Aandrijfriem voor Gude GMH 2000

beeldhouwer

Actieve deelnemer
Goedendag mede-houtbewerkers,

ik heb een vraagje,
voor het vrijwilligerswerk wat ik doe heb ik een Gude GMH 2000 vandiktebank overgenomen,
Voor veel werk hebben we die niet echt nodig, in sommige gevallen kan het echter handig zijn.
Echter, een tijdje terug is de aandrijfriem stuk gegaan en sindsdien staat hij nutteloos in de hoek en nu wil ik hem eigenlijk toch maar repareren voor die keer dat we hem wel nodig hebben.
Heeft iemand hier toevallig ervaringen met het aanschaffen van een nieuwe aandrijfriem en het bevestigen hiervan?

(en door wat rondzoeken hier op het forum, heb ik al begrepen dat deze machine eigenlijk alleen interessant zou zijn, als je een oud-ijzer-boertje bent, maar goed, voor nu toch nog maar repareren en gaandeweg ooit wellicht een andere/betere ;-)
 

beeldhouwer

Actieve deelnemer
Hoi Fantic,
dank voor je reactie!
Ik ben meteen even gaan kijken en hij ging eigenlijk makkelijker van het apparaat af dan ik had verwacht, dus een nieuwe erop doen zal misschien ook een kwestie zijn van tegelijkertijd ronddraaien en tegelijkertijd de riem steeds een ribbeltje opschuiven/duwen.
Nu ik hem eraf heb kan ik inderdaad ook wat beter kijken hoe hij eruit ziet.
De buitenkant heeft ribbels, die dwars op de lengte staan (geen idee of iemand snapt wat ik daarmee bedoel :)
De binnenkant heeft ook ribbels, maar die gaan juist met de lengterichting mee.
De buitenkant heeft, als ik goed heb geteld 87 ribbels (het aantal dalen van die ribbels),
De binnenkant heeft er 5 of 6, dan weet ik niet zeker omdat hij stuk is over de lengterichting.
De lengte is ongeveer 32,5 cm (plakband aan de binnenkant rondom geplakt, die er weer afgehaald en op een vlakke ondergrond gemeten.013.jpg
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Op de poelie waar je hem hebt afgehaald, zitten daar gleuven in de lengterichting of overdwars? Als ze in de lengte zitten, hoeveel groeven zie je dan 6?

Ik moest even zoeken naar de juiste benaming voor deze snaar maar ik kon m zo niet direct vinden. Maar ik wist ff niet meer waar ik moest zoeken maar dit is de code die je zoekt 130J6 (imperial) 6PJ330 (metrisch) als de groeven in de lengte richting van de snaar zitten
Even bij Ali gekeken en dit is kwa aanbod een hele mooie maar de verzend kosten wat hoog. Daar kun je ook kiezen welke lengte en aantal ribbels je nodig hebt, als je daar goed zoekt kom je er genoeg tegen.
 
Laatst bewerkt:

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
dit zijn redelijk standaard riemen, vandaar ook dat op die ALI site een hele lijst aan mogelijkheden zijn, maar dus zoals je ziet ook verschillende maten, wees zeker van de maatneem bv een touwtje en trek dat om de poelies heen zet een dunne streep op het touw waar ze langs elkaar langs komen en meet dat dan op, deze shop heeft er 2 voor je voor 18 USD
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
leveranciers van standaard-aandrijfriemen zijn hier al een aantal keer langsgekomen - zoeken binnen het forum zou dus ook voldoende suggesties op moeten leveren. Persoonlijk haal ik mijn riemen bij keilriemenexpress.de, maar de andere aanbieders hebben ook tevreden klanten ;-)
 

mostudio

Actieve deelnemer
22 aug 2017
62
0
Den haag
Dit type riem noem je een multi riem.
Je moet even de tand steek meten met een schuifmaat op de pully.
Dan weet je welke riem type nodig heb.
Tand top naar tand top op de pully
Riem lengte is de lengte van de riem als je hem zo gezegd door knipt en na meet.
Riem breedte wordt in tand aantal vermeldt.

Voor een voorbeeld kijk even op de site van optibeld daar kan je pdf' s downloaden van riemen (PJ riemen)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.