Verstek nauwkeurigheid Bosch GKT55GCE

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
131
0
Goede morgen, hoe vinden de eigenaren van de Bosch GKT55GCE de nauwkeurigheid van de 45 graden stand. Bij de test van gereedschappro scoort de zaag hier niet bijster hoog in omdat de aanslag maar aan 1 zijde zit. Hoe is dit in de praktijk. Ik wil met een nieuwe invalzaag meubels goed in verstek maken en zoek hiervoor een goede nauwkeurige invalzaag.
 

Mrt

Nieuw lid
31 jan 2013
15
0
Daar ben ik wel tevreden over. De nauwkeurigheid vind ik prima, enige bezwaar is dat de machine wil omvallen in de 45gr stand. Je hebt dus 2 handen aan de machine nodig om de boel stabiel te houden. Dat is wel eens geklooi. Mocht je veel meubels willen gaan maken zou ik toch ook kijken naar een zaagtafel, die zijn daarvoor heel prettig. Ik heb daar de ruimte niet voor en ben heel erg blij met deze bosch!
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Of een Makita SP6000 met bijbehorende geleiderail. Makita heeft namelijk een lipje zodat die bij verstekzagen niet omdonderd. Wel moet je tijdens zagen twee handen gebruiken omdat dit lipje niet bedoelt is voor b.v. precies 45 graden zagen (krijg je iets van 47 graden denk ik)
 

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
131
0
Bedankt voor je reactie. In die testen scoort de Bosch beter dan de Makita, daarom neig ik toch maar de Bosch. Al is het prijsverschil met de Festool ook niet onwijs groot.. twijfel twijfel
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Al die machines doen dat waar ze voor gemaakt zijn.
Het is de gene die er mee werkt, die bepaald hoe het resultaat er uiteindelijk uit ziet.
En 45 graden altijd met twee handen zagen.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Ik heb deze ook kan je echter geen advies over de 45 graden geven. Echter het voordeel tov festool is de smalle linealen zodat je ook eenvoudig smalle werkstukken kunt zagen.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Heb een Bosch met lineaal (gekocht via http://www.werkzeugschade.com/, vergelijk maar eens via idealo.de). De gradeninstelling kun je voor en achter instellen met een schroef. De voorste heeft inderdaad een richeltje en achter niet? Maar dus wel voor en achter een schroef. Sowieso moet je nooit vertrouwen op gradenbogen op je machine, want het is niet geijkt.
Als je nauwkeurig wilt werken, kun je beter ook investeren in een hoek-blokhaak zoals deze https://www.hogetex.com/meten/haken/hoekhaken/hoekhaak-met-aanslag-naar-din875-1. Leg m ertegen aan om te controleren en klaar.

Verder, een zaagtafel is ook wel een goede investering. De invalcirkelzaag gebruik je voor plaatmateriaal, de zaagtafel om het verder af te werken.
 
Laatst bewerkt:

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Ja, Bosch, Festool of Makita. Zelfs Mafell, maar dan betaal je de hoofdprijs ;-) Nu ben ik Bosch-fan (ook mede vanwege het feit dat het een stichting is (https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Bosch_Stiftung) en ze veel goeds voor de samenleving doen. En de Bosch GKT55 is eigenlijk een Mafell ... (zie ook dit draadje http://www.woodworking.nl/archive/index.php/t-9996.html )

Uiteindelijk draait het niet om de machine zelf, maar om de persoon die hem moet bedienen. Het is net zoals met fotograferen. Je krijgt geen mooiere foto's door een duurder toestel, maar door ervaring. Een duur toestel helpt daarbij.
 

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
131
0
Bedankt voor je uitleg! Ik werk nu met een Batavia invalzaag maar die heeft wat speling op de geleiding. Binnenkort gaan we misschien verhuizen en wil dan wat knappers aanschaffen.

De mafell vind ik ook wel te veel geld. De Bosch is ook weer een stukje duurder dan de Makita maar heb, net als jou, al meer Bosch spul
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Bedankt voor je uitleg! Ik werk nu met een Batavia invalzaag maar die heeft wat speling op de geleiding. Binnenkort gaan we misschien verhuizen en wil dan wat knappers aanschaffen.

De mafell vind ik ook wel te veel geld. De Bosch is ook weer een stukje duurder dan de Makita maar heb, net als jou, al meer Bosch spul
Ja het is wel handig als je één Bosch met een stekker hebt, je de andere apparaten met dezelfde stekker hebt .. of wacht, was dat met accu's :rolleyes: :p
 

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
131
0
Haha het is meer dat een positieve ervaring met een merk vertrouwen geeft ten opzichte van andere merken
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Sowieso, je zit al in de hogere regionen. Het is gewoon een goed apparaat waar je mee moet leren werken, de ups en downs moet leren kennen. Maar dat geldt evenzo voor de Makita, Festool of welk ander duur merk dan ook.

Mocht je in de regio Den Bosch wonen, dan kom je maar een keer langs om te testen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.