Hout gebruiken voor hoofdbaluster

IkDoeMaarWat

Nieuw lid
7 mrt 2018
2
0
NL oost
Hallo Allemaal,

Ik ben bezig om zelf een gesloten steektrap te maken. De trap bestaat uit eiken treden, en gelamineerde vuren trapbomen.

Als hoofdbaluster wil ik graag een formaat hebben van 12x12 cm met een lengte van ongeveer 180cm. De reden voor deze lengte is dat de vloer van hout is, en ik de Baluster door de vloer heen laat steken om hem zo goed vast te bouten aan de vloerbalken. In de baluster wil ik zelf wat motieven frezen. Uiteindelijk wil ik deze hoofdbaluster wit verven, net als de trapbomen en stootborden.

Welk hout kan ik het beste voor de hoofdbaluster gebruiken? ik ben bang dat als ik massief vuren gebruik dit gaat scheuren. Wie heeft hier ervaring mee?

Er wordt veel geadverteerd met die setjes die je als planken om de hoofdbaluster heen kan bouwen, maar dat is eigenlijk niet wat ik zou willen.

Hulp wordt gewaardeerd! :cool:
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Ik denk dat eiken wel goed te doen is. Dat is sterk hout, maar ook goed te bewerken.
Je moet dan wel op zoek gaan naar een mooie balk zonder knoesten niet al te warrig hout. Dus een A klasse balk met rechte draad.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Is de rest van de trap zo perfect geverfd dat er geen houtnerf meer zichtbaar is? Anders zou ik de baluster van hetzelfde hout als de rest van de trap maken.

Als het wel volledig geplamuurd en dichtgeverfd is, maakt de houtsoort niet zo veel uit, toch?
 

IkDoeMaarWat

Nieuw lid
7 mrt 2018
2
0
NL oost
Bedankt voor de reacties!

Ik ga binnenkort even langs de lokale houthandel en kijken of die een mooi stuk hout hebben liggen(vast wel:) )
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.