Afstellen festool precisio 50 zaagblad

jaydee

Nieuw lid
3 apr 2017
6
0
Ik heb sinds een jaartje een festool precisio cs 50 eb zaagtafel waar ik best tevreden mee ben. Nu ik wat meer ervaring heb merk ik dat ik het nogal vervelend vind dat mijn zaagblad niet exact parallel is aan mijn glijsleuven. En dus ook niet parallel aan mijn lengteaanslag. Zijn er eigenaren die mijn van tips kunnen voorzien? Het liefs zet ik het zaagblad recht maar aan het echt niet kan, moet ik misschien mijn lengteaanslag net zo scheef zetten als mijn zaagblad:(
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Volgens mij hoort het zaagblad een ietsje scheef te staan, om vastlopen en terugslaan te voorkomen. Bel voor de zekerheid Festool even, hun service is zeker niet de slechtste.

jaap
 

jaydee

Nieuw lid
3 apr 2017
6
0
Volgens mij hoort het zaagblad een ietsje scheef te staan, om vastlopen en terugslaan te voorkomen. Bel voor de zekerheid Festool even, hun service is zeker niet de slechtste.

jaap


Dat heb ik ook eens gelezen. Iemand zoals ik gaat dan zijn lengteaanslag ook scheef zetten om maar rechte stukken te kunnen zagen. Dat lijkt mij toch ook belangrijk.

Ik ga festool ook eens bellen inderdaad.
 

jaydee

Nieuw lid
3 apr 2017
6
0
Reactie van festool: het zaagblad kan niet echt afgesteld worden. Dat de sleuven niet exact parallel lopen aan het zaagblad kan kloppen. De sleuven zijn gemaakt voor een werkklem waarmee het werkstuk geklemd kan worden op het werkblad. Daarbij is evenwijdigheid niet van belang. Je kunt wellicht de inlegplaat nog wat stellen zodat deze (meer) evenwijdig wordt aan het zaagblad.

Nu is ze toch aan de lijn heb vraag ik ook nog even af het ze bekend voorkomt dat het werkblad niet helemaal vlak is: de plaat loopt bij het zaagblad naar beneden, waardoor het lastig is smalle stukjes onder de juiste hoek te zagen. Daar hadden ze nog nooit iets van gehoord. Hij kon zich wel voorstellen dat door de jaren heen, de inlegplaat wat ouds verbogen doordat het zaagblad tijdens het zagen het werkstuk op de inlegplaat drukt. Op zich plausibel maar die plaat is behoorlijk stug. Ik denk niet dat dat de oorzaak is. Hoe is die inlegplaat bij andere gebruikers?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Bij mij is de inleg plaat ook niet perfect vlak 'meer' (inmiddels 10 jaar oud) maar kan er nog wel goed mee werken.
Maar ik snap je probleem van je lengte aanslag niet? Is dat een zelf gemaakt hulpstuk? De parallel aanslag van Festool zelf is wel nog steeds oke bij mij.
 

jaydee

Nieuw lid
3 apr 2017
6
0
Die festool man begreep mij ook pas na drie keer. Beetje onduidelijk verwoord misschien. Ik dacht dat het zaagblad schreef stond maar dat is natuurlijk maar niet hoe je het bekijkt. Het gaat mij erom dat de u-profielen (sleuven) in de inlegplaat niet parallel lopen met het zaagblad. Dat is lastig voor de aanslagen die ik zelf maak, die gebruikmaken van het u-profiel om door te geleiden.

Ik ga eens kijken of ik die plaat iets kan verstellen tov het zaagblad
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Ik denk dat de verwarring komt omdat ik de complete set heb, met langsgeleider, die is wel netjes haaks. Dus de noodzaak om door de profielen te gleiden is er niet. Zoals je veel ziet doen op die Amerikaanse youtube video's. Ik maak altijd mijn aanslagen tov de langsgeleider of de rol-tafel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.