxy dan welke ik gebruik. De epoxy die jij gebruikt is ook nog eens uv bestendig...super.
Hoe "hard" is de epoxy na het uitharden ? is deze goed te snijden met hhs staal ?

Nogmaals, prachtig eindresultaat .
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
@Roestige Spijker, de epoxy wordt onder meer aangeprezen als glas vervanger/imitatie en is dus vrij hard. Het is wel te snijden met een standaard guts mits heel kleine afnames. Het beste resultaat kreeg ik met een HM wisselplaatje van 6mm diameter uit de metaalbewerking. Die plaatjes snijden de epoxy heel mooi in lange slierten, maar op het hout gedeelte van de bol is het resultaat natuurlijk veel minder mooi. Daarom heb ik nu plaatjes besteld voor de bewerking van aluminium die zowel hout als epoxy snijden, hoop ik.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
@Jurriaan, over het onderstel zijn de meningen hier ook verdeeld, ik ben iets anders aan het uitwerken.
Gelukkig is mijn kogel veel beter onder controle te houden ;)
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Henk.... Ik gebruik tot nu toe Epoxy giethars van polyestershoppen.nl Deze is, na uitharden, goed te verspanen maar gevoelig voor warmte. Dus buffen gaat moeizaam.

Paul... Heb je ook al de "normale" HM plaatjes voor houtbewerking geprobeerd ?
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Ik weet niet welke epoxy polyestershoppen.nl jij gebruikt van maar ik zou deze epoxy nemen.

"Normale" HM plaatjes voor houtbewerking zijn volgens mij plaatjes voor aluminium uit de metaalbewerking. Correct me if i'm wrong.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Ik weet niet welke epoxy polyestershoppen.nl jij gebruikt van maar ik zou deze epoxy nemen.

"Normale" HM plaatjes voor houtbewerking zijn volgens mij plaatjes voor aluminium uit de metaalbewerking. Correct me if i'm wrong.

ik gebruik deze https://polyestershoppen.nl/epoxy/epoxy-giethars-202.html.
De epoxy wat jij voorstelt heb ik nog niet gezien op hun site. Is misschien nog niet zo lang te krijgen.... heb ook al ongeveer niet meer gekeken op hun site.
Bedankt voor de tip.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.