Alternatief geïmpregneerd hout

StijnV

Actieve deelnemer
4 dec 2016
44
1
Hallo,

Ik ben van plan om een houtopslag te maken voor brandhout. Omdat geïmpregneerd hout niet het milieuvriendelijkste product is overweeg ik iets anders te gebruiken.

Welke alternatieven heb ik?

Heeft iemand voorbeelden van wat ze zelf gemaakt hebben of goede ideeën?

alvast bedankt!
Stijn
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Aan wat voor ontwerp ben je aan het denken? Mijn 'haardhoutopslag' buiten is een bouwsel van aan elkaar gelaste tweedehands hoekijzers, waar ik ook weer gebruikte kratten van 60x40 in schuif. Afgedekt met plastic golfplaten - die waren nieuw. Maar dit bevindt zich niet in het zicht, dat maakt wel uit vermoed ik.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Je kan ook hout gebruiken dat van zich zelf al goed tegen de elementen kan, douglas bijvoorbeeld
Zolang je het maar net iets boven de grond laat beginnen
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Of gewaterd Lariks, lekker duurzaam en stabiel. Zoals Sang al aangeeft, vergroot je de duurzaamheid vooral door goed na te denken over details zodat het hout niet voortdurend vochtig is. Voor de palen etc die de grond in gaan zou ik FSC hardhout kopen, da's duurzamer dan geïmpregneerd waaibomenhout.

succes ermee,
Hans
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Niet geheel onbelangrijk, om hoeveel hout gaat het ?
Wij hebben totaal 18m3 opslag voor brandhout, dat vergt iets meer ruimte/planning dan 1 of 2 m3
 

StijnV

Actieve deelnemer
4 dec 2016
44
1
De houtopslag staat niet in het zicht, en zou toch een 16m3 hout moeten kunnen bergen. Al wat gezocht en ik zou misschien best ijzers in de beton ingieten waarop ik mijn palen bevestig, zo staat de onderkant droog.

Is 'Lariks Douglas' hetzelfde als 'douglas' wat jullie hier aanbevelen? Want zo wordt het op bepaalde sites aangeboden.
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Ik ben van plan om een houtopslag te maken voor brandhout. Omdat geïmpregneerd hout niet het milieuvriendelijkste product is overweeg ik iets anders te gebruiken.
Mijn afdak is gebouwd van vuren, de dakbedekking bestaat uit platen (capaciteit ongeveer 10m3 houtblokken) Toen we het huis kochten stond het afdak er al, dat is nu vijftien jaar. Zolang hout buiten is en de wind er doorheen kan, kan het niet rotten. Ook onbehandeld vuren niet. Ons afdak is nog 'als nieuw' en zal naar verwachting nog tientallen jaren meegaan.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.