vermeting na drogen

berke

Actieve deelnemer
31 mrt 2010
52
0
Beste forumlezers, wie kan me uitleggen wat ze precies bedoelen met vermeting na droging?
Ik las ergens vermeting na droging + 7%???
Mvg, Kris
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Wat ik geleerd heb is dat hout krimpt wanneer je het droogt, toevallig heb ik daarvan wél het boek bij de hand:
Het krimpen wordt veroorzaakt door het opdrogen van de sappen die zich in het hout bevinden. Hoe saprijker het hout is, hoe meer het zal krimpen. Daardoor krimpt het spint meer dan het rijp- en kernhout. Het krimpen heeft het meest paats in de richting van de jaarringen, ongeveer half zoveel in de richting van de mergstralen en het minst in de lengterichting (resp. 10%, 5% en 0.1%).

Materialen voor het meubelmaken en interieurbouw ISBN 978-90-236-0762-5, bladzijde 18.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
In Amerika is het gebruikelijk om het natte hout te meten. De welbekende 2x6 is dan ook geen 2 bij 6 inch maar een heel stuk kleiner. Voor de prijs is het natuurlijk wel belangrijk of je betaald voor de maat na het drogen of voor het drogen. Vandaar die vermelding.
 

WR1944

Oud hout
Voor een nadere toelichting:

http://mistupid.com/homeimpr/lumber.htm

Vroeger waren de schone maten voor constructies in Amerika iets groter dan in deze tabel. Door hogere eisen aan en beter onderzoek naar de sterkte van het hout kan de schone maat iets kleiner zijn. Dat ben ik met mijn reconstructie van een stuk buitenmuur al tegen gekomen hier in Amerika.

De tabel gaat de mist in, ik zal een link plaatsen.
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
"Vermeting: Na droging +7%."

zou iemand dan kunnen uitleggen wat hiermee bedoeld wordt wanneer dit op een offerte vermeld wordt?

bedankt!
 

kodama

Actieve deelnemer
In Amerika is het gebruikelijk om het natte hout te meten. De welbekende 2x6 is dan ook geen 2 bij 6 inch maar een heel stuk kleiner. Voor de prijs is het natuurlijk wel belangrijk of je betaald voor de maat na het drogen of voor het drogen. Vandaar die vermelding.

Uit ervaring weet ik dat in de VS 2x6 wel degelijk dit formaat is van het geleverde hout. Misschien een verschil van 1/16th maar dat ligt dan aan het dimensioneren niet aan het krimpen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Men koopt "nat" hout bv kopmaat 27x150, door het drogen krimpt het hout. Ik denk dat je een soort van toeslag mag betalen maar het beste kan je gewoon even bellen met diegene die de offerte heeft uitgebracht.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Beste forumlezers, wie kan me uitleggen wat ze precies bedoelen met vermeting na droging?

Hout wordt op de volgende 3 momenten gemeten, afhankelijk van in welke fase van het proces de (ver)koop plaats vind
- Vermeting van vers bekantrecht hout. Dus zeg maar vlak na het kappen
- Vermeting voor het drogen (na opslag en vervoer naar drogerij)
- Vermeting ná het drogen. Dit is dus het eindproduct wat gemeten wordt nadat het tijdens het drogen nog is gekrompen
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Men koopt "nat" hout bv kopmaat 27x150, door het drogen krimpt het hout. Ik denk dat je een soort van toeslag mag betalen maar het beste kan je gewoon even bellen met diegene die de offerte heeft uitgebracht.

Ja inderdaad, heb even nagevraagd, 7% bij de afmetingen en wat daar uitkomt moet je afrekenen.

Bedankt voor reacties en antwoorden!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ben je zeker dat die 7% niet betrekking heeft tot het vochtgehalte? Het is toevallig ongeveer vanaf 7% en lager dat het hout praktisch niet meer krimpt, en dat het zijn finaal volume bereikt.
Je moet daar in ieder geval bij opletten, niet alle handelaars rekenen op dezelfde manier. had eens 1 kuub 42mm dik beuk besteld, wat ik kreeg was 0.7 kuub 36mm dik geschuurd. De uitleg was "het was 1 kuub voordat het geschuurd was" Dat stond dus nergens uitgelegd dat het geschuurd zou zijn, en vooral niet dat het in werkelijkheid 36mm dik was, waar ik niets mee kon want ik moest minimaal 38mm afgewerkt hebben.
ik heb nu een "eerlijkere" handelaar gevonden die de meting droog doet, en die de onbruikbare delen van elk plateau aftelt.
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
In dit geval was het gewoon vermeten nadat het hout was gedroogd en daar dan 7% bijtellen. In die zin heeft het indirect met krimpen te maken omdat het hout voor drogen ongeveer 7% groter was. Maar een bestelling 7% kleiner afleveren en dan zeggen dat het hout is gekrompen is wel bizar :/
 

Jules Bosma

Actieve deelnemer
23 jan 2009
52
1
www.cncwerk.nl
de vermeting is afhankelijk van de houtsoort. Bekend is hoeveel het hout krimpt bij het drogen, hier wordt bij het rus zagen rekening gehouden, zodat het hout na droning op ongevee die maar uit komt.

Het drogen van hout gaat in een tweetal fases, je moet daarbij voorstellen dat het hout uit allerlei cellen is opgebouwd. De afmeting van de cellen bepaald de dichtheid van het hout. Het water wat in de celholtes zit, heet het vrije water, het water wat in de celwanden zit, heet het gebonden water.
Wanneer de boom net geveld is, zit er afhankelijk van de soort en jaargetijden, tot 300% vocht in. In eerste instantie verdwijnt het vrije water wat in de celholtes zit. Het hout droogt terug tot ongeveer 28%, dit heet het vezelverzadigingspunt, (VVP).
Pas wanneer dit punt bereikt is, beginnen de celwarden te drogen waardoor ze beginnen te krimpen.
Afhankelijk van de lnegte van de jaarringen in een plank, bepaald hoe het hout zal kripen, dus vervormen. Jaarringen worden daarbij korter, waardoor de plank krom kan worden. De dosse gezaagde planten zullen hol/bol treke, de kwartiers gezaagde planken, zullen wat dunner worden.
Bij vuren gelden de volgende krippersentages; In de lnegte van de jaarring 10%, haaks op de jaarring 5% en in lengte richting van de plank 0,1%

Wanneer je hout koopt heb je KD-kwaliteit, wat in een droogkamer gedrood is tot een persentage van meestal 15-17%. Meubelhout moet zijn gedroogd tot 10-12%. Windgedroogd hout zit meestal tussen de 17-21%.
Let wel het hout is aan de rand altijd droger dan binnenin.

Succes ermee!
Groet,
Jules Bosma, CNCwerk Heerenveen
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
In dit geval was het gewoon vermeten nadat het hout was gedroogd en daar dan 7% bijtellen. In die zin heeft het indirect met krimpen te maken omdat het hout voor drogen ongeveer 7% groter was. Maar een bestelling 7% kleiner afleveren en dan zeggen dat het hout is gekrompen is wel bizar :/
Daar ben ik het mee eens, het is eerlijker om de prijs van droog hout 7% te doen stijgen en je het werkelijke volume aan te geven. het is uiteindelijk ons probleem niet, de koper moet krijgen wat aangegeven is, en niet wat het ooit eens geweest is. Natuurlijk is het om commerciële redenen beter om anders om te werken zo lijkt de prijs lager. En verkopen ze je verdampt water aan de prijs van meubelhout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.