PDA

Bekijk Volledige Versie : Amerikaans eiken salon tafel. Hulp bij lijm en afwerking

Martijnsmit34@hotmail.com
15-03-18, 23:25
Hallo allen,

Ik ben bezig met een Amerikaans eiken salontafel.
Alles (poten en onderlatten) word gezaagd uit 1 schaaldeel 6,5 cm dik.

Nu heb ik gelezen dat Amerikaans rood eiken matig lijmt.

Vragen:
wat is een goede kwaliteit houtlijm? Merk/type
Ik ben er nog niet uit over de afwerking. Wat is handig voor een salontafel in een levendig huis met kinderen?

Gr Martijn

Jurriaan
16-03-18, 07:56
Van de lijm heb ik geen verstand, maar voor de afwerking zou ik in dat geval lak kiezen, omdat Amerikaans rood eiken grote poriŽn heeft, waar evt. lekkage anders diep in kan trekken. Lekker dicht lakken dus.

Mogelijk is dat ook de oorzaak van het 'matig lijmen' - dat de lijm in de poriŽn trekt. In dat geval is een dikkere lijm wellicht een idee. Of kijken hoe je je onderstel zo in elkaar kan zetten, dat je weinig of zelfs geen lijm nodig hebt.

Als je in het onderstel wiggen gebruikt, dan moet het volgens mij zelfs zonder kunnen.

GH1
16-03-18, 08:01
Ik weet niet waar je gelezen hebt dat het moeilijk lijmt... maar het lijmt prima met een standaard houtlijm, gebruik gewoon een goede witte/gele pvac houtlijm zoals Titebond II of iets dergelijks. Alleen opletten voor vlekken door zure lijm of contact met metaal zoals je lijmklemmen. Hier iets van Frencken over lijm en eiken: http://www.frencken1901.nl/wp-content/uploads/2015/10/Uitgelicht_Frencken_Voorkom_smetvlekken_op_eiken.p df

Afwerken zou ik doen met iets als Osmo. Makkelijk bij te werken als er toch eens een beschadiging aan je blad is opgetreden. Maar het hangt er natuurlijk vanaf welke uitstraling je zoekt.

En het is wel een erg dosse gezaagd deel, neem aan dat je rekening gaat houden met de werking van het blad?

Jurriaan
16-03-18, 09:18
In het houtvademecum en alle daarvan afgeleide webpagina's staat 'lijmen: matig'.

tuoh
16-03-18, 09:28
Voor het lijmen van verbindingen best een relatief snelle pu lijm gebruiken zoals structan of iets dergelijks.

16-03-18, 09:43
Dank jawel voor de reacties klopt staat inderdaad in het houtvademecum. Daarentegen is wit en Europees eiken weer beter verlijmbaar.

16-03-18, 09:45
Titebond 2 is dus een goed merk. En osmo lak?

16-03-18, 09:47
Het blad is inderdaad dosse gezaagd. Nog tips mbt tot werken?

16-03-18, 09:51
En een hogere ph waarde dan 4.5 voor de lijm wegens het koolzuur. Goede tip/link bedankt

Jos Cuypers
16-03-18, 10:37
Titebond 2 is dus een goed merk. En osmo lak?

OSMO harwax hard mooi uit en gebruik ik (heel graag) op bijna al mijn werkjes .. van werkblad tot verouderde broodplank.
De keuken heb ik gedaan met Ciranova 2K (maar dat was in mijn beginjaren - 2014 :o)

Jos

16-03-18, 13:49
Koolzuur is looizuur auto spelling haha. Bedankt jos