Plannen speeltorens/speelhuisjes in hout

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Heeft er toevallig iemand bouwplannen van speelhuisjes/speeltorens? Ik ben vooral op zoek naar detailtekeningen van de aansluitingen voor een dak. Heb even geen zin om het warm water opnieuw uit te vinden (mezelf kennende wordt dat dan namelijk water met 7 smaakjes naar keuze en instelbare temperatuur, vandaar)

Detailfoto's mogen natuurlijk ook.

Op basis van wat ik vind - en denk aan te kunnen :) - zal er dan nog wel es een ontwerp volgen. Hoewel ik nog altijd niet heb uitgesloten om een bouwpakket aan te schaffen. Sommige zijn goedkoper dan de prijs v.h. hout, dus ja, waar ben ik weer mee bezig? Maar bon, je wilt toch ook wel iets gepersonaliseerd…

Jimbo
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
De 4 palen van de hoeken doortrekken tot dakhoogte, 2 nokken ertussen met eventueel een dwarsbalkje en daklatjes ofwel tegen elkaar ofwel dakpansgewijs erop schroeven. Niet bepaald rocket science, het kàn natuurlijk vast veel mooier met allerlei fancy houtverbindingen, maar RVS SPAX schroeven doen het prima :D

Niet echt een detailfoto maar de eerste die ik kon vinden van onze speeltuin in aanbouw 4 jaar geleden (linkerzijde dak was hier nog niet helemaal klaar)
15326276_10209965055337195_9035719431862409720_o.jpg
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Bedankt voor het antwoord maar ik had er misschien meteen bij moeten vertellen dat ik gesloten wanden wil. Dan wordt het dak opeens wel een uitdaging (tenzij ik een opening accepteer, maar die gaat naar ik vrees door de mussen in de tuin geclaimd worden).

Ik had graag het topic van het speelhuisje van rcdrifterke nog eens doorgenomen, maar zijn foto's zijn naar de photobucket hemel (en de patch die je voor het photobucket issue kan installeren wil bij mij maar niet lukken, maar bon, dit wijkt al erg van af van het onderwerp).


[EDIT] toevoeging: Dit is ~ongeveer~ de richting die ik uit wil (niet zo veel tierlantijntjes, maar dit is nu toevallig wel een link waar ik een goed zicht krijg op het dak):

https://www.casasgreenhouse.be/nl/Speelhuisje-voor-kinderen-modelo-Victoria/4/99

De foto in kwestie:
https://www.casasgreenhouse.be/nl/i...a/interiores_exteriores/h/h1_victoria_amp.jpg

Als ik dit goed bekijk legt men gewoon de underlayment op de bovenkant (d'Uh!) v.d. muurpanelen. De spanten worden zelfs gewoon aan de zijkanten van de muurframes geschroefd - waardoor vulplaatjes nodig zijn om het dak te ondersteunen want de spant zit nu te laag uiteraard.

Maar bon, dat sluit toch niet aan? Er zit een driehoekje boven de muurpanelen; de "dichting" naar buiten toe is quasi onbestaande (het dak raakt enkel de buitenmuur langsheen een dun lijntje).

En in de hoeken wordt het pas helemaal een zootje:

https://www.casasgreenhouse.be/nl/imagenes/productos/Domo/interiores_exteriores/h/h1_domo_amp.jpg
 
Laatst bewerkt:

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Zo, dat ging snel.

Gisteren even rondgekard (blijkt er een hele wereld buiten dat internet te bestaan), en een offer we couldn't refuse gevonden. 't Zal dus toch een bouwpakket worden.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ik besef mij dat het waarschijnlijk niet meer relevant is, maar waarom niet gewoon in de staanders in verstek zagen? Zo heb ik het gedaan bij het bed van mijn dochter. Dat staan natuurlijk binnen, dus ik heb geen rekening hoeven houden met regen en wind. De constructie is met domino's en schroeven.

40244316874_d70d11bfe9_z.jpg


40244317054_1b1f515f96_z.jpg


40244317274_000e0fd96e_z.jpg


39143777290_8526483790_z.jpg
 
P

Pel

Guest
Dit heeft een zwager van mij gemaakt, daar zijn geen detail tekeningen van.

Groet Pel.
22.jpg

101.jpg
 

moby

Nieuw lid
22 mrt 2018
4
0
image.jpg
Wij hebben onlangs een speelhuisje in onze woonkamer getimmerd. Gewoon onze fantasie laten werken, geen bouwplannen dus. Het dak hebben we gewoon met brede planken gemaakt en een zijlat ertegen gezet voor de afwerking. Ik weet niet of je iets hebt aan de foto's.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.