Tafelblad kopscheur herstellen

thijss

Actieve deelnemer
12 dec 2011
25
0
Beste woodwerkers,

Heb een half jaar geleden een eiken tafelblad van 4cm dik gemaakt. Na een maand ontstond er een scheur aan een kop zijde. Deze wordt nu iedere maand ca 1cm langer.

Heeft iemand advies hoe dit te stoppen? Bij voorkeur zonder het blad door te zagen over de scheur.

15219782055371336515124.jpg
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb eens bij een soortgelijk probleem bij een oud tafeltje aan de onderkant een stukje (ja,soort strikje) ingezet, na eerst de scheur zoveel mogelijk in te klemmen. Daarmee krijg je het optisch niet helemaal weg maar voorkom je mogelijk verder inscheuren. Je kan de scheur (wat er nog van zichtbaar is) wegwerken met was op kleur (zie bijv. was van meubeluniek of van Baptist in Arnhem). G

mvg
Klaas
 
P

Pel

Guest
Wat is de oorzaak van de scheur, als je dat weet kun je het waarschijnlijk ook oplossen? Zo te zien, maar ik kan mij vergissen, is het blad gemaakt van een groot, of twee grote platen eikenhout, als dat zo is dan kun je er de donder op zeggen dat het blijft werken.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Ja, het is belangrijk om de oorzaak te weten.
Als het gewoon spanningen in het blad zijn, dan is de kans groot dat het na lijmen en klemmen weer opnieuw gaat scheuren.
Maar als het met de bevestiging te makn heeft, dan moet je eerst dat aanpakken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Een strikje gaat verder scheuren niet voorkomen.
Was het hout echt droog en geaclimatiseerd bij het samenstellen van het blad?
Als ik het goed zie is het een stalen onderstel. Hoe zit het blad daar op vast? Onwrikbaar geschroefd of is er voldoende ruimt om te werken?
 
P

Pel

Guest
Ik denk dat het een hartscheur is, aan de jaarringen te oordelen?

Groet Pel.
 

thijss

Actieve deelnemer
12 dec 2011
25
0
Bedankt voor alle reacties.

Denk zelf ook dat het een hartscheur is. De plank waar hij in zit is ca 250mm breed. De andere planken zijn smaller.

Tussen het blad en het gietijzeren frame zit een eiken plank. De bevestiging is uitgevoerd met sleufgaten en platkop schroeven met vulring.

Zou dit werken:
- aan onderzijde op uiteinde scheur een gat boren ca rond 5
- scheur lijmen en klemmen
- vlinder erin

Of zou het lijm juist leiden tot extra scheuren/spanning en kan ik het beter vullen met was?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Dit is toch een dosse plank ver uit het hart van de boom?
Je zegt dat er een plank zit tussen het frame en het blad. Als ik het goed begrijp is dit langshout op dwarshout. Hoe is deze plank op het blad bevestigd?
 
P

Pel

Guest
Het is een plank van 25 cm breed Mathieu, die vlak naast het hart is gezaagd, als hij deze middendoor had gezaag, en dan verlijmd was er niets aan de hand geweest. Door die breedte van 25 cm zit er spanning in het hout en gaat het scheuren, de beste oplossing zou zijn doorzagen en opnieuw verlijmen. Of accepteren dat er een scheur is zit, als je die scheur gaat vullen, blijf je dat ook altijd zien en wordt het er m.i. niet mooier op. De scheur zal denk ik nog wat groter worden al naar gelang het hout droger wordt met de zomer.

Groet Pel.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik zie ook gewoon een dosse plank, niet in de buurt van het hart. Links ervan zit een deel dat dichter bij het hart heeft gezeten, maar daar zit de scheur niet in.

Ik denk nog steeds dat het met de bevestigng te maken heeft.... maar zonder een goede kwaliteit foto, ook van de onderkant, blijft het speculeren.
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Het kan ook zijn dat de twee delen rechts en links van de ingescheurde heel hard 'trekken' en daardoor de scheur veroorzaken. Als je de boel wilt stabiliseren zou ik een oplossing zoeken die deze drie delen overbrugt.
 

thijss

Actieve deelnemer
12 dec 2011
25
0
1522094208814686552260.jpg

De houtdraadbouten zitten net aan. De twee bouten in de stalen u balk houden allen de dwars plank vast.
 

flytox

Actieve deelnemer
31 aug 2016
67
0
Oost-Vlaanderen (BE)
Mijn nog niet zo ervaren mening: de jaarringen tussen de eerste en tweede plank op de foto lopen zo ongeveer in elkaar over; bij drogere lucht trekken ze allebei naar beneden. De lijmnaad creëert spanning en veroorzaakt de scheur boven in de rechterplank. Die rechterplank omdraaien om te verlijmen was wellicht beter geweest.

Maar dat lost het probleem natuurlijk niet op - geen idee hoe dat te fiksen zonder opnieuw te zagen. Door de scheur te stabiliseren kan er in diezelfde plank misschien een nieuwe scheur tevoorschijn komen?
 
P

Pel

Guest
De houtdraadbouten zitten net aan. De twee bouten in de stalen u balk houden allen de dwars plank vast.

@Thijs, heb de plank er onder gelijmd, en is het blad alleen op de bovenkant behandelt met lak of olie? Je zou slobgaten in plank kunnen maken zodat het blad kan werken, als ook in de stalen staander. Misschien dat het weer in zijn oorspronkelijke staat terug komt?

Groet Pel.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
@Pel: Hij vermelde eerder dat hij slobgaten met bolkopschroeven heeft gebruikt.
Dus dat is goed.
Ik ben bang dat het komt doordat de planken links en rechts van deze brede plank, deze uit elkaar trekken.
Het zal toch doorzagen worden. En dan vlak schaven en opnieuw lijmen.
 

thijss

Actieve deelnemer
12 dec 2011
25
0
Klopt heb sleufgaten gemaakt en de plank niet verlijmd. Het blad is aan de bovenzijde 4x afgelakt onder 3x.

De scheur is aan de bovenzijde iets wijder dan onder. Zou kloppen als de planken ernaast trekken.

Zou het helpen een gaatje te boren aan het einden van de scheur? Anders kijk ik het nog even aan en doe ik wat was in de scheur.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Zou het helpen een gaatje te boren aan het einden van de scheur? Anders kijk ik het nog even aan en doe ik wat was in de scheur.

Als die twee planken de middelste uiteen trekken, dan heeft een gaat geen zin. De scheur zal verder gaan.
Je kan wachten tot hij stabiliseert en dan opvullen met iets. Kneedbaar hout in dezelfde kleur, of een stukje eiken fineer in die kleur er in proppen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.