Robland K21 aansluiten motor

Xnight

Nieuw lid
11 feb 2017
15
0
Hallo iedereen,

Een jaar geleden heb ik een Robland K21/K210 combiné aangekocht. Vreemd genoeg is de schaafbreedte 260mm, wat op een K26 zou duiden, maar dit ter zijde.
Deze machine beschikt over 2 snelheden op 1 motor (3000/6000 tpm) voor de schaaf/langgatboor combinatie.
Toen ik merkte dat de stand op 3000 niet werkte heb ik het schakelbord eens bekeken en het probleem was al snel duidelijk: er zijn geen kabels aangesloten aan deze connectoren.
Het elektrisch schema van de handleiding geeft weinig duidelijkheid over hoe ik de motor moet aansluiten. Is dit een Dahlander schakeling? Het typeplaatje van de motor geeft niet aan dat dit een Dahlandermotor is.

Is er iemand die mij hier kan helpen?
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Xnight, enkel als er 2 snelheden (verhouding 1:2) op het type plaatje van de motor staan is het een Dahlander.
 

Xnight

Nieuw lid
11 feb 2017
15
0
Zowel de topas als de schaaf beschikken over dezelfde motor nl een 2,2kW Bauknecht motor.
Chevy, de kans zit er inderdaad wel in dat dit niet meer de originele motor is.
Typeplaatje:
Motor.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Dat is een motor met maar een snelheid, dus daarom heb je nu maar een stand.
 

Xnight

Nieuw lid
11 feb 2017
15
0
OK, bedankt. Nu op zoek gaan naar een dahlander van 3x230v voor een schappelijke prijs.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Vermoedelijk heeft iemand in het verleden een 380 machine aangepast voor gebruik op een belgies 3 x 220 net. En dat gaat niet met een dahlander motor. Dus hebben ze deze vervangen door een simpel verkrijgbare 220/380 motor. Als je geen hele grote frezen hebt, lijkt het me niet echt een probleem. Als je wel te hoog in toeren uitkomt, zou ik er voor kiezen een 1400 toeren motor te plaatsen. Zelfde bouwvorm is vast makkelijker te verkrijgen dan een 3 x 220 dahlander. Voor frezen gaat dat prima werken, met de langgatboor zal je wat meer geduld moeten hebben.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als aanvulling op mijn reactie hierboven. Het lijkt niet logisch dat de schaaf en langgatboor twee snelheden hebben. Is die schakelaar niet voor de motor van de frees as?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik ken de machine verder niet dus ik zit maar wat te filosoferen. Maar volgens mij zit de langgatboor op het verlengde van de schaafas. In dat geval lijkt het me niet nodig om een laag toerental voor de langgatboor te hebben. Bij de combi machines de ik ken, die op deze manier zijn opgebouwd, is er altijd maar een toerental aanwezig. De boor draait hetzelfde toerental als de schaafas. Waarom zou je de boor langszamer laten draaien? Ik zou dan denken dat voor de boor een hoger toerental nodig is, daar de diameter van de boor veel kleiner is dan de diameter van de schaafas. Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen?
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Nee, die oude types van Robland hadden allemaal deze twee toerentallen. Daar is ook niks abnormaals aan, een klassieke langgatboor draaide sowieso relatief traag omdat die oude rechte langgatboren op hogere toerentallen veel te warm liepen en de kans op breuk hoog was.
Bij sommige merken van combi's zaten er niet alleen twee toerentallen op, beide toerentallen verschillen ook nog eens van draairichting. Onderandere op Griggio combi's trof je dit aan.

Later is men afgestapt van deze twee toerentallen door de komst van de langgatboren met spiraal en spaanbrekers, dan mocht het toerental wat hoger liggen. Maar zelfs nu ga je weinig machines vinden waar het toerental van schaafas/langatboor boven de 5000tr/min ligt. Met een hoger toerental valt gewoon niet te werken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Bedankt voor je uitleg. De meeste machines die ik ken draaien zo'n 4500 toeren. De oplossing voor de topicstarter zou dus kunnen liggen in het veranderen van de overbrengsverhouding of heel veel geluk hebben en een betaalbare 3x 220v dahlander voor een robland vinden. Misschien is een fr nog een optie, maar die vind je ook niet vaak in 3 x 220 ingaand. Als de machine een platte riem heeft om de bijtel as aan te drijven, is het simpel om de onderste riemschijf af te laten draaien om tot een werkbaar toerental te komen.
 

Xnight

Nieuw lid
11 feb 2017
15
0
De machine zelf is is 3x230v, maar heb echter 3x380 in de kast. Mijn schoonvader had nog een transformator staan, dus die gebruik ik aangezien ik dacht dat de schaaf/langgatboor (zit idd in verlengde) van een 3x230 Dahlander voorzien was. Nu zit ik te denken om een 3x380 Dahlander aan te schaffen en de andere motoren via ster-driehoek ook op 3x380 te zetten. Op korte termijn, zou een drevelboor van 6mm 6000tpm aankunnen?
 

tuoh

Oud hout
Je kent het verschil tussen een drevelboor en een langgatboor? Waarom deze vraag? Met langatboren op 6000tr/min werken is gekkenwerk, maar een HM bestuckte drevelboor heeft geen probleem met dat toerental.

Mijn eerste combi, alweer dik 45 jaar geleden, was een K210 (de goudkleurige) en de twee toerentallen voor boren en schaven waren 3000tr/min en 6000tr/min als ik mij goed herinner.
 

Xnight

Nieuw lid
11 feb 2017
15
0
Ik ken het verschil in gebruik maar dacht dat alles op 3-4k tpm gebruikt werd. Op de specsheets van de CMT drevelboren staat geen max tpm vermeld.

Wist niet dat er ook goudkleurige varianten waren. Die snelheden komen inderdaad overeen met mijn combine.
 

mostudio

Actieve deelnemer
22 aug 2017
62
0
Den haag
Neem gewoon een standaard motor
En zet er een frequentie regelaar er voor.
De voordelen op een rijtje
Als je kiest voor een vector drive ..
Vol motor vermogen vanaf 30 Hz
Je kan de motor overtoeren tot rond 90 Hz zonder vermogen verlies.

Zachte aanloop (kan je zelf instellen)
Snel remmen (kan je zelf instellen)
Snelheid regelen met een draaiknop
Of keuzen schakelaar.
Motor beveiliging in gebouwd in de frequentie drive.
 

Xnight

Nieuw lid
11 feb 2017
15
0
Neem gewoon een standaard motor
En zet er een frequentie regelaar er voor.
De voordelen op een rijtje
Als je kiest voor een vector drive ..
Vol motor vermogen vanaf 30 Hz
Je kan de motor overtoeren tot rond 90 Hz zonder vermogen verlies.

Zachte aanloop (kan je zelf instellen)
Snel remmen (kan je zelf instellen)
Snelheid regelen met een draaiknop
Of keuzen schakelaar.
Motor beveiliging in gebouwd in de frequentie drive.

Klinkt interessant. Heb je een voorbeeld van een toestel die voor mij zou passen? (3x230v, 2,2kW)
 

mostudio

Actieve deelnemer
22 aug 2017
62
0
Den haag
Zoek even in Google op frequentie regelaar 3 fase 2.2kw.
Meestal is het 380 volt in en 380 volt uit.
Maar kijk even in de specs wat de minimale ingang spanning is jij moet minimaal 230 in hebben bij 3 fase de ingangs spanning is ook áltijd de uitgangs spanning.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.