Kruishout

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Enige weken geleden mijn Nooitgedagt kruishout plots dwars door midden gebroken....:( rara:
Dus maar besloten om er zelf maar een te maken.
Ik ben naar Massave Hout in Zwolle gegaan en heb daar een paar mooie stukjes hout gekocht, waaronder Noten hout.
Wat een snoepwinkel heeft die Rick daar zeg... :p
Eerst even op YouTube kijken voor wat ideeën, en zo aan de slag gegaan.
Ik had ook nog wat Frans Eiken liggen van de parketvloer hier, en daar heb ik de kern van gemaakt.
Nog nooit met Notenhout gewerkt, maar wat is dat mooi en fijn werken zeg!
Hier alvast een paar foto's...

2018-03-10 15.59.47.jpg

De knop had ik ook aan de hand van een filmpje gemaakt, ook van een stukje noten in een knelkoppeling wartel met epoxylijm.
In het gat heb ik een insert M4 gedraaid, en onderin een rond plaatje, zodat de schroef zelf niet in het hout draait, maar het plaatje op het hout klemt.
Dit om afdrukken op de stok te voorkomen.

2018-03-10 15.58.31.jpg

Het mesje voorop is gemaakt van een decoupeerzaagblaadje.... geslepen, gehard in olie en weer geslepen...

2018-03-10 15.57.15.jpg

Ik heb onderop het blok een messing strip gemaakt, eigenlijk meer omdat ik het leuk vond voor de sier.
Want ik denk niet dat het noten zo hard zal slijten, toch?

2018-03-10 16.03.56.jpg

Aan het einde van de stok een klein deuveltje van het zelfde franse eiken... Zodat de stok er niet uit kan vallen!

2018-03-10 15.58.54.jpg

Snijdt mooie scherp lijntjes.
2018-03-10 16.02.39.jpg

Ik moet nog wel even leren hoe ik moet frezen i.v.m de richting van de houtnerf...
Als ik heel goed kijk. is het net alsof de frees hapt in/na de bocht als de richting van de houtnerf dan weer veranderd.

2018-03-10 16.03.38.jpg

Het geheel moet nog even fijn geschuurd worden, en dan moet ik even uitzoeken waar ik het mee ga afwerken.

2018-03-10 15.56.54.jpg
 
P

Pel

Guest
Mooi kruishout Eric, met mooi hout, gereedschap wat jezelf maakt heeft altijd meerwaarde als je het gebruikt, en het werkt goed.

Groet Pel.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Mooi werkstuk waar je met plezier me kunt werken! Wat je freesprobleem betreft zou je de kwetsbare kant waar de “happers” ontstaan zg. meelopend kunnen gaan frezen. Dit vereist echter wel enige zorgvuldigheid en techniek. Er is een artikel in Fine Woodworking waarin e.e.e. in het Engels wordt uitgelegd, hier na te lezen. Ik gebruik die techniek ook in onderstaand filmpje bij het frezen van de tafelrand, te zien vanaf 0.30sec. Dat vraagt echter om een wat geringere afname en stevige controle van de freesmachine. Je problemen kunnen met deze techniek mogelijk wat verminderd worden.

Fons

 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Stukje gelezen en filmpje gezien... Bedankt Fons, weer iets geleerd om ook hier beter naar de nerf van het hout te kijken!
Ik ga ook even op zoek naar Danish oil, Pel :)

Bedankt voor de reactie's
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Ik denk dat je de rand waar de 'happen' uitgefreesd zijn wel met de hand kunt bijwerken.
Je lijkt daar een mooie Nooitgedagt beitel te hebben liggen waar dat karweitje prima mee kan worden gedaan.:)
 

Igor

Actieve deelnemer
Dat gedrag van 'happen' bij veranderende richting van de houtnerf is normaal. Ik gebruik mijn kruishout meestal met mijn rechter hand in een duwende beweging van me af. Het mesje richt ik daarom licht naar links, zodat het kruishout de neiging krijgt naar links te willen driften (ook al is de houtnerf recht). Hierdoor trekt zich het kruishout over het algemeen vanzelf al tegen het werkstuk. Ik spreek hier van een minimale afwijkende richting; de aangetekende lijn blijft desondanks super strak! (Kwestie van een beetje experimenteren).

Mooi geworden! Ik vond in eerste instantie die gekozen houtrichting van het eiken in de kop van het kruishout (kops hout aan de bovenkant in het zicht) een beetje vreemd, maar het hééft wel wat! (y)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.