Schraapstaal

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Vanmiddag kreeg ik mijn 2 schraapstalen binnen, 1 van 0,5 en 1 van 0,8mm dikte. Eens kijken wat dat doet met de eindafwerking van het hout voordat het in de olie gaat.
Nu ben ik echter vergeten om zo'n burnisher (NL?) te kopen en vroeg me af of dit ook kan met een normaal aanzetstaal voor keukenmessen. Ik heb een keramisch aanzetstaal maar dat lijkt me niet geschikt.
 
P

Pel

Guest
We deden het vroeger gewoon met een schroevendraaier Martijn, maar kan uitstekend met een huis tuin en keuken wetstaal.

Groet Pel.

Hier is een filmpje over hoe je een braam aan een schraapstaal krijgt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Het aanzetstaal moet wel glad zijn, volgens mij is het aanzetstaal voor messen geribbeld en daarom niet geschikt. Je moet bij voorkeur een gehard aanzetstaal gebruiken, ik heb inderdaad wel eens met een glad geslepen vijl gewerkt. Dan niet verbranden tijdens het slijpen natuurlijk....

Succes! Fons
 
P

Pel

Guest
Als aanzetstalen nieuw zijn zitten er kleine ribbeltjes op Fons, maar door intensief gebruik gaan die er van af, een nieuw aanzetstaal altijd eerst met schuurpapier wat gladder schuren voor gebruik.

Groet Pel.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Als aanzetstalen nieuw zijn zitten er kleine ribbeltjes op Fons, maar door intensief gebruik gaan die er van af, een nieuw aanzetstaal altijd eerst met schuurpapier wat gladder schuren voor gebruik.

Groet Pel.

Voor messen wel Pel maar voor schraapstalen zijn de aanzet stalen glad je wil immers een gepolijste braam(haak) om mooie krullen te produceren.
Vroeger gebruikte men wel de arend van een vijl of men ontlaat een oude driehoeksvijl en sleep hem glad om hem vervolgens weer te harden.
Vandaar dat de oude aanzetstalen driehoekig zijn tegenwoordig kun je ze rond ovaal vierkant etc verkrijgen.

Groetnis, Roeland
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Die zijn trouwens niet zo duur: een Narex kost rond de 15 euro. Maar in feite is ieder glad, gehard stalen voorwerp geschikt.
 
P

Pel

Guest
Ik heb deze van Baptist al vele jaren, kosten nu €18,25

Groet Pel.

large_14144874597612.jpg
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik gebruik de Arno ook.... houdt prettig vast en gaat ook lekker snel door de hardheid van het materiaal. Wat mij betreft de perfecte burnisher....
Maar het is een luxere en duurdere versie, als het staal dat je gebruikt maar glad en harder is dan dat van je schraapstaal werkt het met anderen ook.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik gebruik het aanzetstaal uit de keukenlade (met ribbels). Mijn schraapstalen komen uit oude hardpoint zaagbladen, die ik in de gewenste vorm flex/slijp. Ik heb niks te klagen, wat schrapen betreft!
Maar als je een keramische burnisher hebt, waarom zou die niet goed zijn dan??
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Een keramische uitvoering vormt niet, maar slijpt licht. Dus is het vrijwel onmogelijk om de rand daarmee goed aan te zetten.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Een keramische uitvoering vormt niet, maar slijpt licht. Dus is het vrijwel onmogelijk om de rand daarmee goed aan te zetten.
Ah interessant, toen ik "begon te schrapen" alles erover gekeken en gelezen op internet. Dan ben ik blij dat ik lowtech ben begonnen. Mijn aanzetstaal uit de keuken, die we niet gebruiken, werkt er prima voor. Ik zal eens experimenteren met een gladde driekhoek vijl, of het verschil maakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.