Welk merk blokhut?

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik wil in mijn tuin een blokhut(je) neerzetten van ongeveer 2.50 m x 2.50 m. Groter kan niet, iets kleiner wel.
Nu ben ik constructief niet goed onderlegd en wil ik een bouwpakket kopen.
Ik ben er wel uit dat het geen iel, dun hout moet zijn maar toch iets van 28 mm dikke planken.
Er blijken vele merken en types op de markt te zijn, maar hoe onderscheid ik het kaf van het koren.
Wat zijn jullie positieve en/of negatieve ervaringen met de diverse leveranciers/fabrikanten.
Ik wil zeker geen superduur merk zoals bijv. Lugarde, maar het moet wel degelijk genoeg zijn voor opslag van tuin- en bijenspullen.
Mijn vrouw wil het liefst een kleuruitvoering (gebeitst?) maar bij de diverse leveranciers is dat nogal kostbaar. Welke kleurbeitsen zijn hier het meest geschikt voor?
Is het raadzaam om de boel wel geïmpregneerd te kopen en daarna zelf te beitsen of kan deze combi helemaal niet?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hoe komt het geheel te staan? Als er genoeg ruimte omheen zit (maw de wind kan er omheen waaien) en je zorgt dat het fundament goed is (vochtdicht en ruim boven maaiveld) dan is geimpregneerd m.i. nergens voor nodig mits je een goede beits/verf gebruikt.
Verder geen ervaring met verschillende leveranciers.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Pieter gewoon een stapel Douglas kopen, schetsje maken en schroeven maken....2.50x2.50 valt echt niet om
kom bij mij kijken, heeft al vele stormen doorstaan en staat echt op een windhoek
 
P

Pel

Guest
Ben het met Jeroen eens, als je smalle betonbandjes als fundering gebruikt, zodat hij hoog genoeg staat i.v.m. rot worden. Mijn zwager heeft laatst een kinder huisje gemaakt van hout bij de sloper gekocht, alleen de steigerplanken waren nieuw. Tel het anders eens uit wat je kwijt bent zelf maken, of kant en klaar kopen? Gebruik RVS schroeven.

Groet Pel.
101.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Ik heb een frame van douglas 140x140 mm
daarop gewoon constructie hout en een platdak.
wanden van douglas Zweeds Rabat geïmpregneerd. Rabat daarna gebeitst, voor de mooi.
Echt geen technische hoogstand, kostte bij de tuinhuisjes boer €12000, nu was het €2800
 
P

Pel

Guest
Lees ik dat hier wel goed tuinhuisje van 140 x 140 dat zal wel cm moeten zijn, maar € 12000, zegge twaalfduizend Euro voor een plat hokje van 140 x 140 cm??

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.