Ervaringen manueel doorvoerapparaat

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ervaringen manueel/aangedreven doorvoerapparaat

Ik ben wat aan het uitkijken naar de mogelijkheden om hout veiliger/stabieler langs een stationaire frees te sturen. Omdat het toch een verschil is van 4 cijfers ten opzichte van de elektrisch aangedreven apparaten, vraag ik me af of dit type de moeite waard is om de komende tijd alvast mee van start te gaan:

zsfsf.JPG

De functies komen overeen, in de zin dat de wielen het werkstuk ook richting het werkblad drukken en doordat ze schuin staan ook richting de frees sturen. Dus in theorie zal het wel in zekere mate overeenkomen. Ik had van jullie alleen graag de mening in de praktijk gehoord :)
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Is absoluut veiliger dan zonder, maar is eerder een variant op een 'gewone' aanduwer dan op een aanvoerapparaat.

Aanvoerapparaat levert continue snelheid, wat het risico op terugslag door een te hoge aanvoersnelheid reduceert. Omwille van die reden zijn sommige frezen (theoretisch) enkel geschikt voor mechanische doorvoer.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Prijsverschil is trouwens niet noodzakelijk een cijfer met 4 nullen... Dit hulpstuk is niet echt goedkoop... Een aanvoerapparaat start nieuw denk ik rond de 750... Tweedehands is het regelmatig te vinden voor prijzen 300 - 500 euro... Als je genoegen neemt met mechanische snelheidsregeling (tandwieltjes die je moet herleggen). Frequentieregelaar is duurder...
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
De manuele kost nieuw evenveel als enkel de wegklapinrichting om de aangedreven versie te monteren, vandaar dat ik het in overweging neem. Ik hou de tweedehandsmarkt ook dagelijks in de gaten, maar ik zou mij toch graag tot de wat recentere modellen beperken.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
De manuele kost nieuw evenveel als enkel de wegklapinrichting om de aangedreven versie te monteren, vandaar dat ik het in overweging neem. Ik hou de tweedehandsmarkt ook dagelijks in de gaten, maar ik zou mij toch graag tot de wat recentere modellen beperken.


Die wegklapinrichting is inderdaad duur bij felder...
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Geheel terzijde: op 2dehands.be staat een kf 700 met wegklapinrichting en een eenvoudige aanvoerder, weet niet of ze deze laatste los wegdoen en van waar je bent enzo...

Met bovenvermeld hulpmiddel geen ervaring...
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Ik heb deze ook destijds aangeschaft in afwachting van een upgrade naar een 'echte' aandrijver. Ik vind het alleszins naar vooral vingerveiligheid toe beter dan zonder te werken. Dus heeft toch 'n meerwaarde.
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
370
106
60
Sint Odilienberg
Ik heb dezelfde en voor mij perfect, deze duwt het werkstuk mooi tegen de frees (wieletjes staan iets scheef ) en je blijft natuurlijk met je vingers ver van de frees.

Fred
 

Martin66

Actieve deelnemer
7 dec 2012
59
0
IJmuiden
www.baasboards.nl
Ik gebruik deze op een Incra frees/geleider maar kan op elke geleider waar een T track in zit. Ik vind het super werken al is het niet voor het grote werk maar kastdeuren, vloerdelen raamhout en dergelijke gaat heel goed.

Martin
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb een aanvoerder van Robland (maar wordt ook aangeboden onder andere merknamen) op mijn Hammer C31.
De steun (wegklapinrichting) van Hammer/Felder vond ik wat te duur en heb dan zelf een hulpstuk gemaakt voor de bevestiging aan de doorvoertafel.
Werkt prima.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Om even een zijweg in te slaan: Ik las inderdaad al over de Comatic die ook door verschillende merken (oa. Robland) wordt verkocht. Welke gebruik jij precies Mathieu? De lichtste uitvoering met 0.18 kw of? Bij Hammer zeggen ze zelf dat hun 0.18kw aanvoerder niet geschikt is voor een B3.. Verkoopspraatje? Of hebben die dingen te weinig vermogen of een te lage doorvoersnelheid?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik heb een aanvoerder van Robland (maar wordt ook aangeboden onder andere merknamen) op mijn Hammer C31.
De steun (wegklapinrichting) van Hammer/Felder vond ik wat te duur en heb dan zelf een hulpstuk gemaakt voor de bevestiging aan de doorvoertafel.
Werkt prima.
Ik ben wel benieuwd naar die zelfgemaakte oplossing:confused: Heb je daar al eens een topic van gemaakt? Ik wil daar namelijk ook zelf een constructie voor maken....


Fons
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb de versie van 180 Watt. Nog niet zo vaak gebruikt, maar tot nu toe voldoet deze prima. Maar ik heb dan ook wel geen heel grote of zware stukken gefreesd.
Maximale afmetingen tot nu toe was yelow poplar van 4,5 cm dik, 10 cm breed en 2 meter lang. Veel groter een zwaarder zal het niet worden en maar daar is deze machine eigenlijk ook niet voor geschikt.
Het hulpstuk is heel eenvoudig:

IMG_0520.JPG

Het verlengstuk neem ik weg en in de tafel heb ik twee gaten geboord en draad in getapt.

IMG_0521.JPG

Met twee bouten bevestig ik de console tegen de tafel.

IMG_0522.jpg

Het nadeel is dat er vrijwel geen steun meer overblijft achter de freesas. Maar dat is bij de omklapinrichting volgens mij ook zo want die wordt op dezelfde plek gemonteerd. Maar daar is ook weer een oplossing voor door de console groter te maken zodoende dat deze ook uitvoertafel is.
 

Bijlagen

  • IMG_0520.JPG
    IMG_0520.JPG
    85,6 KB · Weergaven: 79

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.