Onbewerkt oud iepenhout tomatensoep-proof maken

Cory

Nieuw lid
12 okt 2008
24
0
Hallo,

Ik heb een tafel besteld van oud iepenhout. Nu is hij onbewerkt dus ik denk dat ik er iets aan moet doen voordat het eerste bord spaghetti bolognese eroverheen gaat en hem voorgoed verknalt.. ik kan me niet voorstellen dat dat niet tussen al die rustieke nerven in gaat zitten en erin dringt. Ik heb nog een bus blanke parketlak op waterbasis dat hout nauwelijks donkerder maakt. Is dat een goed idee?
Overigens, het materiaal lijkt totaal niet op de tafel van guido.

Vriendelijke groet,
Cory
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Cory, mijn antwoord is simpel, blanke kleurloze parket lak is het beste product wat je maar kunt gebruiken om je tafelblad te beschermen, vergeet andere oplossingen.
Ik heb hetzelfde gedaan met de tafel in mijn woonkamer, nooit geen nare plekken meer op het tafelblad, zo de kleinkinderen kunnen rustig morsen op het tafelblad, ben er heel tevreden mee!!
Ad :)
Oh voor ik het vergeet, van harte welkom.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ook van harte welkom Cory, lak is inderdaad een redelijk onderhoudsvrije afwerking, maar het lijkt toch altijd een beetje plastiekerig. Als het mooi hout is, zoals iepen, is een afwerking met Osmo hardwax olie ook een hele fraaie. Is ook duurzaam en ook bedoeld voor het beschermen van houten vloeren. Als een lakafwerking beschadigt (waar je vaak achter komt als er al wat vocht in is doorgedrongen) dan ben je wel verplicht alle lak van de tafel te schuren en opnieuw te lakken. Een olie afwerking is veel gemakkelijker te herstellen en is ook na vele jaren met een doekje olie (en eventueel fijn staalwol) weer mooi te krijgen. Wat is het verschil van jou tafel met die van Guido??

jaap

Ps, wie weet wat voor een prachtig patina een bord spagetti bolognese op een iepen tafel achterlaat; of een mooie herinnering wordt aan een fijne avond!?!
 

Cory

Nieuw lid
12 okt 2008
24
0
Hoi,

Bedankt voor de reacties :)

Naar mijn herinnering is het hout lichtbruin/grijzig met zeer diepe grote nerven, terwijl de tafel van guido licht geel/oranje oogt. Iets tussen deze twee kleuren in:

iepenam.JPG


iepen-amerikaans_small.JPG


Maakt hard-wax het niet veel donkerder?
Ik zal in ieder geval eerst proeven doen op de achterkant van het blad, compleet met tomatensoep tests :).
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Ik ben een echte hardwax olie fan, gebruik eigenlijk alleen maar dit spul voor al mijn massief houten meubelen. De kleurloze matte of zijdeglans hardwaxolie van Osmo voldoet mij prima.
Essen, esdoorn, eiken en zelfs mahonie blijven mooi op kleur en worden bijna niet donkerder.

Kor
 

Cory

Nieuw lid
12 okt 2008
24
0
Hallo,

De tafel is inmiddels bezorgd, en het is me gelukt om hem zonder rugbreuk gemonteerd en op zijn plek geinstalleerd te krijgen! Ik schat hem op meer dan 40 kg, ik kon hem nét, door er met met volle gewicht aan te gaan hangen, omgekieperd krijgen. Op de bijgesloten handleiding stond dat hij met een sealer moest worden behandeld; zij noemden houtzeep. Op de een of andere manier dacht ik toch dat hij beter bij de rest van de meubelen zou passen als hij blank werd gelakt, ondankt het "plastic" effect. Hij was namelijk wel erg rustiek, anders dan in de winkel waar waarschijnlijk een perfect exemplaar tentoongesteld stond. Daarna heb ik er nog wat boenwas in gewreven om de nerven iets donkerder te maken, behalve in de kopse kanten die anders te donker zouden worden. Ik geloof dat het wel een mooie tafel is, hij is licht goudbruin met grote ronde diepliggende sprookjesbosnerven, maar ik moet er nog erg aan wennen, omdat ik altijd rond, wit-met-glas heb gehad.

Vriendelijke groet,
Cory
 

Cory

Nieuw lid
12 okt 2008
24
0
Ik ben eigenlijk vreselijk benieuwd waar dit "hergebruikte" hout vroeger voor kan hebben gediend?
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
We zijn nu wel erg benieuwd naar het resultaat.
Kan je een foto laten zien van de tafel?
Ik hoop dat je veel plezier hebt van de nieuwe tafel.
 

Cory

Nieuw lid
12 okt 2008
24
0



De kleur op de foto is niet correct; het is geliger, goud-achtiger bruin. Ik heb de boenwas er inmiddels weer vanaf gehaald want ik vond hem toch wat vreemd glimmen.
 

MartinNL

Nieuw lid
23 dec 2008
4
0
Rotterdam
hallo cory,

Ik ben nieuw op dit forum en weet nog maar weinig van meubels en hun afwerking.
Alleen van vloeren weet (bijna) alles, ik ben namelijk al 15 jaar parketteur. Over de afwerking van de tafel. Osmo hardwax mat is van oorsprong een vloerwas maar is perfect te gebruiken op een meubel. Maar het kleurt iets aan. De skylt (lak) is alleen maar bedoeld voor vloeren (voor meubels is de "viscositeit" te hoog. Hij vloeit "te" goed, perfect voor vloeren maar minder voor meubels. Ik heb een keer een kastje hiermee af gewerkt en zowel met de kwast als met een roller krijg je snel "zakkers", dat moet dan weer weggeschuurd worden. Meubellak vloeit meestal wat minder en geeft daarom geen zakkers.

Als je persé Skylt wilt gebruiken, moet je dus ontzettend goed opletten en vooral zeer dun opbrengen en minimaal 4 !!! lagen. Wel een supermatte uitstraling en inderdaad alsof het onbehandeld hout is.

groet

MartinNL
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.