Kleine werkstukken schaven

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Een vraag waar ik al een tijd mee worstel: hoe schaaf je kleine werkstukken?

Een balk of plank gaat prima, die klem ik tussen twee benchdogs vast, en als hij breed genoeg is is dat zelfs niet nodig, dan voldoet een aanslaglat.

Recent moest ik echter een aantal kleine (8x5 cm) stukjes hout schaven, en dat lukt me met geen mogelijkheid. Het zijn verlijmde stukjes, door voor afzagen schaven werkt niet.

Met een No. 4 en los tegen een benchdog lukt al niet, de stukjes zijn zo klein dat ze direct kantelen als je gaat schaven. Met een blokschaafje idem dito, zelfde probleem.

In een klem is ook lastig, dit soort kleine stukjes is niet goed vast te zetten en kantelt al snel.
Hoe doen anderen dat?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Hulplatten gebruiken. Een langere lat, eventueel met een uitsparing als het dunne stukken zijn, die voldoende lengte hebben om tussen de benchdogs te zetten.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Of met twee latjes een hoek van 90 graden maken, spijker ze vast op een andere vlakke plank. Je kunt het werkstukje in die hoek leggen. Je hoeft niet te klemmen. En natuurlijk een vlijmscherpe beitel, want dan hoef je minder kracht te zetten.
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Ik klem de schaaf op de kop in de bankschroef en beweeg het hout over de schaaf. Gaat goed met kleine stukjes. De schaaf moet goed scherp zijn en erg fijn afgesteld staan.

groet Jos
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
joppe zei:
Ik klem de schaaf op de kop in de bankschroef en beweeg het hout over de schaaf. Gaat goed met kleine stukjes. De schaaf moet goed scherp zijn en erg fijn afgesteld staan.

groet Jos

en daarna meteen het resultaat posten in het topic "kleine ongelukjes"? :lol:
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb vandaag eiken plankjes van 140x30x3 mm geschaafd. Op mijn werkbank kan ik een lat overdwars spannen van 6 mm om een te schaven werkstuk tegen aan te leggen. Een stukje zaagrest onder het werkstukje en zonder problemen. Misschien heb je wat aan de foto's, of misschien is het al gelukt met de aangedragen oplossingen in de vorige postings??

jaap



Attached files
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Of zorgen dat je benchdogs hebt die je in hoogte kan verstellen (ik kon ze niet kant en klaar kopen voor mijn werkbank, dus heb vierkante spietjes gemaakt waarbij de maten verschillen en je zodoende met één spie twee verschillende hoogtes hebt, en van elke maat minimaal twee stuks maken. Ik heb ze nu variërend van 2 tot ~50mm.
Een bijkomend voordeel van een houten benchdog (of spie) ten opzichte van een metalen; als je er met je schaaf overheen schraapt krijg je een extra krul in plaats van een beitel die je opnieuw moet slijpen.

Uit ervaring kan ik trouwens wel vertellen dat een Ulmia werkbank (en bijbehorende benchdogs) wél in hoogte verstelbaar zijn, het is een metalen benchdog met een zijkant die als veer dient en zich zodoende in het gat klemt op de ingestelde diepte, ik weet niet of elke werkbank/benchdog combinatie dit heeft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.